چه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟

کد خبر: 992209

منتخب تهران در مجلس بازدهم گفت: این انتظار از مجلس یازدهم وجود دارد که در اولین اقدام جدی خود طرح شفافیت آرای نمایندگان را به تصویب رسانده تا این امکان به مردم داده شود که بدانند نمایندگان آنها درباره موضوعاتی کلان کشور چه نظری دارند.

چه کنیم تا مجلس دهم تکرار نشود؟

خبرگزاری تسنیم: زهره الهیان منتخب تهران در مجلس یازدهم، درباره اینکه چه عواملی باعث شده تا جایگاه مجلس در سالهای اخیر بویژه در دوره دهم تا حد زیادی از راس امور بودن خارج شود،گفت: در سالهای اخیر انتظارات بحق مردم از مجلس به لحاظ جایگاه و اقتدار این قوه برآورده نشده و نمایندگان مجلس نتوانستند از اختیاراتی که قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس به آنها داده، در راستای مرتفع کردن دغدغه های مردم استفاده کنند.

وی افزود: بدون شک به منظور بازیابی جایگاه مجلس نیازمند ارائه طرحی جامع هستیم که این طرح به همت برخی منتخبان مجلس یازدهم از جمله آقای زاکانی تهیه و تدوین شده و تاکنون به رویت بسیاری از منتخبان مجلس قرار گرفته است. در صورتی که هیئت رئیسه مجلس یازدهم مصمم به ایجاد تحول در سازوکار حاکم بر مجلس باشد، با عنایت به طرح مذکور بسیاری از مشکلات فعلی مجلس قابل حل خواهد بود.

منتخب تهران در مجلس یازدهم با اشاره به نقش شورای نگهبان در کاهش تخلفات نمایندگان مجلس گفت: شورای نگهبان باید با موضعی پیشگیرانه عملکرد داوطلبان را در شرایط پیش از انتخابات و در ایام تبلیغات مورد رصد دقیق قرار دهد. بسیاری از انحرافات مجلس در دورانی شکل می گیرد که کاندیداها در تامین منابع مالی برای تبلیغات دچار مشکل شده و در این شرایط با پیشنهادات مختلفی از سوی افراد سودجو مواجه می شوند.

الهیان ادامه داد: این افراد سودجو انتظار دارند پس از ورود کاندیدای مورد حمایتش به مجلس، شخص منتخب در راستای تامین منافع آنها عمل کند. چنین مسائلی طبعا آزادی عمل و استقلال منتخبان مجلس را سلب می کند و نمایندگان اینچنینی دیگر در احقاق حقوق مردم دارای آزادی عمل نخواهند بود که بسیاری از رد صلاحیت های در دوره اخیر نیز ناشی از وجود چنین روابط ناسالمی در بستر تبلیغات انتخاباتی بود. بنابراین نقش دستگاه های نظارتی و در راس آنها شورای نگهبان در افزایش کارآمدی مجلس قابل توجه است.

منتخب تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه بحث شفافیت و ابعاد مختلف آن قطعا در دستور کار مجلس آینده خواهد بود، گفت: بسیاری از نامزدهای انقلابی مجلس پیش از انتخابات تاکید کردند که یکی از اولویت های آنها افزایش شفافیت در سازوکارهای حاکم بر مجلس است. در همین راستا نیز با حضور در برخی سازمان های ضدفساد و مردم نهاد به شکل رسمی متعهد به حاکم کردن فضایی شفاف در مجلس شدند.

وی افزود: بنابراین این انتظار از مجلس یازدهم وجود دارد که در اولین اقدام جدی خود طرح شفافیت آرای نمایندگان را به تصویب برساند و مردم این حق را داشته باشند که بدانند نمایندگان آنها درباره موضوعاتی کلان کشور چه نظری دارند. از سوی دیگر شفافیت در دارایی ها و درآمد نمایندگان یکی دیگر از ابعاد شفافیت است که هم اکنون قوانین خوبی در این رابطه وجود دارد و قاعدتا انتظار این است که منتخبان مجلس یازدهم از این قوانین تخطی نداشته باشند و صادقانه اموال خود را در سامانه ای که از سوی قوه قضاییه راه اندازی شده به ثبت برسانند.

الهیان با اشاره به اهمیت قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: برای اجرای قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید عزم جدی در هیئت رئیسه مجلس و شخص رئیس مجلس وجود داشته باشد. اگر رئیس مجلس آینده مصمم بر اصلاح ساختار مجلس باشد قاعدتا تمهیدات لازم برای به اجرای درآوردن قوانینی از این دست که به افزایش هر چه بیشتر شفافیت و به طبع آن کاهش تخلفات احتمالی در میان نمایندگان، منجر می شود، اتخاذ می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها