کدام وزرای دولت در سال ۹۸ از مجلس کارت زرد گرفتند؟

کد خبر: 988279

در دولت دوازدهم و در یک سال گذشته (سال ۹۸) برخی از وزرا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کردند که در این گزارش اسامی آنها، نمایندگان سوال کننده و سوال مطرح شده از وزرا را می‌خوانید.

کدام وزرای دولت در سال ۹۸ از مجلس کارت زرد گرفتند؟

خبرگزاری تسنیم: در دولت دوازدهم و در یک سال گذشته (سال ۹۸) برخی از وزرا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کردند که در این گزارش اسامی آنها، نمایندگان سوال کننده و سوال مطرح شده از وزرا را می‌خوانید.

ماجرای کارت زرد در مجلس چیست؟

ماجرای کارت‌های زرد به وزرا به مجلس هشتم برمی گردد زمانی که نمایندگان تصمیم گرفتند برای تقویب بعد نظارتی قوه مقننه ساز و کاری بنا کنند تا براساس آن هرگاه احساس کردند وزیری انتظاراتشان را پاسخ نمی‌دهد، بتوانند دست به جیب شوند و کارت زرد را به او نشان دهند و اگر کار به سومین کارت زرد برسد، استیضاح او را کلید بزنند. طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که یک سوال از وزیر در صحن علنی مطرح شود، پس از توضیحات وزیر، در صحن علنی رای گیری می‌شود و اگر نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر از توضیحات وزیر قانع نشده باشند، به عنوان یک اخطار یا کارت زرد به وزیر محسوب می‌شود. ماده ۲۱۱ آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید: چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی و آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

**کدام وزرا دولت دوازدهم در سال ۹۸ از نمایندگان کارت زرد گرفتند؟

در دولت دوازدهم و در یک سال گذشته برخی وزرا با توجه به عملکردشان از سوی نمایندگان ملت به پارلمان فراخوانده شده‌اند تا در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات و ابهامات باشند که برخی وکلای ملت از توضیحات برخی از آن‌ها قانع نشدند که این موضوع سبب شده تا چند تن از وزرای دولت دوازدهم از بهارستان نشینان کارت زرد دریافت کنند.

**کارت زرد نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش

وکلای ملت در نشست علنی نوبت عصر روز (سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، از پاسخ‌های سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به سوال سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، درباره رشد بی‌رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتاب‌های کمک‌آموزشی با ۹۳ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

**اولین کارت زرد نمایندگان مجلس به آذری‌جهرمی

سؤال محمود نگهبان‌سلامی نماینده مردم خواف و رُشتخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (دوشنبه، ۱۶ خرداد) پارلمان از محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات درباره علت عدم تحقق مواد مندرج در بند "ت" ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد که نمایندگان مجلس پس از توضیحات وزیر ارتباطات از اظهارات وی قانع نشدند.

**کارت زرد مجلس به "آوایی"

در جلسه (هفتم مرداد) مجلس، پس از توضیحات وزیر دادگستری به سوال حسن کامران نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اجرای ماده ۱۷۴ قانون آئین دادرسی مدنی و انحصار آگهی‌ها در روزنامه حمایت و بیکاری ۲۰۰۰ نفر مطرح شد که این نماینده پس از توضیحات وزیر عنوان کرد که از پاسخ‌های آوایی قانع نشده است. بر اساس این گزارش؛ در ادامه جلسه سوال مذکور به رای وکلای ملت گذاشته شد که نمایندگان با ۷۷ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

**دو کارت زرد مجلس به دژپسند

بهارستان نشینان در جلسه علنی نوبت عصر روز (دوشنبه، ۱۱ شهریورماه) پارلمان و در جریان سؤال احمد انارکی‌محمدی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عدم اطلاع‌رسانی قبلی به مشتریان بانک‌ها مبنی بر فعال‌سازی سامانه ارسال پیامک و برداشت کارمزد بدون اجازه مشتریان، با ۶۶ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۸ نفر حاضر در جلسه، از توضیحات دژپسند قانع نشدند. همچنین در ادامه جلسه علنی نوبت عصر همان روز پارلمان، سوال محمدرضا صباغیان نماینده مهریز به همراه ۱۱ نماینده دیگر درباره علت عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاه‌های ذی‌ربط از وزیر اقتصاد نیز مطرح شد که در نهایت صباغیان اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشده و آن را به رأی مجلس گذاشت که بهارستان نشینان با ۹۳ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند؛ به این ترتیب نمایندگان مجلس در جلسه مذکور دو کارت زرد به وزیر اقتصاد دادند.

**کارت زرد دوباره مجلس به «حجتی»

بررسی سوال احمد مرادی نماینده بندرعباس از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستورکار روز (سه‌شنبه ۱۴ آبان) نمایندگان در جلسه علنی پارلمان قرار داشت.

پس از استماع اظهارات احمد مرادی نماینده بندر عباس و توضیحات محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیرامون سوال مطرح شده، وکلای ملت با ۱۱۹ رأی از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن، توضیحات وزیر را قانع کننده ندانستند.

-لازم به ذکر است نمایندگان در جلسات علنی سه شنبه اول خرداد و همچنین یکشنبه دهم تیر سال ۹۷) در جریان بررسی سوالات تعدادی از نمایندگان از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، از توضیحات وی قانع نشده و به وی ۲ کارت زرد داده بودند.

**دومین کارت زرد مجلس به غلامی

همچنین نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز (دوشنبه ۲ دی) پارلمان و در جریان بررسی سؤال تعدادی از نمایندگان از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت تبعیض در جذب فارغ‌التحصیلان زن به عنوان هیئت علمی، از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر، با ۷۷ رأی موافق، ۸۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از پاسخ‌های وی قانع نشدند.

لازم به ذکر است بهارستان نشینان در جلسه علنی (هشتم مهر سال ۹۷) در جریان بررسی سوال نادر قاضی پور و محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه و تبریز از منصور غلامی وزیر علوم قانع نشده و به وی کارت زرد داده بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها