شاکری: توقعات از شهرداری فراتر از اختيارات قانونی است

کد خبر: 625026

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، از اختیارات محدود شهرداری سخن گفت.

137 آنلاین: اقبال شاکری" رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در هفته گذشته دو كميته در شوراي شهر در راستاي پيشگيري مسئله حادثه پلاسكو تشكيل شد. در كميته فني حقوقي همه افراد و دستگاه هاي مرتبط از جمله وزارت كار، دادستاني، اصناف،‌ شهرداري مناطق، آتش نشاني دعوت شدند تا مسير انجام قانون و رعايت ايمني بررسي شود تا ايرادات احصا شود و ديگر شاهد تكرار حادثه پلاسكو نباشيم.
تاكنون جلساتي با دادستاني و قوه قضاييه برگزار شده است و درباره عدم اعمال قانون براي ساختمان هايي كه آتش نشاني رونوشت آن را ارسال كرده ، صحبت شده است.
در بسياري از موارد حكم قضايي براي اجراي قانون لازم است در اين راستا ضابط قوه قضاييه بايد فرد خاطي را ناچار به تمكين كند. سوال از قوه قضائيه اين است كه اخطارهاي آتش نشاني در نهايت بايد به كجا برسد؟ قطعا بايد حكم قضايي وجود داشته باشد تا راه براي اعمال قانون باز شود. دادستاني درباره اعمال قانون براي درخواست هاي ارسال شده مسئله "سختي كار" را مطرح مي كنند، چون اين اقدام تبعات اقتصادي- اجتماعي به همراه دارد و نمي توان از اين مسئله صرف نظر كرد.
در تفسير حقوقدان ها از بند 14 ماده 55 قانون شهرداري ها آمده است كه اين بند قانوني، شهرداري را مكلف كرده است تا تدابيري براي پيشگيري براي حريق و سيل انجام دهد براين اساس بازرسي آتش نشاني و ارائه اخطار ، مصداق پيشگيري است و بيشتر از اين مورد را بايد دستگاه هاي مرتبط انجام مي دادند.
از طرفي اين قانون براي خطراتي است كه متوجه عموم مردم مي شود شهرداري حق ندارد وارد ملك خصوصي مردم شود بلكه نيازمند مجوز قانوني است.
وقتي شهرداري اقدامي مضاعف و فراتر از وظيفه خود را انجام مي دهد و بار ديگر نهادها را به دوش مي كشد در نتيجه سطح توقع از اين سازمان براي انجام كارهايي كه در چهارچوب وظايفش ديده نشده، فراتر مي رود از اين رو ايراداتي بي اساس به عملكرد شهرداري وارد مي شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها