احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در دستور کار دولت قرار گرفت

کد خبر: 913313

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: خوشبختانه احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در دستور کار دولت قرار گرفته و امید است به زودی این امر محقق شود.

احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در دستور کار دولت قرار گرفت

خبرگزاری تسنیم: سید‌رحمان دانیالی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به آلودگی هوای استان، اظهار داشت: روش تعطیلی مدارس به علت آلودگی متفاوت شده است. اداره محیط زیست خود را مدیون اعداد نمی‌کند چرا که خانواده ما هم در این شهر زندگی می‌کنند و از آنجایی‌که اوضاع اعتباری خوب نیست باید مدیریت شود؛ نمایشگر‌ها را از رده خارج می‌کنیم و اعداد را متمرکز در سامانه‌های تلفن‌همراه به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی با اشاره به یک پیشنهاد کلیدی افزود: در حضور شهردار و شورای شهر هم مطرح شد که اداره محیط زیست حاضر است، ایستگاه‌های خود را در اختیار شهرداری بگذارد و کارشناسان ارائه نظر کنند و مردم هم از نمایشگر‌ها و تابلو‌های اعلام آلودگی استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: تعداد پرندگان هم در سطح شهر به علت آلودگی کاهش یافته و بر اساس گزارشی که به سازمان پارک‌ها و فضای سبز داده شده، علت این امر می‌تواند شستشوی شبانه درختان و استفاده از برخی سموم درختان باشد.

وی تصریح کرد: استان اصفهان با توسعه صنعت درد آشناست، به طوری‌که در شرایط فعلی ۷۰ درصد استعلام‌ها برای احداث کارگاه‌های جدید است.

دانیالی با اشاره به صنایع سبز در استان، اظهار داشت: سال گذشته استان اصفهان رتبه اول تا سوم را کسب کرد و پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده نیز، استان اصفهان رتبه اول تا سوم را به دست بیاورد.

وی افزود: تجمع واحد‌هایی با منشاء نفتی، مشکلاتی را می‌تواند در سطح استان به وجود بیاورد هر چند با ضوابط همخوانی دارد، ولی گنجایش این تعداد را ندارد.

مدیرکل اداره محیط زیست استان ادامه داد: وضعیت آلودگی هوای استان اصفهان نسبت به سال گذشته بهتر شده و ما در سال قبل روز هوای پاک نداشتیم در حالی‌که ۳۷ روز هوای پاک امسال گزارش شده و ۲۲۸ روز هوای سالم در سال گذشته و ۲۱۶ روز هوای سالم برای امسال داشتیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۶۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال جاری و ۶ روز ناسالم برای عموم در سال گذشته و ۵ روز امسال وجود داشت.

در ادامه این نشست معاون فنی اداره کل محیط زیست استان با اشاره به آمار ۹ ماهه سال جاری، اظهار داشت: نزدیک به ۴ هزار و ۹۰۰ استعلام از محیط زیست در پروژه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... به عمل آمده است.

مهدی ریاحی افزود: از ۴ هزار و ۸۷۸ مورد استعلام به عمل آمده، ۳ هزار و ۴۱۴ استعلام برای احداث و یک هزار و ۴۶۳ استعلام برای بهره‌برداری مراکز بوده است.

وی با بیان اینکه این تعداد استعلام نمایانگر پیشرفت استان است، گفت: ۷۰ درصد استعلام احداث و ۳۰ درصد استعلام بهره‌برداری است که از این تعداد با ۹۷۰ مورد مخالفت و ۳ هزار و ۹۰۳ مورد موافقت شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در ۹ ماهه امسال، ۲۱ طرح عمرانی بزرگ برای اظهار نظر به اداره کل محیط زیست استان اصفهان ارسال شده و در عملکرد پایش واحد‌های صنعتی خدماتی، ۹ هزار و ۳۶۵ واحد صنعتی خدماتی تولیدی توسط این سازمان پایش شدند.

وی تصریح کرد: در پایش وضعیت آلودگی خاک، پسماند و فاضلاب ۲ هزار و ۳۷۹ پایش شبانه و غیر منتظره انجام و منجر به یک هزار و ۹۷۸ اخطاریه شد.

ریاحی با اشاره به تعداد شکواییه‌های مردمی، اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال ۸۷۳ مورد شکواییه مردمی وجود داشت و از میان اخطاری‌ها ۴۶۳ مورد، تحت پیگیری قضایی قرار گرفتند که ۱۸۲ مورد منجر به صدور رای شد.

وی افزود: در بحث آنالیز‌های آزمایشگاهی، ۳ هزار و ۶۱۴ پارامتر ۹ ماهه امسال در موضوع فاضلاب اندازه‌گیری صورت گرفت.

سرپرست نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به وسعت استان اصفهان، اظهار داشت: استان اصفهان حدود ۱۰ و نیم میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۳۰ هکتار مناطق حفاظت شده در قالب ۹ منطقه، ۹ منطقه شکار ممنوع به وسعت ۷۵۰ هزار کیلومتر و ۹ منطقه بسیار مستعد برای مشارکت حیات وحش با وسعت یک میلیون هکتار وسعت وجود دارد.

حسین اکبری خاطرنشان کرد: در یک میلیون هکتار حیات وحش، ۴۸۴ گونه مهره‌دار که شامل ۶۲ نوع پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۲ نوع خزنده، ۸ نوع دوزیست و ۴۱ گونه ماهی وجود دارد.

وی گفت: بیشترین حجم کار محیط زیست استان، پیگیری تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود بوده است.

سرپرست نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان ادامه داد: خوشبختانه احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در دستور کار دولت قرار گرفته و امید است به زودی این امر محقق شود.

وی تصریح کرد: اراضی ملی بدون سوابق و پیشینه کشاورزی قابل واگذاری نیست و توسعه اراضی کشاورزی صنعتی با احتیاط کامل اقدام می‌شود.

اکبری با اشاره به پژوهش‌ها و پروژه‌های مختلفی که در پایش تالاب گاوخونی انجام شده، اظهار داشت: در این راستا ۹ پژوهش انجام شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها