گورستان جدید تهرانی ها کجاست؟

کد خبر: 1041465

عضو شورای شهر تهران از پیش بینی احداث گورستان جدید برای تهرانی ها در اطراف آرادکوه خبر داد و گفت: فعلا این موضوع در حد مطالعه است اما باید در 4 نقطه شهر گورستان احداث شود.

گورستان جدید تهرانی ها کجاست؟

خبرگزاری فارس: چند ماه پیش خبری مبنی بر ساخت و ساز غیرقانونی در یک ملک 4 هزار متری در جماران منتشر شد. ابتدا عده‌ای عنوان کردند که قرار است رئیس جمهور به جماران مهاجرت کند، اما بعداً این موضوع تکذیب شد. نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که این ملک متعلق به نهاد است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و کاربری آن اداری است.

اما موسوی شهردار منطقه یک با سند و مدرک اعلام کرد که کاربری این ملک مسکونی است و همچنین شهرداری بخش‌هایی از این ساختمان که خلاف ساخته شده بود را تخریب کرد. دعوای بین شهرداری و دولت بالا گرفت و کار به جایی رسید که دیگر پیروز حناچی شهردار تهران به جلسات هیأت دولت دعوت نشد. مدیران دولتی در پی این هستند که محدودیت ارتفاع را در جماران لغو کنند، اما اعضای شورای شهر و مدیران شهری با این موضوع مخالف هستند و برخی مدیران تأکید دارند که اگر قرار است محدودیت ارتفاع در جماران حذف شود باید در برخی نقاط هم حذف شود.

با حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران که تأکید می کند اگر قرار است محدودیت ارتفاع در جماران حذف شود، باید محدودیت ارتفاع در برخی نقاط شهر ری هم باید حذف شود به گفت‌ وگو نشستیم.

در خصوص آخرین وضعیت رفع محدودیت ارتفاع در جماران توضیح می‌دهید؟ برخی اعلام کردند که محدودیت‌ها حذف شده است اما هنوز مدیران شهری در این باره اظهارنظر شفافی نکرده‌اند.

محدودیت ارتفاع به لحاظ ثبت میراث تاریخی و رعایت حریم در برخی محلات، بقعه‌ها و آثار تاریخی ایجاد شده است. البته این محدودیت ارتفاع در کمیسیون‌ها و نهادهای مربوطه ثبت شده است و آنها تعیین می‌ کنند که ارتفاع چقدر باشد. متأسفانه در جماران اتفاقی که افتاده است این است که عده‌ای معتقد هستند باید محدودیت ارتفاع در این بخش حذف شود، چرا که شهروندان حقوق مکتسبه دارند و حقوق مکتسبه آنها مخدوش شده است.

آیا شهرداری برای اینکه حقوق شهروندان آسیبی نبیند برنامه‌ای دارد؟

تلاش شهردای برای رعایت حقوق مکتسبه شهروندان/محدودیت ارتفاع در جماران حذف نشود

بله، شهرداری برای رعایت حقوق مکتسبه برنامه‌هایی دارد و تلاش می‌کند که آن را جبران کند. ما طرح تفصیلی داریم و در طرح تفصیلی، جماران به عنوان مرکز گردشگری، توریست و انقلابی مذهبی دیده شده که باید حفظ شود. اگر ساخت و سازهای بی‌رویه مصوب و در آنجا انجام شود، بافت تغییر می‌کند و محله جماران از حالت فعلی خارج می‌شود. برخی به دنبال رفع محدودیت ارتفاع هستند، نظر ما در شهرداری این است که باید محدودیت‌ها بماند و حقوق شهروندان را هم رعایت کنیم.

آیا محدودیت‌های ارتفاع در جماران برداشته شده است؟ محلی‌ها معتقدند که محدودیت برداشته شده است و قرار است به آنها طبقه اضافه داده شود.

هنوز به شهرداری به صورت رسمی اعلام نشده که محدویت ارتفاع حذف شده است

هنوز به صورت قطعی به ما ابلاغ نشده است، ما هم شنیده‌ایم که به صورت غیرمحسوس گفته‌اند که محدودیت‌ها برداشته شده است. اگر اهالی می‌گویند اجازه ساخت داده‌اند، باید شهرداری این کار را بکند. ما در شهرداری تهران مقاومت می‌کنیم که محدودیت ارتفاع حذف نشود. اگر قرار است که محدودیت ارتفاع حذف شود، باید محدودیت ارتفاع در اطراف حرم شاه عبدالعظیم که بیش از چهل سال است اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند و املاک شهروندان فریز شده است برطرف شود.

محدودیت ارتفاع در اطراف حرم هم حذف شود

بسیاری به دلیل اینکه ساخت و ساز در اطراف حرم مقرون به صرفه نیست، خانه‌هایشان را رها کرده و یا اجاره داده‌اند و خانه‌ها در آن محدوده مخروبه و یا متروکه شده است. اگر قرار است که محدودیت ارتفاع برای جماران حذف شود، باید برای اطراف حرم هم حذف شود و این مشکلی است که چهار دهه است مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. وضعیت اطراف حرم نامناسب است و اخیراً گفته‌اند که به آنها می‌خواهند اجازه ساخت دهند.

آیا طرحی در این زمینه تهیه شده است؟ توضیحات بیشتری می‌دهید؟

طرح نوسازی اطراف حرم در کمیسیون شورای عالی شهرسازی

گفته‌اند که می‌خواهند اجازه افزایش ارتفاع دهند فعلا طرحی به کمسیون شورای عالی شهرسازی رفته است و اگر تصویب شود، نوسازی و بازسازی اطراف حرم هم آغاز می‌شود. ما همین جا می‌خواهیم که حداقل و 2 متر اجازه دهند ارتفاع بیشتر شود که ساخت و ساز مقرون به صرفه شود.

این روزها شنیده شده است که سینما ایران قرار است تخریب شود، موضع‌گیری‌های متعددی هم صورت گرفته، حتی علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 گفته است که این روزها ماجرای سینما ایران نقل محافل است و باید پرسید که انتظارتان از شهرداری تهران چیست. مادامی که معاونت سینمایی وزارت ارشاد با انحلال سینما موافقت می‌نماید و میراث فرهنگی در محکمه قضایی طبق روال مغلوب می‌گردد، شهرداری تهران باید در مقابل دستور قضایی چگونه مقاومت نماید. در این زمینه توضیح می‌دهید؟

شهرداری تهران مجری مقررات میراث فرهنگی است و قوانین بالادستی را اجرا می‌کند

برای مراکز فرهنگی - تاریخی که جنبه میراثی دارد، شهرداری نمی‌تواند کار خاصی کند، ما فقط مراقبت می‌کنیم که تخریب نشود، اما تمام کارها باید از روال میراث فرهنگی انجام شود. اگر میراث فرهنگی اجازه نوسازی می‌دهد، ما هم مجبوریم اجازه دهیم. شهرداری تهران مجری مقررات میراث فرهنگی است و قوانین بالادستی را اجرا می‌کند.

هنوز برای تخریب سینما تهران مجوزی از شهرداری گرفته نشده است/با مالک مذاکره می کنیم

سینما تهران یک مکان قدیمی در لاله‌زار است، اما تا این لحظه کسی از شهرداری درخواست تخریب نکرده است. در رسانه‌ها مطرح شده که قرار است این نقطه تخریب شود، اما هنوز کسی به شهرداری مراجعه نکرده است. اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، ما با مالکان مذاکره می‌کنیم تا این مکان را تخریب نکنند و کاربری‌هایی ایجاد می‌کنیم که با رعایت مصالح مالکین، ملک حفظ شود، اما این کارها وظیفه میراث فرهنگی است. باز هم تأکید می‌کنم هنوز برای تخریب سینما تهران مجوزی از شهرداری گرفته نشده است اما اگر مالک رأی دیوان داشته باشد ما که نمی‌توانیم جلوی آن بایستیم. اگر به ما ابلاغ شود ما با مالک مذاکره می‌ کنیم ، اما اگر مالک پافشاری کند و حکم دادگاه داشته باشد ما نمی‌توانیم کاری کنیم.

آیا شهرداری تهران این سینمای قدیمی را خریداری می کند؟

شهرداری که نباید سینماداری و موزه‌داری کند/ وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این زمینه ورود کند

ما چقدر بخریم؟ اصلا برای چی بخریم؟ باید بخش خصوصی ورود کند. شهرداری که نباید سینماداری و موزه‌داری کند. باید وزارت فرهنگ و ارشاد در این زمینه ورود کند. ما که نمی‌توانیم از مردم عوارض بگیریم و بعد پول آنها را در پروژه‌های این چنینی هزینه کنیم.

ما خانه نیما یوشیج را خریدیم/با مالک مذاکره کردیم

ببینید ما خانه نیمایوشیج را خریدیم، مالک به جد دنبال تخریب بود. نیما یوشیج شاعر بود و ما مجبور شدیم که ملک را بخریم. با مالک وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم این سازه فرهنگی را حفظ کنیم. من همین جا به کسانی که ملک‌های تاریخی دارند می‌گویم که شهرداری به آنها کمک می‌کند تا سازه فرهنگی خود را حفظ کنند و درآمد اقتصادی هم داشته باشند. ما به آنها امتیازاتی مثل تجاری و یا کاهش هزینه عوارض می‌دهیم تا بتوانند ملک را حفظ کرده و برایشان مقرون به صرفه باشد.

بیش از یک سال است که از آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد می‌گذرد، مدیران در روزهای ابتدایی تأکید کردند که به زودی این سازه تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

طراحی سازه حسن آباد دست دانشگاه تهران است، مالک خصوصی دارد، اختلافاتی وجود دارد و شهرداری باید نمای بیرونی را بسازد.

بسیاری از گورستان‌های قدیمی پایتخت وضعیت نابسامانی دارند. قرار بود ساماندهی آنها در دستورکار قرار گیرد، کار به کجا رسید؟

گورستان امامزاده عبدالله و ابن‌بابویه به حال خود رها شده است

متأسفانه اقداماتی انجام نشده است و گورستان امامزاده عبدالله و ابن‌بابویه به حال خود رها شده است. بازسازی و بازپیرایی در قبور انجام نشده است، اما این مکان های تاریخی نیاز به بازآفرینی دارد اما توجهی به آن ها نشده است.

قرار بود که برای تهران گورستان‌های جدیدی جانمایی شود، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

پیش بینی احداث گورستان در اطراف آرادکوه/هنوز نقاط دیگر مشخص نیست

بهشت زهرا جای توسعه ندارد و اطراف آن کاملاً بسته است، اما مکانی در نزدیکی آرادکوه پیش‌بینی شده است، بازدیدهایی صورت گرفته است و برخی معتقدند که آسیب‌ زا نیست، اما به نظر من گورستان باید در چهار جهت شهر احداث شود. کسی که در تجریش زندگی می‌کند نباید متوفایش را به جنوب تهران بیاورد و یک و نیم ساعت در راه باشد. ترافیک و تراکم جمعیت را شاهدیم. در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در داخل بهشت زهرا ترافیک است. ما باید گورستان‌های محلی داشته باشیم و در شرق، غرب، شمال‌ تهران گورستانی احداث شود و در هر پهنه یک گورستان باشد.

شما فرمودید که در آرادکوه نقطه‌ای برای احداث گورستان تهران درنظر گرفته شده است، در این زمینه توضیح بیشتری می‌دهید؟

فعلا در حد مطالعه است.

قرار بود در نقاط دیگر هم جانمایی‌هایی صورت گیرد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

اطلاعات دقیقی ندارم.

سالها ریل راه‌آهن از مناطق 17 و 18 تهران می‌گذشت و مردم دچار مشکل بودند، اما مدتی است که خطوط به زیر زمین منتقل شده است و قرار است فضای آزادشده تبدیل به مکان فرهنگی - گردشگری شود، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

قبلا پروژه‌ای به نام طرح نیلوفری برای این کار درنظر گرفته شده بود. منطقه 17 و 18 از رفت و آمد قطار آزاد شده است. قطار به زیر زمین رفته است. طرحی برای این کار درنظر گرفته شده است و قرار است این مسیر 9 کیلومتری به فضای فرهنگی تبدیل شود.

آیا بودجه لازم برای انجام این کار از سوی شهرداری درنظر گرفته شده است؟

بله، بودجه هم در نظر گرفته است و ما آمادگی داریم که هر سال برای این پروژه بودجه بگذاریم، چرا که این کار باید فاز به فاز انجام شود. مناطق 17 و 18 جزو محلات محروم جنوب تهران هستند و دچار فقر فضاهای فرهنگی و احداث چنین پروژه‌ای باعث ارتقای فضاهای فرهنگی می‌شود.

قرار بود پاساژ پروانه به پارک شهر منتقل شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است در این باره توضیح می‌دهید؟

تصمیم‌هایی گرفته شد که پاساژ پروانه به عباس‌آباد منتقل شود

بله، قرار بود که پاساژ پروانه به پارک شهر منتقل شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده است، اما تصمیم‌هایی هم گرفته شد که پاساژ پروانه به عباس‌آباد منتقل شود. در عباس‌آباد گذر صنایع دستی وجود دارد و اگر پاساژ پروانه به آنجا منتقل شود بهتر است. پارک شهر مرکزیت دارد، اما فضای عباس‌آباد بهتر است.

در خصوص آخرین وضعیت جدایی ری از تهران توضیح می‌دهید؟ شنیده شده است رایزنی‌هایی در این باره صورت گرفته است.

ری از تهران جدا شود/نمایندگان همکاری کنند

از نمایندگان مجلس استدعا دارم حقوق شهروندی مردم ری را رعایت کنند و اجازه جدا شدن ری از تهران را بدهند. مردم ری هم مثل نقاط دیگر حق دارند که برای خودشان شورای شهر داشته باشند. ما چندین دوره است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما به نتیجه نرسیده است. ما می‌خواهیم که ری مستقل شود و با این کار توسعه بیشتری پیدا کند.

در همایش تهران 1400 اعلام شد که تهران وضعیت مناسبی در برابر زلزله احتمالی ندارد. در چند ماه اخیر چندین بار اطراف تهران لرزیده است. کلان ‌شهر تهران چقدر در برابر زلزله مقاومت دارد؟

تهران در برابر زلزله تاب‌آوری ندارد/پایتخت خیلی آماده نیست

متأسفانه تهران در برابر زلزله تاب‌آوری ندارد و اگر زلزله‌ای بالاتر از 6 ریشتر رخ دهد دچار بحران بزرگی می‌شویم و بسیاری از محلات ما آسیب خواهند دید. ساختمان ها در برخی نقاط شهر بسیار فرسوده است و باید مقاوم‌سازی‌هایی صورت گیرد. زلزله در یک لحظه رخ می‌دهد و تهران خیلی آماده نیست. کلان‌شهر تهران با بیش از 10 میلیون جمعیت و وضعیت نابسامان ساختمان‌ها اوضاع خوبی در قبال زلزله ندارد.

شهروندان آموزش لازم ندیده اند/ باید در اطراف تهران مراکزی برای اسکان شهروندان جانمایی شود

شهروندان آموزش‌های لازم را در این زمینه ندیده‌اند. ما مراکزی برای اسکان شهروندان بعد از زلزله به غیر از پارک‌ها و چند سالن ورزشی نداریم. باید در اطراف تهران مراکزی برای اسکان شهروندان بعد از زلزله جانمایی شود تا مردم از مخاطرات در امان بمانند. ما نباید مردم را بترسانیم و اما شهروندان باید هوشیار باشند و در ساخت و ساز بناهای خود ایمنی بیشتری را رعایت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها