آیا گشت ارشاد رفتنی می‌شود؟

کد خبر: 543072

فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد به تبلیغات برخی از کاندیداها در زمان انتخابات گفت: برخی که کاندیدا می‌شوند، اعلام می‌کنند گشت ارشاد برداشته می‌شود، درحالی‌که گشت ارشاد یک قانون است.

روزنامه شرق: فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد به تبلیغات برخی از کاندیداها در زمان انتخابات گفت: برخی که کاندیدا می‌شوند، اعلام می‌کنند گشت ارشاد برداشته می‌شود، درحالی‌که گشت ارشاد یک قانون است. سردار حسین اشتری پیش از ظهر روز چهارشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره چادرهای آسمانی گفت: امروز هر کسی که می‌خواهد حتی از یک شهرستان نماینده مجلس شود، می‌گوید گشت ارشاد را برمی‌دارم، هر کسی هم که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، همین شعار را می‌دهد، اما مگر گشت ارشاد برداشتنی است. قانون را تغییر دهید این ایرادی ندارد. اما ما نمی‌توانیم خلاف قانون کاری را انجام دهیم.
نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب علاوه بر کارهای فردی، فعالیت‌های ایجابی نیز انجام داده است. قانون عفاف و حجاب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با حضور ۲۶ دستگاه و بیش از ۳۰۰ مصوبه تصویب شده و نیروی انتظامی تنها یکی از اعضای آن به شمار می‌رود. فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه نیروی انتظامی در حوزه عفاف و حجاب یک برگ برنده به‌عنوان گشت ارشاد دارد که نماد و جلوه بیشتری در سطح جامعه دارد، گفت: این در حالی است که تمام دستگاه‌های فرهنگی متولی در حوزه عفاف و حجاب باید وارد عمل شده و کار انجام دهند. سردار اشتری با بیان اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تنها مختص به ناجا نیست، ادامه داد: تمام دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و حتی مردم نیز در این زمینه مسئولند که البته حدود آن مشخص شده و تذکر باید لسانی باشد.
وی ادامه داد: تمام اینها با هدف تأمین نظم، امنیت و آرامش جامعه انجام می‌شود و اقدام دستگاه‌ها نیز نه برای ارائه آمار و گزارش عملکرد، بلکه برای مردم و جامعه است. همان‌طور که اگر پلیس خودرو متخلفی را در اتوبان توقیف کند ممکن است ابتدا راننده ناراحت شود، اما اگر بداند از چه تخلفی و حادثه‌ای پیشگیری شده، قطعا قدردان پلیس خواهد بود.
پیشینه بحث حذف گشت ارشاد
گشت ارشاد یا آن‌گونه که به صورت مفصل‌تر در قانون شناخته می‌شود، «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» برنامه‌ای اجرائی از سوی نیروی انتظامی است که در راستای مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تحت‌عنوان «طرح جامع عفاف» از سال ١٣٨٦ به این‌سو در کشور اجرا می‌شود.
از آن زمان تاکنون بحث‌های زیادی در رابطه با این طرح و میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن در رسانه‌ها و همچنین اظهارنظرهای مسئولان مطرح شده است.
اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری حذف گشت ارشاد را با عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی مطرح کرده بودند. فروردین همان سال معاون وقت دادستان تهران، طرح شعار جمع‌کردن گشت‌هاي ارشاد را از سوي کانديداها «شبهه‌سازي» و «اخلال در عدالت اجتماعي و رعايت حقوق عامه» خواند. محمود سالارکيا در اظهاراتي صريح تأکيد کرد: گشت‌هاي ارشاد تعطيل‌بردار نيستند و اين گشت‌ها به کار خود ادامه خواهند داد.
پس از آن یک‌بار دیگر در سال ١٣٩٠ بحثی در همین رابطه مطرح شد. سردار احمد روزبهاني، رئيس پليس امنيت اخلاقي، در حاشيه یک نشست مردمي در جمع خبرنگاران گفت: طرح امنيت اخلاقي هيچ‌گاه تعطيل نشده و پليس به وظايف خود در اين زمينه عمل مي‌كند اما با توجه به آغاز فصل گرما، حضور پليس و گشت‌هاي امنيت اخلاقي از اين پس پررنگ‌تر خواهد شد. اين مقام نيروي انتظامي تصريح كرد: نام گشت ارشاد را از روي ماشين‌هاي پليس حذف كرديم و اين گشت‌ها تحت عنوان پليس امنيت اخلاقي فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهند.
طرح امنيت اخلاقي كمافي‌السابق در حال اجراست اما بر موضوع آموزش تأكيد فراوان داريم و سعي مي‌كنيم ايرادها و نواقص را برطرف كرده و مأموران پليس را نيز توجيه و آموزش دهيم.
در سال ١٣٩٢ و در کوران انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، حسن روحانی که آن زمان یکی از کاندیداهای انتخابات بود، در گفت‌وگویی با مجله چلچراغ در رابطه با همین موضوع در پاسخ به سؤالی با مضمون اینکه از نظر شما گشت ارشاد و محدودیت‌های حضور و نشاط اجتماعی چقدر با ایده‌آل شما از جمهوری اسلامی سازگار است و شما با این موضوع چه خواهید کرد؟ این‌طور پاسخ داد: «من قطعا با این برخوردها مخالفم. اینها حاصل همان قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسی است. برای اینکه نگاهم به مسئله روشن شود، دیدگاهم را به مسئله حجاب و عفاف برای شما تشریح می‌کنم. خیلی از این برخوردها ناشی از دیدگاهی است که چنین شادی و نشاط‌هایی را گام‌های اولیه به‌سوی تضعیف عفت عمومی می‌بیند».

باوجوداین با وجود گذشت حدود ٩ سال از فعالیت رسمی گشت ارشاد، این گشت همچنان مشغول کار است و همه وعده‌هایي که تاکنون دراین‌باره داده شده است چیزی جز وعده‌های انتخاباتی نبوده‌ است. اظهارنظر صریح فرمانده نیروی انتظامی دراین‌باره هم تأکید می‌کند، گشت ارشاد تنها در صورتی قابل‌برداشتن است که قانون تغییر داده شود. به نظر می‌رسد با این اظهارنظر توپ از زمین کاندیداهای انتخاباتی، به زمین مسئولان و نمایندگان انداخته شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها