درآمد ماهانه ۴۰ میلیونی با خشک کردن باغ‌های فرحزاد

کد خبر: 812449

این روز‌ها ساکنان قدیمی منطقه فرحزاد به امید کسب درآمد ماهانه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی دست به خشک کردن باغات خود می‌زنند.

درآمد ماهانه ۴۰ میلیونی با خشک کردن باغ‌های فرحزاد

باشگاه خبرنگاران: تا همین دو دهه پیش فروردین، اردیبهشت و خرداد برای پایتخت‌نشین‌ها طعم سرسبزی و طراوت باغ‌هایی را داشت که دیگر جایشان را برج ها، هتل‌ها و رستوران‌ها داده اند.

در روزگاری نه چندان دور، کوچه‌باغ‌های قدیمی شهر، توتستان‌های طرشت، کن و فرحزاد، در فصل بهار حال و هوای دیگری را به تهران می‌داد.

درختان قدیمی که از آب و هوای خوشِ گذشته‌های این پایتخت ۲۰۰ ساله حکایت می‌کنند، زمانی که تهران، این شهر پرهیاهو و شلوغ امروزی، باغی بزرگ بود و خانه‌هایش هم به پیروی از الگوی شهر، خانه‌باغ بودند. روز‌هایی که سراسر شهر کوه‌پایه‌نشین البرز، توتستان بود و مردمانش به نیت نذر، درخت توت می‌کاشتند.

قدیمی‌تر‌های تهران هنوز اردیبهشت‌ها و خرداد‌هایی را به یاد دارند که روز‌های تعطیل دسته‌جمعی به توتستان‌های این مناطق می‌رفتند، چادر زیر درختان بزرگ توت پهن می‌کردند و درختان را می‌تکاندند تا لذت باغ‌های کم نظیر پاییتخت را ببرند. ساختمان‌هایی که جای درختان نشسته اَند.

اما بخش زیادی از این باغ‌ها در فرآیند توسعه ناموزون شهری در دهه‌های گذشته، ناگهان جای خود را به خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و ساختمان‌های کوچک و بزرگ دادند! بنا‌هایی که شاید شکل شهری را به تهران داده باشند، اما باغ‌ها و درختان آن را گرفته اند و این اتفاق را هر ساله با رونق روزافزون بافت شهری و ساختمان‌های تجاری بیشتر می‌توان مشاهده کرد.

یکی از مناطقی که از قدیم الایّام در مسیر زائران امام زاده داوود قرار داشت و به باغ‌های سرسبزش معروف شده بود، محله فَرَحزاد است.

فرحزاد، محله‌ای واقع در شمال تهران است که از بزرگراه یادگار امام، به دو قسمت فرحزاد بالا و پایین و بخش امام زاده داوود تقسیم می‌شود. فرحزاد از محلات قدیمی و ییلاقی تهران است که بخشی از منطقه ۲ شهرداری تهران به حساب می‌آید. باغ‌های توت و چنارستان‌های آن به اندازه‌ای آن را متمایز میکرد که هر ساله در فصل گرم سال، توجه شهروندان تهرانی را به خودش جلب می‌کرد تا از طبیعت بِکر آن بهره ببرند. ف. مثل فرحزاد

این روز‌ها اسم فرحزاد که به گوش می‌خورد، تنها رستوران‌ها و سفره خانه‌هایی که عرضه قلیان نیز می‌کنند در ذهن تداعی می‌شود، منطقه‌ای که حالا دیگر جولانگاه اقشار خاصی شده است و معمولا شب‌ها انواع و اقسام خودرو‌های لوکس در رستوران‌های آن به چشم می‌خورند که هر از چندگاهی خبر‌های ناخوشایندی از باغات و منابع طبیعی آن به گوش میرسد.

به گفته‌ی اهالی این محله کم توجهی مسئولین شهری و تغییر کاربری‌های بی اندازه بلای جان باغات و توتستان‌های آن شده است. بسیاری از ساکنان و بومی‌های این منطقه معتقدند رستوران‌ها و قهوه خانه‌های فرحزاد تبدیل به ماشینی شده اند که برای سود بیشتر در حال بلعیدن باغ‌ها و درختان چندین ساله آن هستند.

درآمد ماهانه ۴۰ میلیون تومانی با خشک کردن باغ‌های فرحزاد

محمد از بومی‌های مو سفید این منطقه می‌گوید: اجاره‌ی این سفره خانه‌ها به ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان در ماه میرسد که این ارقام بسیاری از باغداران این منطقه را نیز ترغیب کرده است تا باغ هایشان را در اختیار این سودجویان قرار دهند.

همین موضوع سبب شده تا بسیاری از بومی‌ها به خشک کردن باغات و تغییر کار بری آن روی بیاورند. کرایه‌های ماهانه ۴۰ میلیون تومانی آنقدر وسوسه کننده هستند تا آن‌هایی که کودکی خود را در باغ‌ها و لابلای درختان سپری کرده اند نیز به راحتی چشم بر خاطرات کودکی خود بسته و تیشه به ریشه درختان بزنند.

این در حالی است که دادستان تهران در مهرماه سال گذشته خبر از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی و سفره خانه‌ها داده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، سال گذشته و در جمع معاونین خود این خبر را داد و گفت: قلیان سرا‌هایی که امروزه به نام رستوران و قهوه خانه در سطح شهر پراکنده شده اند هیچ خدمتی جز ارائه قلیان و وقت گذرانی جوانان نمی‌کنند و باید سامان داده شوند. هجوم بسیاری از مهاجران و معتادین سطح شهر به دره‌های فرحزاد

کوچه پس کوچه‌های فرحزاد را که بالا و پایین می‌کنی، مهاجران افغانستانی بیشتر از ساکنان محلی به چشم میخورند و به دلیل بازار کار غیرقانونی که برای آن‌ها در آنجا وجود دارد. دیگر در همان منطقه سکونت پیدا کرده اند. موضوع سیل مهاجرت به مناطق حاشیه تهران توسط مهاجرین افغانستانی هم در تهران رو به افزایش است که می‌تواند از طرف مسئولین شهری مورد پیگیری قرار بگیرد.

در بعضی از ساعات روز که به دره‌های فرحزاد میروی بسیاری از معتادان سطح شهر را در آنجا میبینی که با ضایعات برای خود اتاقک‌هایی دست‌و پا کرده‌اند و در طول روز مشغول پرسه زدن در شهر و شب‌ها همانجا را محلی برای بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی قرار داده اند.

با ساکنین و مردم محله‌های فرحزاد که هم صحبت می‌شوی از نبود امنیت برای فرزندانشان می‌گویند و از وضعیت نامناسب کوچه خیابان‌های این منطقه‌ی قدیمی گلایه‌مند هستند. اگر قصد رفتن به کنار رودخانه در فرحزاد را داشته باشید با منظره‌ی بدی از نخاله‌های ساختمانی و زباله مواجه می‌شوید که چهره‌ی زشتی را به وجود آورده است. نبود رسیدگی و رهایی در بخش‌هایی از این منطقه به چشم می‌خورد که تصویر زشتی را به آن بخشیده است.

درآمد ماهانه ۴۰ میلیون تومانی با خشک کردن باغ‌های فرحزاد

قرار گرفتن دره فرحزاد در مسیر بزرگراه یادگار امام و حجم بالای رفت و آمد‌ها به این مکان تفریحی باعث شده تا در بسیاری از ساعات پر رفت‌و‌آمد روز در این بزرگراه گره ترافیکی ایجاد شود و با توجه به رشد روزافزون سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در این منطقه بر حجم ترافیکی این بزرگراه افزوده می‌شود.

علی اِعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد آخرین تصمیمات مربوط به باغات تهران، اظهار کرد: به طور کلی در مورد باغات تهران باید به سمتی رفت که مالکان به سودشان باشد تا باغ خود را حفظ کنند، اما در حال حاضر شرایط باغداری در پایتخت به گونه‌ای است که حفظ و نگهداری آن به ضرر باغدار تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: در شورای قبلی به دلیل مصوبه برج باغ، مالکان می‌توانستند در باغ خود اقدام به ساخت‌و‌ساز کنند و سود تجاری عایدشان شود، اما با توجه به ابطال این مصوبه در شورای شهر پنجم، از شهرداری خواسته شد تا پیشنهاد جایگزین را به شورا ارائه دهد که با این پیشنهاد مالک از حفظ باغ منتفع شود.

وی همچنین گفت: ما باید پیشنهاد‌ات تشویقی در زمینه‌های گردشگری و عوارض سالیانه به باغداران بدهیم تا آن‌ها بتوانند بدون تغییر کاربری و ساخت‌وساز از قِبَل آن به حفظ درختان و باغات خود تمایل پیدا کنند. لزوم توجه به بافت‌های قدیمی پاییتخت

در تهران لزوم توجه به باغات و منابع طبیعی در اولویت برنامه‌های شهری قرار دارد و مجاری تنفسی پایتخت همانند فرحزاد و امثال آن باید مورد توجه بیشتر شهروندان و مدیران قرار گیرد تا پایتخت در طول سال بیش از این، نیاز به هوای پاک نداشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها