روحانی: ویروس کرونا یک آزمون برای کشور‌ها است

کد خبر: 989279

رئیس جمهور:این ویروس به یک آزمونی برای کشور‌ها تبدیل شده و همه دولت‌ها و ملت‌ها برای غلبه بر این ویروس تلاش میکنند.

روحانی: ویروس کرونا یک آزمون برای کشور‌ها است

خبرگزاری تسنیم: سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت دقایقی پیش آغاز شد.

روحانی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه رمضان، ماه رحمت و برکت و مغفرت است و بهترین روز‌ها و شب‌ها و اوقات پیشِ‌روی ماست. خداوند در‌های رحمت خود را در روز‌های آینده برای ما باز می‌کند و باید از این بهره ببریم. این ماه به ما سلامت، اعتماد و روحیه و یاری به دیگران را به ما تشویق می‌کند.

وی افزود: ما همیشه نیازمند رمضان بودیم و امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است، بشر در سال‌های اخیر فهمید در برابر قدرت الهی و تحولات طبیعت چقدر ناتوان است و غرور‌ها و تبختر‌ها که در گوشه جهان مشاهده می‌شد، دیدیم یک موجود بسیار ریز پنهان نادیدنی از یک نقطه آغاز می‌شود و همه جهان را طی و تمام مردم جهان را گرفتار می‌کند، معلوم است قدرت بشر محدود است و اتکای ما باید همیشه به قدرت بی‌پایان الهی باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: این ویروس به یک آزمونی برای کشور‌ها تبدیل شده و همه دولت‌ها و ملت‌ها برای غلبه بر این ویروس تلاش می‌کنند و در پایان کار نتیجه و نمره‌ها معلوم می‌شود و در پایان پاییز می‌توان جوجه‌ها را شمرد. در ایران ما، سلطه، مهارت و توانمندی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی ما در مقابله با این ویروس بیش‌تر شده و کنار کار و تلاش، خلوص و ایثار و معنویت زیادی وجود دارد.

روحانی گفت: هوشمندی مردم ما نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد، مردم ما بسیار همکاری کردند، آمار نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین که از مردم خواسته شده بود که سفر‌ها را کم کنند، مردم پاسخ خوبی دادند و مسافرت با اتوبوس ۷۰ درصد، با قطار ۹۶ درصد، با هواپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش یافت و این نشان از هوشیاری و همدلی مردم ماست.

وی تصریح کرد: مردم ما به کادر درمان و درخواست دولت و علما و اندیشمندان پاسخ مثبت دادند؛ در روز‌های اول، کادر درمانی بابت تجهیزات پزشکی در بیمارستان نگران بودند، به‌اندازه کافی نبود و شاید در برخی بیمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعی، کیت‌های تشخیص و حتی مواد ضد‌عفونی‌کننده و وسایل بهداشتی به‌اندازه نبود، ولی جهاد عظیم و مستمری در کشور آغاز شد و همه پای‌کار آمدند و امروز در زمینه مواد ضدعفونی و بهداشتی نه‌تن‌ها نیاز داخلی تأمین می‌شود بلکه قدرت صادرات هم داریم.

وی تصریح کرد: فقط مبارزه با ویروس نیست بلکه حل معضلات و مشکلات و تامین نیازمندی‌های روزمره مردم هم مهم است، کار بسیار بزرگی در کشور در حال انجام است که باید از مردم و کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان و کسانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: برخی کاسب هستند، در ایام تحریم کاسب تحریم هستند و در ایام کرونا کاسب کرونا. اگر در واقعیت هم متصل به بیگانگان نیستند، اما آن‌ها می‌گویند و در داخل همان‌ها را تکرار می‌کنند. عده‌ای بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند. به آمار، درباره درمان، راجع به پیشرفت کشور و راجع به کارآمدی نظام تردید می‌کنند.

روحانی ادامه داد: این عده صبح تا شب دنبال وسواس هستند. در فضای مجازی، در روزنامه و در رسانه‌ها به‌دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت کنند. هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست؛ اگر روحیه و اعتماد بالا باشد این ویروس کمتر در ما اثر خواهد گذاشت. بعضی‌ها فکر نکنند اینکه در مبارزه با کرونا موفق شدیم یعنی دولت موفق شده است، بعضی‌ها دستپاچه شدند؛ اولاً این کار، کار دولت نیست و کار ملت است و اگر ما در برابر این ویروس موفق بودیم و عملکردمان موفق بوده به معنای پیروزی ملت و کادر درمان ما بوده است. حالا کارمندان دولت و آن‌هایی که تلاش می‌کنند هم جزء ملت هستند و همه دست به دست هم دادیم و این کار یک کار ملی بود.

وی خاطر نشان کرد: تا اینجا موفقیت‌های نسبی را در مقابله با این بیماری و ویروس به دست آوردیم، اما اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر کردیم و ممکن است تمامی زحمات گذشته یک لحظه از دست‌مان برود، این زحمت و تلاش ایام عید این همه مراعات‌هایی که از جمله روز سیزده به در نباید هدر رود، ما یکپارچگی خود برای مقابله را نشان دادیم همان روحیه را باید ادامه دهیم. اینکه به تدریج بازگشایی‌هایی شروع شد ضرورت کشور بود، اما اگر این ضرورت در ادامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، ما موفق می‌شویم که تا امروز هم همین‌طور بوده و مردم مراعات کردند و آمار و ارقام نشان می‌دهد ه اوجی در این بیماری نبوده، ولی اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم کار تمام است این بزرگترین مشکلی است که ممکن است دامان ما را بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: خروج از خانه، تردد در خانه‌های یکدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، دستگاه‌ها چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوان تجمع مردمی باشد، این اجتماع مضر است و الان امر به معروف و نهی از منکر ما این‌هاست. یکی از موارد امر معروف مردم این است که مردم را به فاصله‌سازی هوشمند دعوت و ترغیب کنیم و مرتب نهی از منکر کنیم. نهی از منکر، نهی از اجتماعات بوده و الان منکر این است که فکر کنیم شرایط، شرایط قبل از کروناست. نه ما هنوز در شرایط کرونا هستیم. تا امروز هیچ دانشمند و مرکز درمانی نتوانسته پیش بینی کند که بشر چه مانی از کرونا خلاص می‌شود که اگر می‌شد پیش‌بینی کرد خوب بود، ولی این ویروس ناشناخته است. امروز یک تصمیم می‌گیرند و فردا تغییر می‌کند، چون هنوز در حال سعی و خطا در برخی امور هستند و چیزی روشن نیست. ممکن است این بیماری یک ماه رو به روی ما باشد، ممکن است چندماه و یا ممکن است تا آخر سال باشد.

روحانی گفت: تا زمانی که بشر به درمان قطعی برای این بیماری نرسد، این شرایط وجود دارد؛ پس تا ماه‌های آینده زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد و همه باید احتیاط‌های لازم را انجام بدهیم. ما هم در کار‌هایی که تا امروز شروع کردیم، احتیاط کرده و اصول علمی و بهداشتی را مدنظر قرار داریم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ماست که اگر اصول بهداشتی را مراعات کنند با پیشگیری جلو می‌رویم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها