حضرتی: اصلاح طلبان مسئولند

کد خبر: 967767

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه اصلاح طلبان مسئولند، گفت: ما نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنیم و اصلاح طلبی را تنها راه ممکن برای خروج از بن بست موجود می‌دانیم.

حضرتی: اصلاح طلبان مسئولند

خبرگزاری فارس: الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی امروز پنجشنبه در سومین کنگره سراسری حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، اظهار داشت: فاجعه جانسوزی که ۴۰ روز پیش در ایران پیش آمد را تسلیت عرض می کنم.

وی افزود: فرزندان ما بر اثر بی کاری، آوارگی و مشکلات شدید اقتصادی که چه باید بکنند و چه کار کنند و خشم شان از سو مدیریت‌ها فاجعه وحشتناکی را رقم زد. بنابراین به خانواده این عزیزان تسلیت می گویم.

حضرتی با بیان اینکه امیدوارم این آخرین بی تدبیری در کشور باشد و خداوند به بازماندگان صبر و به مسئولان عقل و فکری درست بدهد، گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم باید به راه طی شده در طول این ۴۰ سال نگاهی بیاندازیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: انتظار بر این بود در چهلمین سال انقلاب، بزرگان، شیوخ و مسئولان ما برای ارزیابی راه طی شده تصمیم بگیرند که نتایج دستاوردها، چالش‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها چه بوده است. باید کمیته‌های تخصصی مستقل تشکیل و ارزیابی کنند که راه طی شده را درست پیموده‌ایم یا خیر؛ به عقب برگردند و نکاه کنند که راه را درست آمدیم یا مسیر طی شده اشکالات اساسی اندر اساسی دارد.

وی با بیان اینکه باید برخی از رویکردهای اشتباه تغییر یابد، گفت: باید این شجاعت را داشته باشیم که بگوییم بخشی از رویکردها و نگرش ما از مردم سالاری، حکمرانی، سیاست خارجی و غیره اشتباه بوده است.

حضرتی به حوادث آبان‌ماه اشاره و تصریح کرد: ببنید در آبان‌ماه چه شد؟ بنزین را بهانه قرار دادند و ماجرا انباشتی از محرومیت‌ها، تحقیرها و به حساب نیاوردن مردم بود.

وی از عدم اثرگذاری احزاب در امور مملکتی و حکومتی انتقاد و تصریح کرد: احزاب در کجای مملکت هستند؟ رویکرد و ساختار سیاسی ما در خصوص احزاب مناسب است؟ احزاب در دنیا ۲۰۰ سال است که به وجود آمده و آزموده شده‌اند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: ساختار اکثر کشورهای دنیا بر اساس احزاب است. احزاب نه به عنوان یک وصله، بلکه ساختار حاکمیت و حکومت را تشکیل می دهند. احزاب به وجود آمده اند که حکومت را اداره کنند نه اینکه در انتخابات شرکت و کاندیدا دهند و فقط یک نماینده به مجلس بفرستند.

به اعتقاد حضرتی، احزاب باید بتوانند اختیارات و مسئولیت بپذیرند و راه حل ارائه دهند و در افکار عمومی محاکمه شوند. الان چه کسی مسئولیت می پذیرد؟ امروز احزاب را کنار گذاشته اند و حکومت محفلی، باندی، جناحی و غیره درست کرده‌اند و هر جایی دو سه نفر با هم می‌نشینند و بعد باند تشکیل می‌دهند.

وی از نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می دهد به طرز شدیدتر بی‌رحمانه تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده ایم که حتما باید ۱۲ نفر کلی پرونده را بررسی کنند. این شیوه حکومت کردن است؟

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: احزاب از زمان دانش آموزی بر افراد نظارت دارند اما حالا آمده‌ایم همه چیز را به شورای نگهبان محول کردیم و احزاب را کشته ایم.

حضرتی گفت: همین نمایندگان مجلس که در اینجا شرف حضور دارند می دانند که ما می خواستیم در خصوص مدارس سما تصمیمی بگیریم اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبه داشت و به همین دلیل مجلس حق ورود به آن را پیدا نمی کرد.

وی به لوایح سی اف تی و پالرمو اشاره و تصریح کرد: از پالرمو یکسال گذشته و وقتش تمام شده و هیچ کاری نشد؛ CFT نیز یک ماه دیگر بیشتر وقت ندارد. من از دبیرکل مجمع فرهنگیان و شورای مرکزی این حزب و دیگر احزاب اصلاح طلب درخواستم این است که ضرورت تغییر در رویکردها را برررسی کنید.

وی با بیان اینکه چالش های وحشتناکی به وجود آمده که شاید امکان جبران آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: اصلاح طلبان مسئولند. ما نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنیم و اصلاح طلبی را تنها راه ممکن برای خروج از بن بست موجود می‌دانیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی معتقد است که باید بررسی کنید که چگونه این تغییر رویکردها را بررسی و اعمال کنیم چرا که خارجی‌ها به وسیله رسانه‌های خود و برخی از عناصر داخلی نیز می خواهند با سکوت رادیویی چند جوان تند عقده‌ای را وارد مجلس کنند و ما باید شاهد بی تفاوت و منفعل ماجرا باشیم.

حضرتی نقش فرهنگیان در ایجاد شور و شعور سیاسی، کادرسازی و تنظیم برنامه مهم ارزیابی و تاکید کرد: با نقاشی کردن کاری پیش نمی رود. باید رویکردهایی که تبدیل به سلایق بعضی جریانات که هیچ تناسبی با ماهیت انقلاب ندارند شده را اصلاح کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها