احتمال تشکیل سازمان متروی حومه‌ای تهران

کد خبر: 1010855

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به لزوم پیگیری روند احداث خطوط حمل و نقل ریلی جدید در سطح استان تهران از احتمال تشکیل سازمان متروی حومه‌ای تهران ذیل سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران خبر داد.

احتمال تشکیل سازمان متروی حومه‌ای تهران

خبرگزاری ایسنا: محمد تقی زاده در تشریح پیشرفت خطوط حمل و نقل ریلی در سطح استان تهران گفت: در موضوع حمل و نقل ریلی مباحثی با وزارت راه و شهرسازی برای قطار‌های حومه‌ای مطرح شد که در حال حاضر اسلامشهر با شرکت متروی تهران در حال پیشبرد پروژه خط ریلی است.

وی افزود: در مورد متروی پرند نیز با متروی تهران مشکل منابع مالی داریم که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و شرکت شهر جدید پرند پذیرفت تا بخشی از این پول را پرداخت کند؛ اما با این اختلاف قیمت شهرداری تهران اعلام می‌کند نمی‌تواند کار را پیش ببرد و شهر جدید پرند هم توان افزایش این بودجه را ندارد لذا به دنبال این هستیم تا بتوانیم مشکل مالی متروی پرند را با شیوه‌هایی مثل مشارکت حل کرده و به پیش ببریم.

معاون استاندار تهران، ادامه داد:، اما به صورت کلی با تعامل دفتر فنی وزارت کشور، در تلاش هستیم ساختاری برای حمل و نقل عمومی در استان تهران ایجاد کنیم. در حقیقت ساختار حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی در استان تهران مغفول مانده است؛ چرا که بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی خودش تحت عنوان راه آهن باید موضوعات حمل و نقل ریلی را پیگیری کند؛ اما راه آهن فلسفه اش انتقال و جابجایی مسافر و بار در بین استان‌ها است. وی تاکید کرد: در کل کشور خط ریلی وجود دارد مثل تهران-مشهد و یا تهران-اهواز که این خطوط ریلی اساسا ساختارش برای برون شهری و بین استانی است و الزامات درون شهری خاص همانند متروی تهران و اسلامشهر را ندارد. در حقیقت نگاه، تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی و حتی ساختار سازمانی برای بحث درون شهری متفاوت است. معاون استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جلسات متعدد با راه آهن و وعده‌های های داده شده توسط راه آهن برای احداث راه آهن ریلی غرب تهران و جنوب شهر ورامین و پاکدشت اشاره کرد و افزود: هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است و حتی تاکنون به مرحله مطالعه نیز نرسیده و کاری انجام نشده است.

وی افزود: بر همین اساس دو اقدام مهم را در دستور کار داریم؛ نخست آنکه مجموعه‌ای ذیل سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران به نام سازمان حمل و نقل ریلی (مترو) حومه تهران برای استان تهران شکل دهیم و در مرحله بعدی با نمایندگان مجلس رایزنی کنیم تا در قانون بودجه ذیل تبصره بودجه این بحث را بگنجانند که این اجازه برای استان‌ها اخذ شود تا سازمان حمل و نقل ریلی در سطح استان‌ها را شکل دهند.

تقی زاده در پاسخ به سوالی درباره مخالفت شهرداری تهران با چنین طرحی تاکید کرد: شهرداری تهران نمی‌تواند مخالفت کند چرا که بر اساس قانون، شهرداری‌ها نمی‌توانند در حریم خود سرویس دهی داشته باشند. درحقیقت منابع مالی شهرداری‌ها باید در درون شهر‌ها صرف شود و قانون هم چنین اجازه‌ای به آن‌ها نمی‌دهد که بیرون از شهر خود پولی را هزینه کنند. از سوی دیگر این پیشنهاد برای کل کشور است یعنی تبریز، اصفهان، مشهد و سایر کلانشهر‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه هستند و تأسیس چنین سازمانی می‌تواند برای أن‌ها راهگشا باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها