روحانی: انتخاب بر عهده مردم است

کد خبر: 975294

رئیس جمهور گفت: انتخاب بر عهده مردم است، اینکه بپذیرند یا نپذیرند در اختیار مردم است اما ما باید مسیر را روشن کنیم و نگذاریم تاریکی‌ها بماند.

روحانی: انتخاب بر عهده مردم است

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در آیین پایانی سی و هفتمین جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار وحدت گفت: بسیار خوشحالم در ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی در جمع فرهیختگان، اندیشمندان و نویسندگان و اهل قلم حضور دارم.

وی ادامه داد: تردیدی نداریم که رشد و افتخار امروز و آینده و دیروز ما در سایه علم و دانش و اندیشه و ماندگاری آن هم در سایه کتابت و کتاب است.

رئیس جمهور گفت: هدف از همه اینها آن است که پیش‌روی جامعه و انسان‌ها ما مسیر را برای مردم روشن کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه رسالت و وظیفه ما تا کجا است، اظهار داشت: مردم ما تا چه حد اختیار و حقوق آن را دارند که مسیر را برگزینند و انتخاب کنند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: ولایت خدا بر این است که مردم را از تاریکی برهاند. من می‌خواهم مسیر را روشن کنم و شما باید برگزینید و انتخاب کنید، انتخاب‌گر بودن و اینکه انسان بتواند مسیری را خود برگزیند بسیار اهمیت دارد.

انتخاب بر عهده مردم است، اما ما باید مسیر را روشن کنیم

رئیس جمهور بیان داشت: انتخاب بر عهده مردم است، اینکه بپذیرند یا نپذیرند در اختیار مردم است اما ما باید مسیر را روشن کنیم و نگذاریم تاریکی‌ها بماند. بالاترین کتاب ما که قرآن مجید است خداوند راجع به همین کتاب می‌گوید که چرا این کتاب را نازل کردیم، همه کتاب و هدایت پیامبران و هدایت الهی برای این بوده که مسیر روشن شود تا مردم بتوانند راحت‌تر انتخاب کنند.

روحانی اظهار داشت: انقلاب بزرگ ما که این روزها برای چهل و یکمین بار به استقبال آن روز و و برگزاری جشن می‌رویم بر مبنای آگاهی مردم و در اثر کتاب و کتابت و روشنگری بوده است.

وی بیان داشت: اولین لحظه نهضت اسلامی که مربوط به سال 41 می‌شود از اعلامیه علما یعنی همان صفحه مکتوبی که به دست عالمان بزرگ و بزرگان جامعه نوشته شده بود و نشر پیدا کرد انقلاب آغاز شد و توانست مردم را در یک مسیر صحیح و درست در راه آزادی قرار دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: کتاب را بنویسید و به آن ارج نهید و نقد کنید. انتخاب و نحوه انتخاب نیز جای نقد دارد اما مهمتر نقد خود کتاب است. اگر ما کتابی را نقد کنیم به معنی اهمیت آن کتاب است نه به معنی نقص آن کتاب.

رئیس جمهور با اشاره به خاطره نقد یکی از علما از سخنرانی‌هایش گفت: این عالم برای من خیلی مشوق بود چون معتقد به جایگاه و علم او بودم، نقد کتاب به معنای آن است که آن کتاب در خور بحث است و در خور تضارب آرا و انتقاد است و این بسیار ارزشمند است. وقتی نقد می‌کنیم مردم را تشویق می‌کنیم به خرید آن کتاب. گاهی معروفیت یک کتاب در سایه نقد می‌شود.

ما در روزهای سخت راه را گم نکردیم

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما در روزهای سخت راه را گم نکردیم این خیلی مهم است، ما در این دو سالی که تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی از طرف دشمنان‌مان و به ویژه آمریکا بودیم که یک کار غیرقانونی و خلاف مقررات بین‌المللی و قطعنامه سازمان ملل متحد بود این اولین بار است که ما در برابر آمریکا رو در روی هم قرار می‌گیریم، قطعنامه سازمان ملل حامی ما است.

وی اضافه کرد: این بار قطعنامه سازمان ملل حامی ما است و آمریکا خلاف قطعنامه سازمان ملل که خودش هم به آن رأی داده و آن قطعنامه به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شده است روبروی آن قطعنامه قرار گرفته است و برای اولین بار است که در تحریم‌ها یک قدرت بزرگی ملت را تحریم می‌کند. 83 میلیون جمعیت را تحریم می‌کند نه فرد و گروه خاص را.

روحانی با اشاره به تحریم‌های آمریکا خاطرنشان کرد: اینکه بعضی از وقت‌ها آمریکایی‌ها تعدادی از افراد را نام می‌برند که تحریم شده‌اند از فریب‌کاری آنها است. آنها 83 میلیون نفر را بدون استثناء تحریم کرده‌اند، اینکه نمی‌گذارند ما قطعات مورد نیاز یک کارخانه را وارد کنیم یعنی بر علیه کارگران و تولید ما تلاش می‌کنند، اینکه نمی‌گذارند نیازمندی‌های کشور خریداری شود و وارد کشور شود به معنای آن است که در برابر خواست و نیاز مردم، مردم را در فشار قرار می‌دهند. من فکر نمی‌کنم هیچ کشوری نسبت به هیچ ملتی دارو را تحریم کرده باشد.

آمریکا اقدام تروریستی علیه ملت ایران انجام می‌دهد

رئیس جمهور با تأکید بر آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند اظهار داشت: وقتی مسیر بانک‌ها را بر روی بانک‌های ایرانی تحریم می‌کنند و مسیر فروش صادرات ما را با مشکل روبرو می‌کنند و برخی آنهایی که مبنای خرید ما است تحریم می‌کنند یعنی عمل تروریستی انجام می‌دهند، آمریکا اقدام تروریستی علیه ملت ایران انجام می‌دهد و اینجا جایی است که با کتاب، نشر، سخن گفتن و بیان این واقعیت را باید برای مردم باز کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکا امروز به عنوان دشمن یک حکومت مطرح نیست، به عنوان تقابل با یک قدرت مطرح نیست، آمریکا امروز تروریست است و اقدام تروریستی انجام می‌دهد و این اقدام علیه ملتی است که در طول قرن‌ها بر گردن جهانیان حق دارند، این ملت را تحت فشار و تحریم قرار می‌دهند.

روحانی با تأکید بر اینکه فشار آمریکا نگذاشته است ما مسیر خود را عوض کنیم، بیان داشت: آمریکا تمام فشارش بر این بود که مسیرمان را عوض کنیم و از مسیری که می‌رفتیم پشیمان شویم و مسیر نو که آنها می‌خواستند برگزینیم و انتخاب کنیم و ملت ما با هوش، صبر و تدبیر فراوان در طول این دو سال در برابر این فشارها ایستاده است.

به من می‌گفتند وقتی کاندیدا شدی فکر این همه فشار سیاسی و اقتصادی را نمی‌کردی؟

رئیس جمهور اضافه کرد: برخی از دوستان به من می‌گفتند که وقتی کاندیدا شدی این همه فشار سیاسی و اقتصادی را فکر نمی‌کردی؟ و نقد می‌کنند که اگر آدم این همه فشار را پیش‌بینی می‌کند نباید کاندیدا بشود، اتفاقاً به عکس اگر ما روزی می‌بینیم دوران سخت است آن وقت به صحنه آمدن هنر است و بار مسؤولیت به دوش گرفتن هنر است.

وی ادامه داد: امروز تمام مردم ما این بار را بر دوش گرفته‌اند، اینکه می‌بینید علی‌رغم همه این فشارها در طول این 10 ماه 72 میلیارد تجارت ما است که شامل صادرات و واردات می‌شود ما عقب نمانده‌ایم، نه از پارسال و نه از سال‌های گذشته. اینکه آمار نشر بیان شد خیلی مهم است. ما در همه امور در علم‌مان، در تحصیلاتمان، در مقاله‌نویسی‌مان، در نوشتن کتابمان (نشان می‌دهد) که امسال از پارسال بهتر است، نشان می‌دهد که ما مسیر را گم نکرده‌ایم. در تمام اضلاع هنر و فرهنگ این چنین هستیم.

روحانی با تأکید بر اینکه تمام رشته‌های علمی و هنر، ملت ما پیشتاز است و وضع امسال ما از پارسال بهتر است، گفت: من پارسال با بهترین اقتصاددانان ایران صحبت می‌کردم، هیچ کدام پیش‌بینی وضع موجود را بر ایران نمی‌کردند که ما قادر باشیم تورم را از حدی که اول سال است در ماه دهم کاهش دهیم. هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند ما امسال رشد اقتصادی بدون نفت‌مان مثبت باشد.

پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت خواهد بود

وی افزود: آنها به من می‌گفتند وضع سال 98 از سال 97 بدتر است اما پیش‌بینی ما این است که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت خواهد بود و وضع تورم ما در پایان سال بهتر از اول سال خواهد بود و امروز در دولت هم اعلام کردم در برخی از امور تورم تولیدگر ما که آثار آن در آینده ظاهر می‌شود در برخی موارد منفی است، در صنعت تورم تولیدگر ما نسبت به ماه قبل منفی است و در برخی از امور 7 دهم درصد است و این به معنای آن است که ما در ماه‌های آینده شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: این به معنای ایستادگی یک ملت است، آمریکا فکر می‌کرد ملت ما به زانو در می‌آید و فکر می‌کرد در سه ماهه اول تحریم‌ها ما به زانو در می‌آییم و فکر می‌کرد ما تقاضای مذاکره با آمریکا می‌کنیم و مذاکره به مفهومی که آنها می‌خواهند نه به مفهومی که ما می‌خواهیم.

هر حکومت، هر حاکم و هر رئیس‌جمهور و دولتی باشد، ملت ما زیر بار تسلیم نخواهد رفت

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواهیم در یک فضای آزاد منطق ما قالب باشد که این چنین هم است چون حق با ما است آنها می‌خواهند در یک مذاکره ظالمانه و نابرابر و غیرعزتمندانه ما را به تسلیم بکشند، این کار امکان‌ناپذیر برای ملت ایران است، هر حکومت، هر حاکم و هر رئیس جمهور و دولتی باشد، ملت ما زیر بار تسلیم نخواهد رفت. این به معنای توانمندی این ملت است.

روحانی افزود: ما در همه زمینه‌ها محکم ایستادیم و مقاومت کردیم، شما در این سال‌های اخیر یادتان می‌آید که یک هواپیمای آمریکایی توسط یک پدافند کشوری در این رابطه ساقط شده باشد؟ ولی به دست شجاعان این سرزمین انجام شد. شما یادتان می‌آید در دهه‌های گذشته حتی پایگاه آمریکا توسط یک کشور موشک‌باران شده باشد اما توسط شجاعان این سرزمین انجام شد؟ شما در تاریخ دیده بودید آمریکا علیه یک کشوری توطئه کند و همه کشورهای جهان به استثنای 2 الی 3 کشور کوچک همه آمریکا را محکوم کنند؟

وی اضافه کرد: در مسأله تحریم و زیر پا گذاشتن تعهد هسته‌ای آمریکا و 6 کشور دیگر کسی در دنیا جز 2 تا سه کشور نیست که آمریکا را در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت محکوم نکند. این به معنای پیروزی ملت ما در سیاست است، ما سه بار در طول یک سال گذشته در دادگاه بین‌المللی لاهه آمریکا را محکوم کردیم.

روحانی اظهار داشت: آن دادگاه، آمریکا را ملزم کرد که حق ندارد در امور غذایی، دارویی و نیازمندی‌های ضروری مردم تحریم را اجرایی کند. الان کاری که آمریکا انجام می‌دهد هم خلاف بشریت، هم خلاف مصوبه شورای امنیت و هم خلاف مصوبه دادگاه بین‌المللی است. ما در زمینه حقوقی و سیاسی پیروز شدیم البته در فشار هستیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: وقتی ما در برابر یک ابرقدرتی که به ناحق علیه ما اعمال فشار می‌کند هستیم همین یکی، دو روز پیش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات داشتم به صراحت آنها کار آمریکا را غلط و غیرقانونی می‌دانند با همین صراحت در یک مذاکره رسمی (بیان شد) و به صراحت با یک زبانی که اروپا نتوانست در این تعهد به وظایف خود عمل کند عذرخواهی کردند. کار بسیار عظیم و بزرگی است که یک قدرت بزرگی در دنیای امروز آن هم به معنای اتحادیه اروپا این چنین حرف بزند پس ما همه شاخص‌هایمان نشان می‌دهد که در برابر این فشار تسلیم نشدیم و تسلیم نخواهیم شد.

تردید نداریم در این مسیر پیروز هستیم

وی بیان داشت: ما روزهای بلندی پیش‌رو داریم و در این روزهای بلند هم باید مردم را تشویق کنیم و اگر یک جایی لازم است باید نقد کنیم، نه کتاب قابل نقد است، نه یک نهاد قابل نقد است و نه دولت قابل نقد است بلکه تمام نهادها قابل نقد هستند ما نهاد و جمعی را که بگوییم نقد بر او جایز نباشد نه در کشور و نه در دنیا نداریم. اگر نقد به حقی داریم باید نقد کنیم اما این نقد ما به آن معنا نیست که مردم ما از مسیری که باید پیش بروند و حقوقی که پیش‌روی آنها است از آن حقوق‌شان صرفنظر کند و یا خسته و دلسرد شوند ما باید مسیرمان را ادامه دهیم و تردید نداریم در این مسیر پیروز هستیم.

رئیس جمهور افزود: در این سال‌های اخیر ما با 2 الی 3 مسأله مهم که هر یک از آنها به معنای جنایت آمریکا است روبرو بودیم، تحریم ملت ایران یکی از آن جنایات بزرگ بود که توسط آمریکا انجام می‌گرفت. ظلم به منطقه و نوعی حمایت از تروریسم ظلم بزرگی بود که به کل منطقه روا داشته شد و شما دیدید آن کسی که در طول سال‌های گذشته با تروریسم مبارزه کرد او به دست آمریکایی‌ها ترور شد و این به آن معنا است که آمریکا همواره در سال‌های اخیر نخواسته تروریسم در این منطقه از بین برود و به نوعی از تروریسم حمایت کرده است.

وی با اشاره به تحقیر ملت‌های منطقه توسط آمریکا بیان داشت: تعبیراتی که آمریکا راجع به حامیان خودش، کشورهای وابسته به خودش کرد به معنای تحقیر همه ملت‌های منطقه بود که گاو شیرده یکی از آن تعبیرهایی بود که نسبت به کشورهای منطقه اظهار کرد و جنایت اخیر نسبت به ملت بزرگ فلسطین و آنچه که اسم گذاشتند تحت عنوان معامله قرن و در واقع جنایت قرن.

فرهیختگان، صاحبنظران و اهل قلم دولت را یاری کنند

روحانی افزود: کاری که آمریکا انجام داد جز چند کشور هیچ کس آن را نپذیرفت این هم باز از کارهای ناشیانه‌ای بود که در این حکومت فعلی آمریکا شاهد بودیم. در برابر همه این توطئه‌ها ملت‌های منطقه ایستادند و ما هم به حول و قوه الهی خواهیم ایستاد و من از شما فرهیختگان، صاحبنظران و اهل قلم می‌خواهم دولت و نظام را یاری کنید و ملت خود را یاری کنید. با نوشتن بیشتر، مسیر آینده را روشن‌تر کنید و هر جمله‌ای که نوری بتابد آن کتابی است که موردنظر قرآن است. اگر هر کتابی آینده و مسیر را روشن کند ابهامی را و اجمالی و نقطه تاریکی را از بین ببرد و آینده‌ای را روشن کند مسیر و راه را برای مردم بازتر کند این به معنای کتابی است که قرآن، تاریخ بر آن تأکید می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات ترامپ در مورد نام بردن از 52 نقطه فرهنگی کشور گفت: دشمنان وقتی می‌خواهند ما را تهدید کنند می‌گویند 52 نقطه تاریخی و فرهنگی شما را بمباران می‌کنیم. می‌دانند برای مردم فرهنگ چقدر عزیز است، تهدید آنها علیه فرهنگ ملت بزرگ و ملتی که در طول سالیان دراز ابن‌سیناها، خوارزمی‌ها، رازی‌ها، سعدی‌ها، حافظ‌ها و مولاناها و آن همه اندیشمندان، صاحبنظران و شعرا داشته و به گردن فرهنگ جهانی حق داشته و امروز مردم ما همان مسیر و همان راه را ادامه خواهند داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها