معضل «بام فروشی» در شمال شرق تهران

کد خبر: 910825

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش ظرفیت ۱۵ درصدی مساحت بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد و افزود: بام فروشی از معضلات منطقه چهار است که با نوسازی بافت‌های فرسوده مرتفع می‌شود.

معضل «بام فروشی» در شمال شرق تهران

خبرگزاری مهر: کاوه حاج علی اکبری در جلسه ستاد بازآفرینی شهردار منطقه چهار با اشاره به وضعیت ویژه شمال شرق تهران در مقایسه با سایر مناطق شهری گفت: منطقه ۴ منطقه ویژه‌ای است و علیرغم قرار گرفتن این منطقه در جمع مناطق برخوردار و پهنه الف، اما وجود بافت‌های فرسوده محلاتی، چون گلشن (خاک سفید)، شمیران نو و جوادیه شرایط ناکارآمدی را برای این منطقه ایجاد کرده است.

وی افزود: یکی از مسایل مهم و کلیدی شهر تهران در بحث بافت‌های فرسوده وجود دو مسئله به رسمیت شناختن مشکل و دومی به رسمیت شناختن سکونت است که متاسفانه ما هر دو را در منطقه ۴ داریم.

حاج علی اکبری افزود: با وجود همه مشکلات، میزان بافت فرسوده در منطقه ۴ صفر است، اما حدودا ۸۰ درصد از بافت‌های فرسوده در این منطقه دیده شده است.

وی با ابراز امیدواری از رفع مشکل چندین ساله منطقه ۴ در بافت‌های فرسوده تاکید کرد: با توجه به زمان‌بر بودن این طرح در شهر تهران پایلوت سازی باید در منطقه ۴ به عنوان اولویت اول این طرح صورت گیرد و در صورت نیاز به صورت مستقل در کمیسیون ماده پنج مطرح شود.

حاج علی اکبری گفت: شهرداری تهران مسئله ناکارآمدی در بافت‌های شهری را یک مسئله نخست اقتصادی می‌داند که پیامد‌های اجتماعی را در پی داشته است. به خاطر همین رویکرد و راه حل‌هایی که در حال حاضر وجود دارد باید کالبدی باشند تا اقتصادی و اجتماعی.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: هم اکنون یک راهکار کوتاه مدت باید به کارگرفته شود و آن استفاده از ظرفیت افزایش ۱۵ درصدی مساحت بافت‌های فرسوده شهر است.

وی با بیان اینکه بیشتر بافت‌های فرسوده شهر تهران همانند یک کمربند در شمال تهران قرار دارد، افزود: بیشترین بافت‌های فرسوده تهران همانند یک کمربند در شمال شرق قرار دارند که از منطقه ۴ شروع و در منطقه ۵ ختم می‌شود که به آن‌ها لکه‌های غیر رسمی گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران به ویژه سازمان نوسازی سه رویکرد را در محله‌های ناکارآمد در اولویت دارد که در برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران با عنوان سند ملی بازآفرینی مطرح شده است.

حاج علی اکبری گفت: تهران ۱۹۶ محله دارد که مشکلات مختلف دارند که طبق ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه سالی ۱۰ محله باید در جریان بازآفرینی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: امسال ۱۸ محله در اولویت نخست قرار گرفته‌اند که در مناطق ۹ تا ۲۰ قرار دارند و سال آینده ۳ محله گروه دوم از منطقه ۴ در کنار ۱۷ محله دیگر به عنوان اولویت نخست اجرایی می‌شود.

وی افزود: ما در نوسازی بافت‌های فرسوده به دنبال برقراری توازن در محلات هستیم و اعتقاد داریم صرفا نباید به نوسازی مسکن توجه کرد، بلکه باید به سایر خدمات نیز توجه کرد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: مقیاس توسعه باید محله محوری باشد و اقدامات باید به ارتقاء کیفی زندگی در محلات منجر شده و به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و حفظ هویت محلات کمک کند.

وی با اشاره به موضوع مسکن امید به عنوان سومین و مهم‌ترین موضوع شهرداری تهران افزود: مسکن امید نیز سومین برنامه‌ای است که از سال آتی اجرا می‌شود.

حاج علی اکبری گفت: این پروژه به نحوی است که پروژه‌های مسکونی با مشارکت توسعه گران در نقاط فرسوده تعریف و ساخته شود و شهرداری سهم خود را از فروش آن‌ها به نوسازی محله‌های مجاور اختصاص دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی شهرداری منطقه چهار، وی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران آماده مشارکت با شهرداری‌ها جهت نوسازی بافت‌های فرسوده است.

در ادامه این نشست سید علیرضا حسینی - شهردار منطقه چهار گفت: شش هکتار بافت فرسوده و یکهزار بافت ناپایدار در منطقه ۴ وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در شمال خیابان انقلاب راهکار مشخصی در خصوص نوسازی آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: ۹۳ درصد از پلاک‌های قرار گرفته در منطقه چهار زیر ۱۰۰ متر قرار دارد و صدور مجوز برای آن‌ها ممکن نیست.

حسینی خاطرنشان کرد: معضلاتی، چون بام فروشی امروزه در بافت‌های فرسوده و ناپایدار منطقه به وجود آمده که مشکلات شهری را دوچندان می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها