در نظام اداری دست‌وپاگیر نمی‌توان با فقر مبارزه کرد

کد خبر: 508393

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که نظام اداری با تحمیل هزینه های پنهان بر مردم اشتغال را محدود می کند، گفت: روان سازی نظام اداری مهم ترین رکنی است که باید به آن توجه کرد.

خبرگزاری ایسنا: احمد میدری در جلسه فرهنگ شهروندی در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به لزوم بهبود محیط کسب و کار، اظهار کرد: موضوع بهبود محیط کسب و کار حدود 15 سال است که در دنیا مطرح شده است. اکنون به این موضوع در تمام اسناد پرداخته می شود و رهبر معظم انقلاب نیز به بهبود محیط کسب و کار تاکید کرده اند.
وی افزود: از 10 سال گذشته تا کنون هزینه های پنهان در کشور محاسبه می شود و در دولت کنونی نیز در زمینه بهبود فضای کسب و کار رتبه ما از 152 به 120 ارتقا پیدا کرده است.
معاون وزیر رفاه ادامه داد: هزینه های پنهان نشان داده اند که هر جا سیستم اداری مختل است، مردم مجبور می شوند به سوی اقتصاد غیر رسمی بروند که در این اقتصاد به طور خودکار، افراد فقیرتر هستند و در پی آن دولت نیز فقیر می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت ها باید سیستم اداری خود را روان کنند، گفت: برای این کار لازم است مقام های مسئول اراده سالم سازی و روان سازی دستگاه های اجرایی خود را داشته باشند و پس از آن به فرهنگ سازی اقدام شود.
میدری افزود: برای فرهنگ سازی باید بسیاری از عادات رفتاری که وجود دارد را تغییر داد؛ در بسیاری از اموری که مشکل وجود دارد، تنها مدیران نیستند که بخشی از مشکل را تشکیل می دهند. گاه هنگامی که مدیر تصمیم به تغییر می گیرد، در مرحله اول کارکنان و سپس آحاد مردم در بسیاری از مواقع مانع ایجاد تغییر می شوند.
وی ادامه داد: افرادی که مانع تغییر می شوند باور ندارند که قرار است تغییری انجام شود و بی اعتمادی میان مسئولان و مردم نیز به این مساله دامن می زند.
معاون وزیر رفاه با بیان اینکه تغییر سیستم های اداری کار بسیار سختی است، عنوان کرد: لازم است نخبگان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه حضور داشته باشند تا تغییر عادت و فرهنگ و ایجاد یک رویه متفاوت که موجب آزاد شدن انرژی های اجتماعی به صورت تغییر یک سیستم می شود، صورت گیرد.
وی گفت: شاید شهرداری ها نخستین مکانی باشند که در آن گفته شود حقوق و مسئولیت و فرهنگ شهروندی چه چیزی را ایجاب می کند. همچنین اینکه چگونه یک نظام اداری تنظیم کننده حقوق مردم است و چگونه باید حقوق شهروندان را اعاده کند، به رفتار شهروندان بستگی دارد.
میدری بیان کرد: در حال حاضر یکی از ویژگی های نظام اداری این است که مسئولان می گویند با کمبود بودجه و پرسنل مواجه ایم. این در حالیست که در مجموع تنها مشکلی که در نظام اداری ایران وجود ندارد و شاید در یک اداره و شهرستان آن وجود داشته باشد، کمبود بودجه است.
وی افزود: لازم است حتما یک سیستم مردمی وجود داشته باشد تا مشکلات موجود در نظام اداری را مطرح کند ولی اگر تنها حرکت مردمی باشد، بیشتر به ناامیدی و یاس مردم منجر می شود.
معاون وزیر رفاه گفت: این که پذیرفته شود از جمع نخبگان جهت رسیدن به نظام اداری مناسب استفاده شود، رمز توسعه اقتصادی نظام اداری است زیرا نمی توان در یک نظام اداری دست و پا گیر با بیکاری و فقر مبارزه کرد و اشتغال ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه نظام اداری با تحمیل هزینه های پنهان بر مردم اشتغال را محدود می کند، اظهار کرد: روان سازی مهم ترین رکنی است که باید به آن توجه کرد. روان سازی به دو شرط اراده مسئولان و تغییر فرهنگ بستگی دارد که در صورت فراهم بودن آنها و با وجود فناوری اطلاعات می توان کارهای بسیار بزرگ را در بازه زمانی کوتاه مدت انجام داد و کارهای بسیار سخت را آسان کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها