شهردار تهران: باید تلاش کنیم پارک‌ها به طبیعت نزدیک‌تر شوند

کد خبر: 930532

شهردار تهران گفت: در تجهیز و ایجاد پارک‌ها باید تا جایی که امکان دارد خود را به طبیعت نزدیک کنیم.

شهردار تهران: باید تلاش کنیم پارک‌ها به طبیعت نزدیک‌تر شوند

خبرگزاری مهر: پیروز حناچی در مراسم کاشت نهال «درخت مادر» که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بوستان نرگس برگزار شد، شرکت کرد.

وی در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام هادی (ع) و گرامیداشت مقام مادر گفت: حضرت امام خمینی (ره) بسیار به مقام مادر اشاره می‌کردند و به مزاح می‌گفتند، اگر مردم می‌دانستند اسلام درباره زنان چه گفته و چقدر برایشان اهمیت و جایگاه قائل شده، آن وقت مردان برای احقاق حق خود قیام می‌کردند.

شهردار تهران با بیان اینکه موفقیت ایران در جنگ تحمیلی مرهون مادرانی بود که بی‌چشم‌داشت، دامن‌های پرمهرشان را پهن و شیربچگانی را تربیت کردند که مثل دیوار‌های محکم در برابر دشمن ایستادند، عنوان کرد: این ایام از سال در ٨ سال دفاع مقدس فصل عملیات به حساب می‌آمد؛ عملیات خیبر، بدر، والفجر مقدماتی و … در همین ایام انجام شد. به همین دلیل مادران بسیاری را داریم که سال‌ها قبل در این روز‌ها فرزندان خود را از دست دادند.

حناچی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگوار و همچنین مدافعان حرم، گفت: امروز در یکی از پارک‌های مخصوص بانوان هستیم که امیدوارم تعدادشان در آینده بیشتر شود. ما به دلیل شرایط فرهنگی و حجب و حیای بانوان ایرانی، باید شرایط مناسب را برای تحرک، نشاط و ورزش دختران جوان و زنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به وضعیت سلامت شهروندان تهرانی تصریح کرد: وضعیت سلامت، چاقی و دیابت شهروندان تا اندازه زیادی به تحرک و ورزش ارتباط دارد و مدیریت وضعیت سلامت مردم، تا حدی جز وظایف ما است.

حناچی با یادآوری این نکته که امروز مصادف با «سه‌شنبه بدون خودرو» است، گفت: سه‌شنبه بدون خودرو تنها به معنای استفاده از دوچرخه نیست؛ دوچرخه فقط یک نماد است و مهم این است که از خودروی شخصی استفاده نکنیم؛ مهم این است که به آلودگی شهر اضافه نکنیم. ٧٠ درصد آلودگی شهر از سوخت‌های فسیلی و ۴٠ درصد از این عدد، به طور مستقیم از خودرو‌های شخصی است. باید بتوانیم از طریق همکاری با یکدیگر این روش را تغییر دهیم.

به گفته شهردار تهران این روش تغییر نمی‌کند مگر اینکه با همکاری مردم غیرممکن‌ها را ممکن کنیم.

حناچی در ادامه از زحمات علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای توسعه فضای سبز پایتخت تشکر و خاطرنشان کرد: در تجهیز و ایجاد پارک‌ها باید تا جایی که امکان دارد خود را به طبیعت نزدیک کنیم. درست است به جهت روشنایی و مبلمان زحمت می‌کشیم، اما مهم این است که وقتی وارد پارک می‌شویم، طبیعت واقعی را لمس کنیم. متأسفانه چندان به این موضوع عادت نداریم، اما باید تلاش کنیم پارک‌ها به طبیعت نزدیک‌تر شوند.

همچنین حناچی در حاشیه مراسم کاشت «درخت مادر» در بوستان نرگس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه تقاطع غیرهمسطح «سه‌راه باقرشهر»، گفت: تلاش کردیم گره ترافیکی محدوده مذکور را در روز‌های آخر سال رفع کنیم و با اتمام پروژه، سه‌راه باقرشهر به چهارراه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به کاشت نهال در بوستان نرگس واقع در منطقه ۱۸، عنوان کرد: سیاست شهرداری و شورای‌شهر تهران همواره توسعه فضای‌سبز است و برنامه داریم این مهم را به جد تعقیب کنیم.

شهردار تهران در پایان با اشاره به نزدیک شدن به آخرین سه‌شنبه بدون خودروی امسال، ضمن دعوت از شهروندان برای پیوستن به این پویش، خاطرنشان کرد: اگر شهر سالم‌تر و زیست‌پذیرتر می‌خواهیم، هیچ چاره‌ای جز همراهی مردم نداریم. از مردم می‌خواهم که بیشتر به فکر سلامت خود و شهر باشند، چرا که مشکل آلودگی شهر و ترافیک چیزی است که می‌توان با کمک یکدیگر و همراهی حل کرد.

معصومه ابتکار نیز در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام مبارک ماه رجب گفت: لازم می‌دانم تا از تمام زحمات و تلاش‌های شهرداری تهران و همکارانم برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان تشکر کنم؛ تلاش‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا، بهبود وضعیت ورزش زنان، بهبود کیفیت زندگی زنان و افزایش عدالت زندگی زنان می‌شود. به ویژه خوشبختم که آقای حناچی با نگرشی بسیار پیشرو در تمام موضوعات مرتبط، به‌عنوان مثال در بحث سه‌شنبه‌های بدون خودرو و تمام موارد مربوط به محیط‌زیست، تا این حد مصر و پیگیر هستند. ازطرف دیگر خرسندم که ایشان رویکرد عدالت برای همه را سرلوحه خدمت به مردم قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جا دارد یاد شهدای دفاع‌مقدس و شهدای عزیز مدافع حرم را نیز پاس بداریم، ادامه داد: به‌طور خاص از آقای مختاری تشکر می‌کنم که دهه‌ها از عمرشان را در زمینه توسعه فضای سبز تلاش کردند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم کیفیت فضای سبز در تهران با درایت شهردار پایتخت بیش از گذشته بهبود پیدا کند، یادآور شد: کمااینکه همین حالا نیز از چمن به درخت تغییر رویه داده ایم. امیدوارم شورایاری‌ها در این موضوع یاری‌رسان باشند چرا که می‌توانند در رصد وضعیت بسیار مؤثر باشند.

ابتکار نقش فضای سبز را در بحث سلامت یک نجات‌دهنده واقعی خواند و تصریح کرد: نقش زنان در این موضوع می‌تواند حتی از نقش مردان نیز پررنگ‌تر باشد، چرا که نگرانی زنان برای فرزندان و آینده مادرانه است و ذاتاً دغدغه آینده را دارند؛ زنان نگران اند و می‌خواهند کاری انجام دهند. امیدوارم مشارکت زنان را در عرصه‌های شهری بیشتر شاهد باشیم.

وی ادامه داد: معیار‌های مهمی برای زندگی داریم که در تنظیم زندگی شخصی و اجتماعی نقش حیاتی دارند، به‌عنوان مثال عدالت اجتماعی با رویکرد عدالت جنسیتی ضروری است؛ به‌عنوان سیاستگذاران یک جامعه اسلامی، باید توسعه فضا‌های ورزشی خاص زنان را با جدیت دنبال کنیم.

ابتکار گفت: امیدوارم با حمایت آقای حناچی طرحی را برای مدارس تهران اجرا کنیم که فضای مدارس دخترانه بانشاط‌تر و مناسب‌تر شود؛ لازم است دختران، مخصوصاً در موضوع ورزش، از پسران عقب نیفتند. درخواستم از شهرداری تهران این است که برای تحقق عدالت جنسیتی پیشگام شود و فاصله‌ها را در بخش‌هایی که کمبود داریم، کم کند.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم فصل نوینی برای پیشرفت در پیش است. ان‌شاءالله با رویکرد‌های جدید شهردار و همراهی مردم، روز‌های خوبی را برای مردم و به‌ویژه زنان، شاهد خواهیم بود.

ابتکار پس از سخنرانی در این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالیم که امروز مراسم کاشت نهال مادر در منطقه ١٨ برگزار می‌شود. توجهی که شهرداری به توسعه فضای‌سبز دارد بسیار مهم است. زنان نیز باید به‌طور عادلانه از امکانات محیط‌زیستی بهره‌مند شوند.

معاون رئیس جمهور افزود: یکی از نیاز‌های مهم زنان که در مطالعات علمی نیز کمبود آن اثبات شده است، آفتاب و ویتامین D. است. توسعه فضا‌های ورزشی و فضای‌سبز اختصاصی بانوان می‌تواند این مشکل را حل کند. ازطرف دیگر از شهرداری تهران می‌خواهیم که کمک کند تا فضا‌های مدارس نیز به نفع دختران مناسب‌سازی شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها