اخبار مجلس/بررسی وضعیت اقتصادی بعد از کرونا در کمیسیون امنیت ملی

کد خبر: 987610

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور بعد از شیوع کرونا در جلسه امروز گفت که در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت آماری درباره‌ی تولید ماسک و میزان واردات آن ارائه داد و همچنین رییس سازمان مالیاتی از احتمال تغییر زمان الزام تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی سخن گفت.

اخبار مجلس/بررسی وضعیت اقتصادی بعد از کرونا در کمیسیون امنیت ملی

خبرگزاری ایسنا: سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت اقتصاد و نمایندگانی از وزارت اطلاعات و سپاه در محل برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

وی ادامه داد: در ابتدای این جلسه ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و تشکر از همه کسانی که برای مبارزه با کرونا تشکیل می‌کنند به ویژه کادر درمانی، پرستاران و پزشکان بر ضرورت حرکت جهادی در حوزه اقتصادی و تولید در سال جهش تولید تاکید کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت، اظهار کرد: آقای رحمانی این توضیح را داد که مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت درگیری گسترده‌ای در حوزه مبارزه با ویروس کرونا دارد از تامین اقلام و نیازهای اساسی تا مدیریت تولید و احقاق جهش تولید از اولویت‌های این وزارتخانه محسوب می‌شود. طبق این توضیحات قبل از کرونا وزارت صمت روزانه ۲۰۰ هزار ماسک تولید می‌کرده که امروز به تولید روزانه یک میلیون ماسک رسیده است. علاوه بر این بخشی از ماسک هم در صنوف و امور خیریه مردمی تولید می‌شود این یعنی حدود پنج برابر و آن هم در وضعیتی که باید خیلی از مسائل رعایت می‌شد.

نقوی حسینی ادامه داد: آقای رحمانی این توضیح را هم داد که علاوه بر این حدود سه میلیون ماسک نیز در روز در بخش‌های دیگر تولید می‌شود و مابقی آن از ناحیه واردات تامین می‌شود. حدود ۱۲۰ میلیون ماسک ثبت سفارش شده و تاکنون حدود ۲۵ میلیون ماسک تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. تا هفته اول اردیبهشت‌ماه تولید ما به حدود روزانه چهار میلیون ماسک می‌رسد.

وی ادامه داد: طبق توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر در مواد شوینده ظرفیت تولید به ۸۰ درصد رسیده و روزانه با تلاش‌های صورت گرفته تولید را به هشت برابر رسانده‌ایم. تولید الکل و دستکش دو برابر شده است اینها نشان می‌دهد که در تامین نیازهای بهداشتی مبارزه با کرونا مشکل نداریم و هرچه لازم باشد را تامین کرده‌ایم و همچنین قادر به تولید و تامین هستیم آن هم در وضعیتی که تحریم‌ها و خصومت‌های دشمنان علیه ما بیشتر شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع تنظیم بازار و تامین نیازهای اولیه مردم نیز اشاره‌ای داشت و بیان کرد فروشگاه‌ها پر از اقلام است و مردم هرچه نیاز دارند در دسترس‌شان است الحمدالله هیچ مشکلی در بازار نداریم و از این به بعد هم مشکلی نخواهیم داشت. لازم است از مردم به ویژه بخش تولید و واردات که همراهی خوبی داشتند تشکر کنیم. در همین شرایط حدود چهار میلیون تن کالای اساسی در بنادر داریم و نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: طبق این توضیحات بانک مرکزی و بخش‌های مختلف اقتصادی و بخش خصوصی همکاری بسیار جدی و خوبی داشتند البته که برخی واحدهای تولیدی آسیب دیدند که تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم دولت هم مصوبات خوبی در ارتباط با جبران آسیب‌های واحدهای تولیدی داشته که از جمله آن اختصاص ۷۵۰ هزار میلیارد تومان به حوزه صنوف و خدمات است که نحوه‌ی تولید و توزیع و لیست آنها اعلام شده این حمایت‌ها شامل حقوق کارگران و کارمندان این واحدهاست و همچنین زیان کارفرمایان هم می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق توضیحات وزیر دو کمک و حمایت از خانواده‌ها صورت می‌گیرد که دولت اعلام کرده یک میلیون تومان به خانواده‌ها پرداخت می‌شود و مابقی خانواده‌های آسیب دیده به خصوص خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد از طرق دیگری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

نقوی حسینی ادامه داد: وزیر تاکید داشت واحدهای تولیدی آسیب دیده از ناحیه کرونا حتما حمایت می‌شوند. او همچنین بیان کرد که این وزارتخانه برنامه ویژه برای جهش تولید ارائه کرده و قطعا آن را محقق می‌کند البته همه کشورها با این مشکل روبه‌رو بوده و رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال گذشته منفی شده ولی ما تلاش می‌کنیم در جمع کشورهایی با رشد اقتصادی مثبت قرار گیریم. هدف جهش تولید بازار داخلی و بعد هم بازارهای خارجی است هیچ مانع و محدودیتی در صادرات حتی در شرایط کرونایی نداریم البته که حوزه خروج مسافر از کشور راه‌ها بسته است تردد امکان‌پذیر نیست و خروجی نداریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه دهقانی معاون وزیر اقتصاد گزارشی ارائه کرد که طبق توضیحات سخنگوی امنیت ملی او گفت که تامین مبالغ مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان اعم از بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و اورژانس‌ها اولویت اول این وزارتخانه است بحث مالیات و عملیات اجرایی وصول مالیات هم تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید مهلت شده و برنامه‌های مفصلی برای همراهی و مساعدت با بنگاه‌های اقتصادی داریم. جلسات هیات مدیره بنگاه‌ها باید غیرحضوری باشد. مراودات بانکی به صورت غیرحضوری تنظیم شده از این فرصت استفاده شده تا با انجام کلیه امور به صورت الکترونیکی، دولت الکترونیک محقق شود.

وی ادامه داد: در این جلسه پارسایی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی هم با اشاره به شرایط، سقف و کف دریافت‌ مالیات‌ها و تعویق پرداخت مالیات، توقف عملیات وصول و اجرای مالیاتی، تعویق پرداخت بدهی‌های مالیاتی به سه ماه آینده بیان کرد که این اقدامات سازمان در شرایط کنونی است احتمالا زمان الزام تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی نیز تغییر خواهد کرد ما معتقدیم باید حداکثر حمایت از مودیان مالیاتی صورت گیرد.

در این جلسه کواکبیان، برزگر، نجفی، گودرزی، بروجردی، جمالی، رحیمی و برومندی از اعضای کمیسیون اظهارنظر کردند که به گفته نقوی حسینی بعد از صحبت‌های آنها رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید داشت که اولویت صادرات در سال جهش تولید به ۱۵ کشور همسایه و چین و هند خواهد بود. دقت داریم در این حرکت کیفیت فدای کمیت نشود.

مرخصی استحقاقی نمایندگان لغو شد/جلسات مجلس تا پایان دوره برقرار است

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که مرخصی استحقاقی نمایندگان تا پایان دوره دهم لغو و مقرر شد جلسات هر هفته برگزار شود.

اسدالله عباسی اظهار کرد: براساس تصمیم اتخاذ شده از سوی هیات رییسه مجلس تمامی مرخصی‌های استحقاقی نمایندگان تا پایان دوره لغو شد تا جلسات علنی مجلس با حداکثر تعداد نمایندگان برگزار شود.

وی درباره غایبان جلسه علنی امروز مجلس نیز گفت: برخی از نمایندگان در ماموریت هستند یا مرخصی استعلاجی دارند.

عباسی اضافه کرد: طبق تصمیم هیات رییسه مجلس قرار است مجلس تا پایان دوره هر هفته دو روز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه دهد و چهار لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مبارزه با قاچاق کالا، اصلاح نظام بانکی و مناطق آزاد به عنوان مهمترین اولویت‌ها در دستور کار مجلس قرار گیرد تا به اتمام برسد و تعیین تکلیف شود.

ایرادات شورای نگهبان به استفساریه مربوط به استخدام معلمان حق التدریس در کمیسیون آموزش رفع شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که در جلسه امروز این کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به طرح استفساریه مربوط به استخدام معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی رفع شد.

میر حمایت میرزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه خود ایرادات شورای نگهبان به طرح استفساریه تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی مصوبه ۱۳ شهریور سال ۹۷ را مورد بررسی قرار دادند؛ این استفساریه برای حل مشکلات استخدام معلمان حق التدریسی‌ها مطرح شد، اما شورای نگهبان آن را به منزله قانونگذاری جدید تفسیر کرد. لذا در جلسه امروز با هماهنگی با شورای نگهبان این ایراد رفع شد و امیدواریم در جلسه علنی مجلس هم همین گونه به تصویب برسد تا مشکلات معلمان رفع شود.

به گزارش ایسنا، در این استفساریه آمده بود که آیا مشمولین تبصره ۱۰ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش اصلاحیه مصوب ۳ شهریور ۹۵ که با آموزش و پرورش همکاری داشته اند و حقوق خود را از سرانه مدارس، مشارکت های مردمی، ساز وکار مدیر مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، کارفرما، موسس یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند از جمله نیروهای خرید خدمت آموزشی حق التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ ۲۶ مهر سال ۱۳۹۱ و همچنین آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی در قانون فوق الذکر شامل استخدام در ماده الحاقی مصوب شهریور ۹۷ می شود؟ پاسخ به این استفساریه «بلی» بوده است.

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که در این جلسه با حضور نمایندگان دیوان محاسبات و معاونت پژوهشی وزارت علوم سعی شد موضوع اختلافی بین دیوان محاسبات و این معاونت رفع شود تا خللی در کار پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد نشود. اختلافاتی که موانعی را بر سر راه انجام کارهای پژوهشی ایجاد کرده بود.

وی افزود: مقرر شد تا دیوان محاسبات و وزارت علوم موانع بر سر راه اساتید دانشگاه‌ها در اجرای فعالیت‌های پژوهشی را بردارند به خصوص این که در سال جهش تولید نیاز است ارتباط بیشتری بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها