سهم رئیس‌جمهور از تذکرات نمایندگان مجلس دهم چقدر شد؟

کد خبر: 994310

نمایندگان در طول ۴ سال عمر مجلس دهم حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تذکر کتبی را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را در این تذکرات داشته است.

سهم رئیس‌جمهور از تذکرات نمایندگان مجلس دهم چقدر شد؟

خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان ابزار‌هایی برای نظارت در اختیار دارند. یکی از پرکاربردترین این ابزار‌ها تذکر و سوال است که طی آن وکلای ملت با مخاطب قرار دادن اعضای کابینه، یا به وی موضوعی را متذکر می‌شوند و یا درباره علتش عضو کابینه را مورد سوال قرار می‌دهند.

عملکرد نمایندگان در مجلس دهم نشان می‌دهد که آن‌ها طی ۴ سال حضور در قوه مقننه ۱۰ هزار و ۲۰۰ تذکر به دولتمردان داده‌اند و ۳۰۸۵ بار از آن‌ها سوال پرسیده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات تذکر و سوالات نمایندگان از اعضای کابینه به سراغ عضو هیات رئیسه مجلس رفتیم. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در گفتگو با فارس، گفت: نمایندگان طبق ماده ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس می‌توانند به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه در حوزه وظایف آن‌ها تذکر کتبی بدهند.

وی افزود: این تذکرات نمایندگان ضمن قرائت در صحن علنی مجلس نسخه‌ای از آن برای وزارتخانه مربوطه یا نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

**۱۰ هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای دولت

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در طول ۴ سال عمر مجلس دهم، حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تذکر را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را از این تذکرات داشته است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: از حدود ۱۰ هزا رو ۱۰۰ تذکر کتبی نمایندگان ۲۲۰۰ مورد آن مربوط به رئیس‌جمهور بوده که بیشترین تذکرات را داشته و کمترین تذکرات نیز مربوط به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است که شامل ۲۱ تذکر از نمایندگان می‌شود.

** جزئیات تذکرات نمایندگان به وزرا

وی افزود: پس از رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی رتبه دوم را در دریافت تذکر از نمایندگان دارد که حدود ۱۲۲۰ تذکر را شامل می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: پس از وزیر راه و شهرسازی وزرای جهاد کشاورزی، کشور و نیرو به ترتیب ۱۲۰۰، حدود ۱۰۰۰ و ۸۸۰ تذکر را از نمایندگان دریافت کردند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها وزیر آموزش و پرورش با دریافت ۷۰۰ تذکر، وزیر صنعت معدن و تجارت با دریافت ۶۶۰ و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با دریافت ۶۳۰ تذکر کتبی از نمایندگان در مرتبه‌ها و رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نفت به ترتیب ۴۳۰، ۳۳۵ و ۲۹۰ تذکر را در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان دریافت کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۷۰ تذکر، وزیر ورزش و جوانان ۲۶۰ تذکر و وزیر علوم تحقیقات و فناوری ۲۲۵ تذکر را از نمایندگان دوره دهم مجلس دریافت کرده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این نمایندگان به وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان ۲۰۰ مرتبه تذکر داده‌اند و وزیر دادگستری نیز ۱۳۰ تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است.

**پایین‌ترین سهم تذکر متعلق به وزیر میراث فرهنگی

وی گفت: علاوه بر این وزرای دفاع و اطلاعات هر کدام ۱۰۶ تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است و وکلای ملت به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون ۲۱ تذکر کتبی داده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی و ماده ۲۰۷ آئین‌نامه داخلی مجلس هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در حوزه وظایف‌شان سؤال کنند. نکته‌ای که در اینجا مهم و قابل توجه است این است که باید سؤال مکتوب و صریح و در محدوده وظایف وزیر باشد.

وی افزود: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس سؤال ابتدا در کمیسیون تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و چنانچه نماینده سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشود سؤال به صحن ارجاع داده می‌شود.

** ۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در طول ۴ سال عمر مجلس دهم حدود ۳۰۸۵ سؤال نمایندگان از وزرا به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که وزیر راه و شهرسازی بیشترین سهم را از تعداد سؤالات دارد.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: بر این اساس نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی با ۳۵۱، وزیر نیرو ۳۲۴، و وزیر کشور ۳۰۰ سؤال را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در مورد وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ۲۶۷ سؤال، وزیر جهاد کشاورزی ۲۵۸ سؤال و وزیر امور اقتصاد و دارای ۲۳۸ سؤال به هیأت رئیسه مجلس واصل شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مجلس دهم ۲۰۹ بار سؤال داشتند که این سؤالات در مورد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶۷ مورد و وزیر آموزش و پرورش ۱۵۹ مورد بوده است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با ۱۵۳ سؤال، وزیر نفت با ۱۴۳ سؤال و وزیر ورزش و جوانان با ۱۰۴ سؤال در رده‌های بعدی از نظر طرح سؤال توسط نمایندگان هستند.

وی افزود: علاوه بر این نمایندگان در طول ۴ سال مجلس دهم ۹۵ سؤال را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۹۱ سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ۷۸ سؤال را از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین نمایندگان ۶۶ سؤال را از وزیر دادگستری، ۴۲ سؤال از وزیر اطلاعات، ۳۲ سؤال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و ۱۱ سؤال از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را مطرح کرده‌اند.

یوسف‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته این مقدار تعداد سؤالاتی است که به هیأت رئیسه واصل شده که تعدادی از آن به نتیجه رسیده، تعدادی در نوبت صحن قرار دارد و نیز تعدادی در مراحل دیگر قرار دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها