سنایی: اجماع علیه آمریکا ازطرق مختلف شکل بگیرد

کد خبر: 990495

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: نگاه کشورمان به کشور‌هایی مانند چین و روسیه که در چارچوب نگاه به شرق تعریف می‌شوند، گسترش خواهد یافت.

سنایی: اجماع علیه آمریکا ازطرق مختلف شکل بگیرد

خبرگزاری مهر: اردشیر سنایی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه فشار آمریکا علیه ایران در زمینه تحریم‌ها اظهار داشت: از زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد و در تمامی تحریم‌های گذشته را بازگرداند، دو هدف را دنبال می‌کرد؛ یکی از هدف‌های آمریکا این بود که بتواند با اعمال فشار اقتصادی ناشی از بازگشت تحریم‌ها، در داخل ایران نابسامانی اقتصادی ایجاد کرده و به طبع آن نابسامانی اجتماعی ایجاد شود و از این طریق به هدف تغییر رژیم مدنظر خود برسد. دومین هدف کاخ سفید این بود که به واسطه فشار اقتصادی، ایران مجدداً پای میز مذاکره بازگشته و به توافق جدیدی با شخص ترامپ راضی شود.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گفت: با توجه به تداوم تحریم‌ها، تغییری در شرایط رخ نداده و آمریکا کماکان این دو هدف را دنبال می‌کند و با توجه به این موضوع که کاخ سفید بر این تصور است که موضع قوی را در قبال ایران در اختیار دارد، دست از اعمال تحریم برنخواهد داشت. فشار زیاد بر ایران موجب مشکلات اقتصادی شده و در شرایط شیوع بیماری کرونا مشکلاتی را در کشور به خصوص بر بخش بهداشت و درمان وارد کرده است؛ اما آمریکا همچنان تلاش می‌کند تا بر این اعمال فشار ادامه دهد.

سنایی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در مورد عدم تحریم اقلام درمانی افزود: هرچند ادعا می‌شود که دارو، تجهیزات پزشکی و بخش درمان شامل تحریم‌ها نمی‌شود؛ ولی به دلیل عدم توان ایران برای انتقال پول، اولاً دسترسی کشورمان به منابع مالی خود قطع شده است و ثانیاً هیچ امکانی برای تحویل پول و دریافت اقلام درمانی وجود ندارد؛ فلذا نمی‌توان گفت که بخش درمان از تحریم‌ها در امان است.

وی عنوان کرد: انتظار نباید داشت در شرایط کنونی، آمریکا به تقاضا‌های مکرری که افراد و کشور‌های مختلف از کاخ سفید برای لغو دائم و یا موقت تحریم‌ها علیه ایران دارند، توجهی کند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در زمینه اقدامات ضروری ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: ایران باید دو کار انجام دهد؛ اول اینکه یک اجماع داخلی در کشور شکل بگیرد و یک جمع بندی و تفاهم مشترک در مورد مقابله با تحریم‌ها و به وجود آوردن یک حرکت جمعی برای وادار کردن آمریکا برای لغو تحریم‌ها برسند.

سنایی خاطرنشان کرد: باید صدا‌های واحدی از داخل ایران به جهان منعکس شود و جامعه جهانی با یک صدا از داخل کشورمان روبرو شود. دومین کاری که باید برای مقابله با تحریم آمریکا صورت بگیرد، این است که تلاش شود یک اجماع بین‌المللی برای فشار علیه آمریکا از طرق مختلف شکل گیرد.

وی بیان کرد: می‌توان از ظرفیت نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، کشور‌های دوست آمریکا، مجامع بین‌المللی مذهبی، شخصیت‌های تأثیرگذار بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کرد و یک کمپین همه جانبه صورت بگیرد و با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مشکلات تحریم‌ها به جهان اعلام شده و تلاش شود بر افکار عمومی به خصوص در درون آمریکا تأثیر گذاشته شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: می‌توان شخصیت‌های تأثیرگذار بین‌المللی در حوزه‌های هنری، ورزشی، سیاسی و مذهبی را به کشور دعوت کرد و از نزدیک مشکلاتی که تحریم‌ها بر ساختار کشور وارد کرده است را به آن‌ها نشان داد تا این افراد بر کاخ سفید فشار بیاورند.

سنایی با اشاره به ارسال بیش از ۳۰ محموله کمک‌های بهداشتی و درمانی از سوی چین به ایران افزود: ایران همیشه استراتژی نگاه به شرق را داشته که در برخی موارد پررنگ و برخی اوقات کم رنگ بوده است. در شرایط موجود که ارتباط ایران با غرب یا محدود بوده و یا قطع است، نگاه کشورمان به کشور‌هایی مانند چین و روسیه که در چارچوب نگاه به شرق تعریف می‌شوند، گسترش خواهد یافت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها