تصاویر: رهبران چین و آمریکا به زودی تلفنی گفتگو می‌کنند

کد خبر: 1207477

مقام ارشد امنیت ملی دولت آمریکا گفت، در آینده نزدیک قرار است رئیس جمهور این کشور گفتگویی تلفنی با همتای چینی خود داشته باشد.

تصاویر: رهبران چین و آمریکا به زودی تلفنی گفتگو می‌کنند

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، قرار است «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به زودی گفتگویی تلفنی با «شی جینپینگ»، همتای چینی خود داشته باشد.

سالیوان که این صحبت را در مصاحبه با شبکه «ان.بی.سی» مطرح ساخت، گفت هنوز تاریخ مشخصی برای این گفتگو قطعی نشده است.

این مقام دولت آمریکا در این مصاحبه عنوان کرد: «در حال حاضر هیچ چیز به صورت مشخص برنامه‌ریزی نشده است اما من انتظار دارم که این دو رهبر در آینده‌ای که خیلی دور نیست گفتگویی را برگزار کنند.»

این مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در ادامه این مصاحبه همچنین گفت، کاخ سفید اعتقاد دارد طرح صلحی که اخیرا چین برای اوکراین اعلام کرد، موضع اوکراین را لحاظ نمی‌کند.

سالیوان گفت: «چین با روسیه خیلی مذاکره کرده اما با اوکراین در عالی‌ترین سطح مذاکره نکرده است.»

سالیوان مدعی شد، آمریکا معتقد است ابتکارعمل‌های صلح مربوط به اوکراین باید موضع کی‌یف را در نظر بگیرند و در طرح پیشنهادی چین چنین بندی وجود ندارد.

سالیوان گفت: «چین طرح را ارائه کرده اگر چه از زمان آغاز جنگ حتی یک گفتگو بین شی جینپینگ رئیس جمهور چین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین وجود نداشته است. چین با روسیه زیاد گفتگو کرده اما با اوکراین در عالی ترین سطح گفتگو نکرده است. با یک چنین دیپلماسی یکجانبه‌ای حمایت از یک ابتکارعمل صلح بسیار دشوار است.»

سالیوان از سوی دیگر درباره کمک تسلیحاتی چین به روسیه نیز هشدار داد و گفت: «پکن باید تصمیمات خود را در مورد نحوه ادامه کار بگیرد، اینکه آیا کمک نظامی می‌کند. اگر این مسیر را ادامه دهد، هزینه‌های واقعی برای این کشور خواهد داشت.»

روز جمعه چین از یک طرح 12 بندی خود برای پایان دادن به درگیری و برقراری صلح در اوکراین رونمایی کرد که متعاقب آن اوکراین و حامیان غربی آن مواضعی در راستای عدم پذیرش این طرح اتخاذ کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها