ظاهراً مدیریت بحران ما از پایتخت هم بهتر بود!

کد خبر: 778580

استاندار خراسان رضوی گفت: حسب دستور نماینده ولی‌فقیه در استان، موضوع حذف نرده‌های امنیتی نماز جمعه را به شورای تأمین ارجاع دادم تا با دعوت از آستان قدس و مسؤولان نماز جمعه، شورای تأمین بررسی کرده و رسماً جواب دهند.

ظاهراً مدیریت بحران ما از پایتخت هم بهتر بود!
خبرگزاری فارس: علیرضا رشیدیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت فرارسیدن دهه فجر در سالن جلسات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه اطهر (ص)، اظهار کرد: این‌که در درون هر جامعه‌ای نارضایتی‌هایی وجود دارد، واقعیتی انکارناپذیر و جزو طبیعی زندگی اجتماعی انسان‌هاست.
وی ادامه داد: گاهی نارضایتی‌ها در زمان و مکان‌های خاص و با فضاسازی‌های تبلیغاتی و نگاه‌های سلیقه‌ای، بیشتر از واقعیتی که وجود دارد مردم را تحت‌فشار قرار می‌دهد.
استاندار خراسان رضوی بابیان این‌که افزایش قیمت‌هایی که برخی روی آن دست می‌گذارند با افزایش قیمت‌ها در سال‌های 89 تا 92 قابل قیاس نیست، خاطرنشان کرد: دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی وظیفه خودش را خدمت به آحاد جامعه می‌داند، اگر نقدها به نقدهای تخریبی و سیاه‌نمایی تبدیل شود، آب به آسیاب دشمن ریختن و هدر رفتن دستاوردهای انقلاب است.
وی با تأکید بر این‌که مشخص نبودن مرز اعتراض و اغتشاش، مشکل جامعه ما است، افزود: این‌که ملت ما متوجه شدند عده‌ای درصددند از اعتراضات اجتماعی که حق قانونی مردم است، سوءاستفاده کنند، مفید بود.
رشیدیان با اشاره به برخی درخواست‌ها برای صدور مجوز تجمع‌های اعتراضی، تصریح کرد: طبق ماده 10 قانون احزاب، تنها گروه‌ها و احزاب قانونی می‌توانند درخواست تجمع کنند اما هنوز امکان صدور مجوز برای گروه یا دسته‌ای که ثبت رسمی نشده وجود ندارد؛ این‌که 5، 6 نفر در فضای مجازی بگویند می‌خواهیم تجمع قانونی کنیم، تنها برای ایجاد مسئله و سؤال در ذهن مردم است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون تنها 12 نفر در رابطه با اغتشاش اخیر در مشهد در زندان هستند، یادآور شد: دولت، مردم و گروه‌های اجتماعی متوجه شدند دشمنان و بدخواهان ما در کمین هستند که همین باعث شد شاید برای اولین بار در طول انقلاب اسلامی، تجمعات مردمی در مقابل اغتشاشات شبانه شکل بگیرد.
استاندار خراسان رضوی به طرح برقی کردن راه‌آهن مشهد تهران نیز اشاره کرد و گفت: مشکل فاینانس قطار برقی مشهد تهران که 15 درصد سهم ایران بود حل‌شده امیدواریم این پروژه از اول سال به‌طور گسترده‌تر کار خود را شروع کند.
وی در خصوص مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بیان کرد: همه مصوبات شورای عالی شهرسازی دقیق و درست است اما دو مطلب وجود داشت که نه‌تنها مسئله ما به‌عنوان استانداری بلکه مسئله شهرداری فعلی و قبل نیز بود و آن، حقوق مکتسبه است.
رشیدیان با بیان اینکه وقتی شما پروانه‌ای برای ساخت به مردم دادید، هزینه آن را نیز گرفتید، حق پس گرفتن آن را ندارید، خاطرنشان کرد: نکته دیگر، تداوم تکمیل شارستان به‌ عنوان مسیر مفصلی برای اطراف حرم است که حرم مطهر را از معبری برای تردد به مقصد تبدیل کند یعنی کسانی که قصد ورود به حرم مطهر ندارند، مسیر خود را پیش از ورود به معابر حرم، انتخاب کنند؛ در طرح جدید، قسمت‌های اجرانشده شارستان تعیین تکلیف نشده بود که امیدواریم با اصلاح دو نکته‌ای که مورد اختلاف است، مصوبه نیز اجرایی شود.
وی با اشاره به میزان بارش‌ها در مشهد و استان، افزود: با بارش‌هایی که تا این زمان از زمستان داشتیم با کمبود آب مواجهیم، بارش امسال 77 درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش داشت که نشان‌دهنده وضعیت بد استان در حوزه آب است، همین وضعیت در روان آب‌ها نیز وجود دارد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از راهکارهای اساسی مقابله با کم‌آبی، رعایت در استفاده و صرفه‌جویی در آب است، افزود: انتقال آب از دریای عمان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها برای تأمین مشکل آب است که ردیف آن در بودجه دیده‌شده، این طرح بلندمدت بوده که 8 تا 10 سال به طول خواهد انجامید.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در بارندگی‌های اخیر تهران، گفت: سال گذشته در وضعیت مشابهی که در مشهد از حیث بارش به وجود آمد و فرودگاه‌ها با مشکل مواجه شدند، تنها در فرودگاه مشهد 50 پرواز ورودی و خروجی داشتیم، امسال به شوخی گفتم ظاهر مدیریت بحران ما از پایتخت هم بهتر بود!
رشیدیان، اقتصاد را اولویت فعالیت مدیریت اجرایی استان دانست و ادامه داد: اولویت اول ما بحث‌های اقتصادی چه در حوزه اشتغال، بالا بردن شاخص اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی است، در اولویت‌های برنامه ششم، جزو اولین استان‌هایی بودیم که برنامه اجرایی خود را مشخص کردیم که در آن، افزایش نرخ رشد اشتغال به 7 درصد و رشد اقتصادی به 8 درصد را پیش‌بینی کردیم.
وی افزود: برای اشتغال در سال جاری، 123 هزار نفر سهم استان بود که با توجه به وضعیت اشتغال در استان، برای اشتغال 160 هزار نفر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صورت گرفت که برآورد ما برای تحقق میزان اشتغال، 150 هزار اشتغال تا پایان سال 96 است.
استاندار خراسان رضوی در پاسخ به پیرامون تحولات اخیر در افغانستان، اظهار کرد: تحولات افغانستان قابل پیش‌بینی بود و آن را رصد می‌کردیم، جابجایی عناصر تروریست از عراق و سوریه به افغانستان موضوعی بود که در نشست‌های مشترک با مسؤولان افغانستانی و پاکستانی مورد بحث بود.
وی ادامه داد: همراهی و همکاری خوبی بین دولت‌های ایران، افغانستان و پاکستان وجود دارد که تدابیر لازم برای حفظ امنیت مرزهای کشورمان نیز صورت گرفته است، سربازان گمنام، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه هوشیاری لازم را دارند. رشیدیان در پاسخ به این پرسش که چرا دبیرستان انرژی اتمی که قرار بود مهرماه 95 پذیرش دانش‌آموز داشته باشد، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: دبیرستان انرژی اتمی پروژه دولتی نیست و سازمان انرژی اتمی تأمین‌کننده منابع مالی و تجهیز آن است.
وی با اشاره به پروژه مسکن مهر در استان، بیان کرد: 119 هزار و 552 واحد مسکن مهر مصوب استان بوده که 33 هزار واحد در دو دولت قبل و الباقی تا 89 هزار و 286 واحد بعلاوه زیرساخت‌های مورد نیاز در این دولت انجام‌شده است؛ امیدواریم با تکمیل مسکن مهر و فراهم شدن شرایط، مسکن اجتماعی را شروع کنیم. استاندار خراسان رضوی گفت: برای مسکن اجتماعی مذاکره‌ای با شهردار انجام‌شده که ابتدا باید مشارکت بین مجری این طرح و شهرداری ایجاد شود تا بتواند از ارزش‌افزوده‌ای که از باز شدن معابر به دست می‌آید برای تأمین مالی پروژه استفاده شود.
وی به درخواست آیت‌الله علم‌الهدی مبنی بر بررسی امکان حذف نرده‌های امنیتی نماز جمعه، اظهار کرد: دوستان ستاد نماز جمعه و کسانی که در حرم مطهر مدیریت عمومی انجام می‌دهند، معتقدند وجود این نرده‌ها برای نظم و انضباط مراسم‌ها لازم است اما حسب دستور نماینده ولی‌فقیه در استان، موضوع را به شورای تأمین ارجاع دادم تا با دعوت از آستان قدس و مسؤولان نماز جمعه، در شورای تأمین بررسی کرده و رسماً جواب دهند. رشیدیان اضافه کرد: بیش از 3800 میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح در استان داریم، طرح‌های بزرگی نیز شامل می‌شود که نقش بزرگی در تولید و صادرات خواهد داشت، پیگیر حضور رئیس‌جمهور برای افتتاح این طرح‌ها هستیم.
وی به مشکلات به وجود آمده برای مؤسسات مالی نیز اشاره کرد و گفت: در مورد مؤسسات اعتباری، تلاش بر این است که بتوانیم اموال سپرده‌گذاران را برگردانیم، تجربه خوبی در حل مشکل مؤسسه میزان داشتیم که حدود سه هزار میلیارد سپرده و مشکل هزار نفر کارمند آن را حل کردیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امروز چند مؤسسه با هم دچار مشکل شدند که مدیریت آن سخت‌تر شده است، یادآور شد: دولت و بانک مرکزی 11 هزار و 500 میلیارد تومان برای حل مشکل این مؤسسات خط اعتباری در نظر گرفته که امیدواریم مشکلات این مؤسسات نیز تا عید نوروز حل یا به حداقل برسند.
وی در خصوص تعیین محلی برای اعتراضات در مشهد، گفت: تعیین محل برای تجمعات اعتراضی مشهد در فرمانداری رد شد زیرا حوزه مدیریت مسائل امنیتی و سیاسی با وزارت کشور و شورای امنیت است، گفتیم اجازه دهند موضوع در حوزه خودش مدیریت شود، مدیریت آن با وزارت کشور است نه شوراها و شهرداری.
رشیدیان به رشد علمی و صنعتی استان اشاره کرد و افزود: برخی تجهیزات پزشکی تولیدشده در استان را به کشورهای اروپایی صادر کردیم که یک موفقیت به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: برای بودجه حاشیه شهر، درخواست تخصیص حجم مناسبی از آن برای شهر مشهد داشتیم تا علاوه بر آن، از اعتبارات کلی بودجه حاشیه شهرها نیز محروم نشویم.
استاندار خراسان رضوی به بیان تسهیلات پرداخت‌شده در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: اعطای تسهیلات در 9 ماهه اخیر نسبت به دوره قبل 18.5 درصد افزایش داشته که بالغ‌بر 15 هزار و 756 میلیارد تومان است. وی افزود: بیش از 90 هزار و 225 فقره تسهیلات ازدواج با مبلغ 945 میلیارد تومان پرداخت‌شده است.
رشیدیان در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز اظهار کرد: آنچه برای اشتغال ملاک است، شاخص‌های افزایش تولید، افزایش مصرف برق و گاز صنعتی است که همه این‌ها نشان می‌دهد ما حرکت رو به جلویی داریم، دراین‌بین واحدهایی که شرایط تولید نامناسبی دارند یا تولید آنان در بازار خواستار ندارد ریزش‌هایی دارند که در مقابل آن، باید احداث واحدهای جدید متناسب با نیاز بازار شکل بگیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها