کارت بلیط یک ساله خبرنگاری به کارت اعتباری تبدیل شد!

کد خبر: 819547

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به جای اجرای قانون واگذاری کارت بلیت یک ساله رایگان به خبرنگاران، کارت بلیت اعتباری با شارژ ۳۵۰ هزار تومانی می‌دهد.

کارت بلیط یک ساله خبرنگاری به کارت اعتباری تبدیل شد!

باشگاه خبرنگاران جوان: طرح جدید ترافیک از اواخر سال ۹۶ با جنجال‌های فراوان در مسیر تصویب و اجرا قرار گرفت.

گروه‌هایی که همواره به دلایل شغلی مستحق دریافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک بودند، در ابتدا سهمیه مجوزشان دستخوش تغییرات اساسی قرار گرفت، اما شورای شهر تهران با استدلال‌های منطقی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را متقاعد کرد که وجود برخی از این مجوز‌ها برای گروه‌هایی نظیر خبرنگاران و جانبازان به نفع جامعه است.

اگرچه پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تمام توان سعی کرد تا خواسته‌های اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم عملی نشود، اما در نهایت به بخشی از این خواسته‌ها راضی شد و بخشی دیگر را هم نصفه و نیمه پذیرفت.

دادن مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به خبرنگاران موضوعی است که اگرچه پورسید آقایی با انجام آن موافقت کرد، اما پر و بال آن را قیچی کرد.کاهش سهمیه خبرنگاران به یک سوم تعداد سال‌های قبل یکی از مواردی است که می‌توان از آن به عنوان پذیرش نیمه کاره نام برد و دیگری هم تبدیل هزینه تردد رایگان به تردد دارای هزینه است.

در طرح جدید بر خلاف گذشته که خبرنگاران می‌توانستند با دریافت مجوز طرح ترافیک به صورت کاملا رایگان در محدوده طرح تردد کنند، باید برای هر تردد، ۱۰ درصد هزینه کل را پرداخت کنند.

شورا هم به منظور جبران حقی که از تلاشگران عرصه اطلاع رسانی ضایع شده بود، برای این قانون تبصره‌ای نوشت تا مبادا از انگیزه خبرنگاران برای اطلاع رسانی به مردم کاسته شود و در نهایت مردم ضربه بخورند.

اعضای شورا به منظور سهولت تردد گام‌های پرتوان رکن چهارم دموکراسی، قانونی را تصویب کردند که به موجب آن شهرداری باید به خبرنگارانی که مشمول دریافت مجوز طرح ترافیک نمی‌شوند و یا خودرو ندارند، کارت بلیت رایگان یک ساله بدهد.

اعتبار کارت بلیت یک ساله محدود به اعتبار ریالی نیست و فاصله زمانی یک ساله، محدودیت آن را تعیین می‌کند، به این معنا که دارنده کارت تا یک سال می‌تواند به هر تعداد به وسیله این کارت از اتوبوس و مترو استفاده کند، در حالی که در کارت‌های اعتباری، اعتبار آن محدود به میزان شارژ موجود در کارت است و دارنده کارت در صورتی که چندین سال هم از کارت استفاده نکند، از اعتبارش کم نمی‌شود.

طی چند روز گذشته محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حالی خبر از آمادگی خود برای واگذری کارت‌های رایگان یک ساله به خبرنگاران داد که گویی از مصوبه شورا و تاکید آن بر قید زمان بی اطلاع است.

پور سید آقایی گفته که دستور صدور مجوز ۲۰۰۰ کارتی را داده که ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دارند و به زودی در اختیار خبرنگارن متقاضی قرار می‌گیرد.

این سیاست گذاری نشان می‌دهد معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران یا مصوبه را نخوانده یا اگر هم خوانده تصمیم گرفته بر خلاف آن عمل کند.

خبرنگاران وظیفه دارند، برای اینکه مردم جامعه از تازه‌ترین اخبار و اطلاعات عقب نمانند و جامعه دچار فقر فرهنگی و اطلاعاتی نشود، روزانه به چندین مکان و اداره دولتی مراجعه کنند تا با کسب اخبار و اطلاعات جدید، مردم را در جریان تازه‌ترین تغییر و تحولات جامعه قرار دهند.

حالا اگر خبرنگاری بخواهد در یک روز حداقل ۴ اتوبوس سوار شود، باید مبلغی حدود ۴ هزار تومان را پرداخت کند که در این شرایط کارت بلیت ۳۵۰ هزار تومانی ۳ ماه هم عمر نمی‌کند و ظرف ۸۷ روز اعتبار آن به پایان می‌رسد.

طبق قانون برای کمک به امر اطلاع رسانی باید به خبرنگارانی که از طرح استفاده نمی‌کنند، کارت بلیتی ارائه شود که تا یک سال در تمام خطوط اتوبوس و مترو قابل استفاده باشد و لازم به شارژ مجدد آن نباشد، نه آن که کارت بلیتی با ۳۵۰ هزار تومان اعتبار داده شود که هم خلاف مصوبه است و هم در بهترین شرایط کمتر از ۳ ماه عمر می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها