خیرالله همتی: ​شهر نیازمند خبرنگار تخصصی است

کد خبر: 553642

دنیای امروز عصر رسانه‌ها، تحلیل‌ها، اخبار موثق و غیرموثق است. کافی است به فضای مجازی مراجعه کنید تا ببینید واژه "شهروند خبرنگار" چگونه به صورت عینی در همه‌جا قابل رصد است.

سرویس اجتماعی فردا: دنیای امروز عصر رسانه‌ها، تحلیل‌ها، اخبار موثق و غیرموثق است. کافی است به فضای مجازی مراجعه کنید تا ببینید واژه "شهروند خبرنگار" چگونه به صورت عینی در همه‌جا قابل رصد است. امروزه هر اقدامی در سطح شهر توسط یک عکس و فیلم در فضای مجازی، تبدیل به خبر داغ می‌شود و کاربران شبکه‌های مجازی به تحلیل‌های مختلفی درباره آن می‌پردازند.
این موضوع نشان می‌دهد امروزه تولید خبر از سوی هر شهروند می‌تواند اتفاق بیفتد حالا سوال این است آیا جایگاه اطلاع‌رسانی فقط تولید خبر است؟ در این نقطه است که این سوال پیش می‌آید که در عصر رسانه، جایگاه یک خبرنگار کجاست و چرا باید حوزه‌های مختلف، خبرنگار تخصصی داشته باشد؟
اگر این سوالات را بخواهیم به موضوع شهر و مدیریتی شهری تعمیم دهیم با ذکر مثالی‌ قابل لمس‌تر است. موضوع قطع درختان در سطح شهر تهران، مدت‌هاست در فضای مجازی تبدیل به اخبار داغ می‌شود و هر چند وقت یک‌بار از گوشه‌ای از شهر خبر قطع درختان به گوش می‌رسد. این اتفاق در فضای مجازی تبدیل به عکس و فیلم می‌شود و کاربران بسیاری درباره آن حرف می‌زنند و حتی کمپین‌های مختلفی نیز در این رابطه شکل می‌گیرد.
اینکه هر شهروند به موضوع حقوق شهروندی و حتی چگونگی محیط پیرامونی‌اش واکنش نشان دهد قابل تحسین است؛ اما دلایل قطع درختان و واکاویی این واقعه باید کجا اتفاق بیفتد؟
تحلیل موضوع، بررسی تمام جوانب این اتفاق، کمی‌ها و کاستی‌ها و به طور کلی روشنگری، موضوعی است که در این اخبار به خودی خود پوشیده می‌ماند و بسیاری از مواقع خلط مبحث شده و سیاه‌نمایی را پیش روی شهروندان قرار می‌دهد. در این نقطه است که جایگاه خبرنگاران به ویژه خبرنگاران تخصصی برای ایجاد زمینه درست برای تحلیل یک موضوع نمایان می‌‌شود.
امروزه قطع یک درخت به دلیل مختلفی صورت می‌گیرد. کمبود آب، از بین رفتن آب‌های زیر زمینی، موش‌ها و... که باعث سست شدن درختان و خطر آفرینی آنها می‌شود از جمله دلایل قطع درختان پایتخت هستند. موضوعی که هیچ‌گاه در خبرهای "شهروند خبرنگاران" به آنها توجهی نمی‌شود و در این نقطه باید خبرنگار تخصصی دست به تحلیل و روشنگری بزند.
اینکه مدیریت شهری چه کارهایی را برای مقابله با این موضوع انجام داده و یا اینکه تک تک شهروندان چه کاستی‌هایی در حق شهر داشته‌اند که قطع درختان را در پی داشته، موضوعی تحلیلی است که هیچ‌گاه "شهروند خبرنگاران" به آن نمی‌پردازند و این روح روشنگر یک خبرنگار را طلب می‌کند تا با تحلیل موضوع تمامی جوانب موضوع را پیش روی شهروندان قرار دهد.
در این نقطه جایگاه یک خبرنگار حرفه‌ای مشخص می‌شود که به عنوان حلقه رابطه شهروند و مدیریت شهری نقش آفرینی و تاثیرگذار خواهد بود. حال اگر این خبرنگار به صورت تخصصی در رسانه‌ها حضور جدی داشته باشد می‌تواند به عنوان حافظه تاریخی یک شهر هر اقدامی را از سوی مدیریت شهری رصد و در هر برهه زمانی یادآور چالش‌های شهری و حقوق شهروندی باشد. از سوی دیگر نیز می‌تواند به عنوان یک شهروند، اقدامات شهروندان را به چالش و وظیفه شهروندی آن‌ها را در قابل شهر متذکر شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها