موافقت مجلس با ۵ پیشنهاد بودجه‌ای شورای عالی استان‌ها

کد خبر: 929391

رئیس شورای عالی استان‌ها گزارش عملکرد این شورا را ارائه داد و گفت: مجلس با ۵ پیشنهاد بودجه‌ای شورای عالی استان‌ها موافقت کرد.

موافقت مجلس با ۵ پیشنهاد بودجه‌ای شورای عالی استان‌ها

خبرگزاری مهر: مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در آغاز پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که صبح امروز برگزار شد، بابیان اینکه این ایام شاهد چهلمین سال پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی در کشور هستیم، گفت: در بیانیه رهبر معظم جمهوری اسلامی که به‌عنوان بیانیه «گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران» صادر شد، نکات روشنگر، هدایت‌کننده و راهگشایی برای تمام ساختار‌های نظام ازجمله شورا‌های اسلامی کشوری وجود دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها مأموریت اجرای این بیانیه مهم و راهگشا را بر عهده همه ملت به خصوص نمایندگان مردم در سطح ملی و محلی دانست و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این نگاه در جامعه، ساری و جاری شود و روزی برسد که در سایه تحقق عدالت، آزادی، استقلال که از مبانی اولیه جمهوری اسلامی بوده است جامعه ایران پیشران در جهان باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به موضوع بودجه و اقتصاد شهری در سال ۱۳۹۸ بیان کرد: واقعیت این است که سال آینده با توجه به شرایط اقتصاد ملی و منطقه‌ای و شرایط خاص ایران به‌واسطه تحریم‌ها و تورم، سالی خاص است. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عنوان بخش اقتصاد محلی بایستی سازوکار‌ها و ظرفیت‌ها و خلاقیت متنوع به خرج بدهند. کاهش مصارف غیر ضروری، برون‌سپاری فعالیت‌ها و خدمات، استفاده از مشارکت عمومی و خصوصی در اجرای پروژه‌ها، کاهش مصرف انرژی و آب، برنامه‌ریزی برای بازچرخانی فاضلاب شهری، ارتقا بهره‌وری و توسعه شفافیت و ایجاد خزانه‌داری الکترونیک ازجمله راه‌حل‌های کلیدی برای گذر از این شرایط است.

الویری با بیان اینکه شهر‌های ما گران اداره می‌شوند، تصریح کرد: لازم است شورا‌ها ساز و کار کاهش هزینه‌ها و مصارف را در چارچوب مقتضیات محلی طراحی و اجرا کنند، تبادل تجارب موفق مدیریت منابع یکی از ضرورت‌های سال آینده مدیریت شهری در ایران است. حقیقت این است در شهر‌ها موضوعاتی مانند پسماند دارای چالش و نارسایی جدی است، ما هنوز به مدل مطلوب برای مدیریت پسماند نرسیده‌ایم و لازم است در این خصوص کمیسیون‌های «سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی و اقتصاد»، «برنامه‌وبودجه» کار جدی و کاربردی انجام دهند.

وی همچنین با ارائه گزارشی کوتاه از نتایج مناسب و کم‌نظیر در خصوص پذیرش پیشنهاد‌ها شورای عالی استان‌ها در رابطه با بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۸ گفت: از پیشنهاد‌ها ۱۳ گانه شورای عالی استان‌ها در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس ۵ پیشنهاد مورد موافقت این کمیسیون قرار گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها از پذیرش پیشنهاد انتشار اوراق به مبلغی معادل ۸ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی بافت فرسوده در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس خبر داد و بیان کرد: موضوع توزیع مالیات بر ارزش‌افزوده که قرار شده بود در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گیرد کنار گذاشته شد و مطابق با پیشنهاد ما در چارچوب برنامه ششم توسعه توزیع صورت می‌گیرد.

وی همچنین از حذف واریز مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به‌حساب یارانه خبر داد و افزود: پیشنهاد شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید و این مبلغ به‌حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود.

الویری همچنین از اختصاص مبلغ هزار میلیارد تومانی که در چارچوب بند (ی) تبصره ۶ به موضوع پسماند‌های خطرناک به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد و توضیح داد: در لایحه قرار بود این مبلغ در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گیرد که بنا به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: همچنین بودجه شورای عالی استان‌ها مستقل شد و مبلغ آن نیز به میزان ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت. هرچند این مبلغ با نیاز و مأموریت ما همخوانی ندارد، ولی استقلال بودجه‌ای برای اولین بار اقدام مهم و اثرگذاری است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها