وقتی «امید» تهرانی‌ها ناامید می‌شود

کد خبر: 863820

شورای پنجم شهر تهران شورایی نبود که همه مردم انتظار داشتند، یک سالی از این دوره می‌گذرد، اما در این مدت اقدام قابل توجهی از سوی این شورا به جای نمانده است، در طول یک‌سال گذشته شورای شهر تهران با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است. انتخاب دو شهردار و تلاطم‌های شهرداری و چالش‌هایی که شهر تهران در این مدت داشت و شورای شهر نتوانست هیچ‌یک از این چالش‌ها را مدیریت کند، به‌زعم کارشناسان اجتماعی مهم‌ترین کاستی‌هایی بوده که این شهر را در این مدت، نه تنها به جلو نبرده بلکه به عقب هم رانده است.

صبح نو: یک سال از عمر شورای شهر تهران در دوره پنجم گذشت و اول شهریورماه دوره هیأت‌رییسه فعلی به پایان رسید؛ بنابراین شورا باید برابر قانون در نخستین جلسه پس از این تاریخ انتخابات هیأت‌رییسه را برگزار می‌کرد. در جلسه هم‌اندیشی دیروز شورا این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هیأت‌رییسه فعلی انتخابات هیأت‌رییسه جدید را برابر قانون برگزار کرد که اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۱‌رأی مجدد آقای محسن هاشمی را به عنوان ریاست شورای شهر تهران در دومین سال دوره پنجم انتخاب کردند.

شورای پنجم شهر تهران شورایی نبود که همه مردم انتظار داشتند، یک سالی از این دوره می‌گذرد، اما در این مدت اقدام قابل توجهی از سوی این شورا به جای نمانده است، در طول یک‌سال گذشته شورای شهر تهران با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است. انتخاب دو شهردار و تلاطم‌های شهرداری و چالش‌هایی که شهر تهران در این مدت داشت و شورای شهر نتوانست هیچ‌یک از این چالش‌ها را مدیریت کند، به‌زعم کارشناسان اجتماعی مهم‌ترین کاستی‌هایی بوده که این شهر را در این مدت، نه تنها به جلو نبرده بلکه به عقب هم رانده است.

نتوانستیم انتظارات شهروندان را برآورده کنیم آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر گفته است: «از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم چراکه آن‌طور که شهروندان جامعه انتظار داشتند با توجه به آن رأیی که به اعضای شورای پنجم دادند، نتوانستیم پاسخگوی انتظارات آ‌نها باشیم. به‌رغم اینکه در طول یک‌سال گذشته چهار شهردار (۲ شهردار و ۲ سرپرست) را در تهران داشتیم، اما در بخش‌های مختلفی موفق عمل شد.» به گفته او در بخش نگهداشت شهرداری موفق عمل شده و در بخش سرمایه‌گذاری کمی ضعف وجود داشت که یکی از دلایل اصلی آن نبود ثبات در مدیریت شهری بود، اما بدهی به سیستم بانکی، رکود اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی نیز در نرسیدن به هدف‌گذاری معین شده در سرمایه‌گذاری در شهر تأثیرگذار بود که البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است. هاشمی با بیان اینکه باید در سال دوم تلاش مضاعفی انجام شود، اضافه کرد: «از شهروندان به دلیل هر نوع کمبود و نقص در عملکرد شورای شهر با توجه به انتظارات بحق آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.»

عذرخواهی مرهم نیست آقای ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران و کارشناس شهری در گفتگو با «صبح‌نو» می‌گوید: «عذرخواهی آقای هاشمی نشان می‌دهد که کار خاصی برای شهر تهران نشده است، ایشان اقرار به این موضوع دارند که کاری برای شهر نشده است، نکته دوم این است که آیا یک عذرخواهی می‌تواند مرهم زخم‌هایی باشد که در شهر تهران به مردم وارد شده است.» او ادامه می‌دهد: «موضوع بعدی این است که از این به بعد قرار است چه کاری کنند، مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد و باید روی آن برنامه‌ریزی کنند، موضوع برنامه پنج‌ساله سوم است، یعنی برنامه پنج‌ساله دوم امسال به پایان می‌رسد و در این برنامه تکالیف زیادی را برای شهرداری تعریف شده بود که تا سال‌۹۶ به‌ویژه در حوزه عمران و توسعه طبق برنامه زمان‌بندی آقای قالیباف و تیمش انجام دادند و حتی جلوتر از برنامه هم بودند.» قناعتی اضافه می‌کند: «در آن زمان شهروندان تهرانی شاهد بودند که ماهی یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شد و خطوط ۶ و هفت از نظر پیشرفت فیزیکی طبق برنامه زمان‌بندی کارش انجام می‌شد یا در حوزه‌های دیگر هم که به خوبی اقدامات پیش می‌رفت.»

اجرای برنامه پنج‌ساله سوم در ابهام عضو شورای چهارم شهر تهران و کارشناس شهری با اشاره به برنامه پنج‌ساله دوم، توضیح می‌دهد: «شورای پنجم اجرای برنامه‌های پنج‌ساله دوم را که وظایفی برای سال‌۹۷ تعریف کرده هم نتوانسته‌اند پیش ببرند، نه تنها جلونبرده‌اند برخی از پروژه‌ها را هم تعطیل کرده‌اند و با این اقدام هم بیکاری را افزایش دادند و هم راندمان توسعه شهری روند کاهشی را تجربه کرد. بدهی به پیمانکاران افزایش یافت و خیلی از آن‌ها انگیزه‌ای برای کار کردن هم ندارند.» او تأکید می‌کند: «شورای پنجم باید بگوید که چرا برنامه تعریف شده را انجام نداده‌اند و برای برنامه سال‌های‌۹۸ و ۹۹ و سال‌های بعد آن را که باید در قالب برنامه پنج‌ساله سوم داشته باشند، چه کار کرده‌اند. اصلاً چنین برنامه‌ای در این برنامه دارند یا ندارند، شورا سیاست‌گذار است و باید روی برنامه کار کند، اصلاً این‌ها متوجه برنامه آتی شهر تهران با توجه به چشم‌انداز برنامه کلی نظام هستند، ۶ ماه تا پایان سال باقی مانده و سال آینده باید برنامه پنج‌ساله سوم شروع و برش‌های برنامه سال ۹۸ را مشخص کنند.» قناعتی می‌گوید: «شورا باید تا قبل از پایان سال تکلیف شهرداری را از حیث درآمد و مخارج معلوم کنند، کی قرار است انجام بدهند، نگرانی‌هایی از این موضوع وجود دارد که وقتی سال‌۹۸ بشود، هنوز این افراد نتوانسته باشند برنامه‌ای در قالب لوایحی را که خودشان یا شهرداری باید ارائه می‌کرده، برای شهرداری تعیین کنند.»

وجدان کاری کجاست؟ عضو شورای چهارم شهر تهران و کارشناس شهری اظهار می‌دارد: «این افراد به ناکارآمدی خودشان اقرار کرده‌اند و سؤال من این است که وقتی به ناکارآمدی خودشان پی برده‌اند چرا خودشان را به عنوان نماینده معرفی می‌کنند، بازی کردن با احساسات و روحیات مردم و افکار عمومی و کاری انجام ندادن، انصاف است؟ این کجای وجدان مدیریت کاری تعریف شده است؟ من امیدوارم این عذرخواهی درس عبرتی برای سه سال آینده باشد، اگر این عذرخواهی قرار باشد برای سال‌های آینده به‌عنوان حداقل مرهم برای زخم مردم تکرار شود، به کار مردم نخواهد آمد.» قناعتی اضافه می‌کند: امیدواریم از اتفاقات سال گذشته‌شان درس بگیرند و برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشند. شهر تهران در یک‌سال اخیر شاهد اتفاقات ریز و درشت زیادی بوده است، اتفاقاتی که نتوانسته کیفیت زندگی شهروندان را در این شهر افزایش دهد. شورای شهر تهران وظایف بیشتری از پرداختن به حواشی دارد و مردم چشم انتظارند تا شاید کمی تغییر و بهبود در روند شهرنشینی را ببینند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها