فعالیت‌های قابل توجهی در چند ماه گذشته در شورا مشاهده نشده است/ شورای شهر بدون توجه به آلودگی‌هوا و ترافیک به درآمدزایی می‌اندیشد

کد خبر: 807838

رئیس سابق شورای شهر گفت: فعالیت‌های قابل توجهی در چند ماه گذشته از روی کار آمدن شورای پنجم مشاهده نشده است، بیشتر مصوباتی که دراین شورا مورد توجه قرار گرفته مصوبات عادی همچون نامگذاری‌ها ونمایندگی‌ها بوده که اتفاقا زمان زیادی برای آن صرف شده است.

فعالیت‌های قابل توجهی در چند ماه گذشته در شورا مشاهده نشده است/ شورای شهر بدون توجه به آلودگی‌هوا و ترافیک به درآمدزایی می‌اندیشد
سرویس اجتماعی فردا: مهندس چمران رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت شورا‌ها درتصمیم گیری‌های شهری خاطر نشان شد: شورا‌ها از آن جهت ایجاد شدند تا کار شهربه دست مردم سپرده شود و مردم خود در شهر‌ها نمایندگان خود باشند. کشور از دو مدیریت کلان و محلی برخوردار است که مدیریت محلی آن که همان مدیریت‌های شهری و روستایی است به دست خود مردم است همانند آنچه در سایر کشور‌های دنیا انجام می‌شود پس شورای شهر و مدیریت محلی تنها مختص به ایران نیست، بسیاری از کشور‌های دیگرهمانند اروپایی‌ها از یکصد وپنجاه سال پیش از نهاد شورا‌ها برای گذراندن امورشهری برخوردار بوده اند.
وی دراین باره افزود: مدیریت شهری در شورا‌ها از سابقه و تجربه‌ای طولانی برخوردار است. شورا‌ها تلاش می‌کنند تا مدیریت واقعی را در سطح محلی و روستایی به صورت کامل عملیاتی کنند همانگونه که این موضوع در بسیاری از کشور‌ها عملیاتی شده وامور شهر همه وهمه به دست نمایندگان مردم داده شده است که دولت در آن‌ها تاثیری ندارد به غیر از تدوین سیاست‌های کلی نظام که تبعیت از آن بر همه واجب است.
مهندس چمران با بیان اینکه مردم خود مدیریت شهر را دنبال و انجام می‌دهند افزود: موضوع شورا‌ها که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد خوشبختانه در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ با فرمان بسیار زیبا وجالب حضرت امام به شورای انقلاب عنوان ومطرح شد تا قوانین ومقررات اداره شهر وروستا به طور کلی تدوین وابلاغ شود. یقینا ابلاغ این قوانین افتخاری برای انقلاب اسلامی ماست هر چند به دلایلی از تاسیس آن از جمله جنگ تحمیلی و ... غفلت صورت گرفت. سال ۱۳۷۸ اولین شورای اسلامی شهر و روستا در کشور آغاز به کار کرد هر چند که با جرات می‌توان گفت: همچنان کارکرد‌های شورای شهر به صورتی نیست که بتوان گفت: آنچنان که باید قابل قبول است. با توجه به اینکه شهرداری به صورت خودکفا ومستقل از بودجه‌های دولتی اداره می‌شود بنابراین شورا درجایگاه قوه مققنه، قانونگذاری وهمچنین نظارت برشهرداری عمل کرده و از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. اینکه نمایندگان شورا به صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند بیانگر مردمسالاری در نظام اسلامی است واین مساله نشان می‌دهد که مردم خود امورات شهرشان را مشخص می‌کنند چرا که نمایندگان شورای اسلامی شهر منتخب خود آن‌ها می‌باشند.
وی درباره فعالیت‌های شورای شهر تهران در چند ماه گذشته اظهار داشت: فعالیت‌های قابل توجهی در چند ماه گذشته از روی کار آمدن شورای پنجم مشاهده نشده است، بیشتر مصوباتی که دراین شورا مورد توجه قرار گرفته مصوبات عادی همچون نامگذاری‌ها ونمایندگی‌ها بوده که اتفاقا زمان زیادی برای آن صرف شده است. عمده‌ترین موضوع شورای شهر بحث بودجه ۹۷ بوده که دوستان اصرار به عملیاتی شدن آن داشتند. انتظار می‌رود بنابراین موضوع بودجه‌های اختصاص داده شده برای مترو و ناوگان اتوبوسرانی عملیاتی و محقق شود.
مهندس چمران در پایان با اشاره به معایب اصلی‌ترین مصوبه شورای پنجم و عملیاتی نشدن آن بیان داشت: لغو مصوبه باغات و اینکه مصوبه جدیدی جایگزین آن نشده، تعیین نرخ‌ها که همانند دوره‌های قبل به تصویب رسیده از جمله فعالیت‌های مهم نمایندگان در پنجمین شورای اسلامی شهر تهران بوده است. اصلی‌ترین موضوعی که نمایندگان شورای پنجم در ماه‌های گذشته بر آن کار کردند موضوع جدید طرح ترافیک ورود به محدوده ترافیک بود که مصوبه جدیدی از سوی نمایندگان شورا ارائه شد که همچنان با مشکلات ومعایب بسیاری همراه است و عملیاتی نشده چرا که اصلی‌ترین هدفی که دراین موضوع مطرح شده افزایش درآمد‌های شهرداری بدون توجه به افزایش آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی درآن منطقه شلوغ شهر است. درباره این مصوبه باید گفت: هر کسی پول داشته باشد و پول بدهد می‌تواند وارد محدوده شهری شود حال ترافیک و آلودگی چه می‌شود خدا عالم است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها