حذف صفر‌ها از پول ملی چه نتایج و پیامد‌هایی به دنبال دارد؟

کد خبر: 991927

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از حذف صفر از پول ملی را تشریح و نتایج و پیامد‌های حذف صفر‌ها از پول ملی را تشریح کرد.

حذف صفر‌ها از پول ملی چه نتایج و پیامد‌هایی به دنبال دارد؟

خبرگزاری تسنیم: محمد حسینی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در رابطه با حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: با این حرکت حوزه حسابداری و تنظیم صورتحساب‌های مالی و ارقام منابع پولی با توجه به تجربه کشور‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند، به بانک مرکزی نیز اجازه داده شده که به مدت دو سال نسبت به خروج اسکناس‌های موجود اقدام و اسکناس‌های جدید را جایگزین کند.

وی افزود: اینکه آیا این مصوبه چه آثاری در حوزه اقتصادی و یا حوزه‌های دیگر دارد، اینکه برخی تاثیر آن را بر تورم مطرح می‌کنند باید گفت در حوزه اقتصادی و تورم تاثیر چندانی ندارد، ولی از لحاظ روانی در جامعه به سبب اینکه مراودات پولی تغییر می‌کند و مردم باید فضای پولی متفاوتی را تجربه کنند تاثیر دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از لحاظ اقتصادی و شاخص‌ها هیچ تغییری انجام نمی‌شود، ولی در حوزه مالی روند ساده کردن حساب‌ها و صورت‌های مالی را به همراه دارد چراکه چندسالی است ریال کاربردی نداشته و تومان به کار می‌بردیم، یک تومان معادل ۱۰ ریال بود که با حذف چهار صرف یک تومان معادل ده هزار تومان شد که یک مقدار فضای چرخش پول تغییر کرده است.

حسینی بیان کرد: از لحاظ هزینه‌ای در شرایط فعلی با توجه به الکترونیکی کردن نقل و انتقالات پول حجم آنچنانی اسکناس در کشور نداریم که هزینه‌ای به همراه داشته باشد، ولی همین مقدار نیز قابل توجه بوده و باید فکری برای آن می‌کردند.

وی ادامه داد: با توجه به لایحه پیشنهادی دولت و بانک مرکزی امیدواریم اقدامات مطلوبی در این راستا انجام شود، هرچند تاثیری در فضای اقتصادی و مشکلات اقتصادی ندارد، ولی اینکه آن را جزو یکی از فوریت‌هایی امروز کشور قرار بگیرید قبول نداریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها