آقای پورسیدآقایی! خبرنگاران مفهوم رانت را فهمیدند

کد خبر: 838113

معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران نام خبرنگارانی که طرح دریافت کرده‌اند را منتشر کرده است که در بین اسامی نام چند تن از نمایندگان مجلس و فرزنداشان وجود دارد، با این وصف می‌توان مفهوم رانت‌خواری خبرنگاران را که معاون شهردار مطرح می‌کرد، فهمید.

آقای پورسیدآقایی! خبرنگاران مفهوم رانت را فهمیدند

خبرگزاری تسنیم: معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران نام خبرنگارانی که طرح دریافت کرده‌اند را منتشر کرده است که در بین اسامی نام چند تن از نمایندگان مجلس و فرزنداشان وجود دارد، با این وصف می‌توان مفهوم رانت‌خواری خبرنگاران را که معاون شهردار مطرح می‌کرد، فهمید.

سرانجام معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران اسامی دریافت‌کنندگان طرح خبرنگاری را وب‌سایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به نشانی trafficorg.tehran.ir و همچنین سامانه شفافیت شهرداری تهران به نشانی shafaf.tehran.ir بارگذاری کرد.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در پی انتشار اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت کرده‌اند، طی اطلاعیه اعلام کرد: شهرداری تهران با هدف ایجاد شفافیت و نظارت عمومی، برای نخستین بار فهرست اسامی دریافت‌کنندگان سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری را منتشر کرد.

این اطلاعیه می‌افزاید: پیشنهاد انتشار این فهرست برای نخستین بار در دوره مدیریت جدید شهری، به‌طور داوطلبانه و با رویکرد تحقق شهرداری شیشه‌ای و ایجاد زمینه برای کنترل همگانی مطرح شد.

در ادامه اطلاعیه مذکور آمده: امید است که این اقدام، به سنت حسنه‌ای تبدیل شود تا بعد از این، در خصوص همه امتیازات و بهره‌مندی‌ها از منابعی که به عموم شهروندان تعلق دارد، اقدام شفاف و اطلاع‌رسانی صریح و صادقانه مبنای عمل همگان باشد.

به گزارش تسنیم در حالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اسامی خبرنگارانی را در وب سایت و سامانه اشاره شده منتشر کرد که پیش از این قرار بود که نام خبرنگار به همراه رسانه مربوطه منتشر شود که ظاهراً دوستان در معاونت مربوطه این کار را در راستای شفافیت ندانسته‌اند.

در ماده ۹ آیین نامه طرح ترافیک خبرنگاری آمده است که معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت کنندگان این سهمیه‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند.

در این آیین نامه به طور شفاف قید شده که نام خبرنگاران به همراه رسانه شان منشر شود که این امر می‌توانست مشخص کند که کدام رسانه چه تعداد طرح ترافیک دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که عدم درج نام خبرنگاران دریافت کننده آرم طرح ترافیک به همراه نام رسانه‌اشان این شائبه را به وجود خواهد آور که رسانه‌های همسو با شهرداری تعداد بیشتری طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده است که قاعدتاً این اقدام با برنامه‌های شهرداری که مسئولان آن خبر از مبارزه با رانت سر می‌دهند، سنخیتی ندارد.

عملکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نه تنها قابل دفاع نیست بلکه اقدام مسئولان این معاونت فرصت لازم را برای برخی از نمایندگان مجلس و فرزنداشان برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری فراهم کرده‌اند.

در بین نام اسامی منتشر شده نام فرزندان برخی از وزرا از جمله سیدسبحان بطحایی فرزند وزیر آموزش و پرورش، نرگس و علی حضرتی فرزندان، الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه اعتماد، راضیه و مهدی وکیلی فرزندان محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول روزنامه ابتکار و سیدجعفر، سید مجتبی و سیده زینب دعایی فرزندان سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به چشم می‌خورد.

در بین ۲ هزار و ۲۴۰ نفر نام افراد دیگری از جمله مدیر مسئولان رسانه‌ها آمده است که دریافت طرح ترافیک توسط آن‌ها نیز خلاف بوده است ضمن اینکه در این بین نام‌هایی وجود دارد که خبرنگار نبوده و بر اساس روابط توانسته‌اند طرح دریافت کنند.

این اتفاق البته قابل پیش‌بینی بود و لیست منتشر شده حکایت از آن دارد که معنی و مفهوم رانت از نظر معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با معنی رایج آن تفاوت‌های اساسی دارد.

پورسیدآقایی در طی ماه‌های گذشته بار‌ها مدیریت شهری دوره گذشته در خصوص نحوه واگذاری طرح ترافیک را مورد انتقاد قرار می‌داد و این در حالی است که اقدام وی نیز به نوعی فراهم کردن رانت برای برخی از ژن‌های خوب بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها