پاسخ محتاطانه انگلیس به سووال ضد ایرانی

کد خبر: 1209987

معاون وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به سووال ضد ایرانی یکی از نمایندگان پارلمان این کشور درباره ماجرای مشکوک مسمومیت دختران دانش‌آموز ایرانی تصریح کرد که مسئولیت تحقیق در این زمینه، با مقامات تهران است

پاسخ محتاطانه انگلیس به سووال ضد ایرانی

معاون وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به سووال ضد ایرانی یکی از نمایندگان پارلمان این کشور درباره ماجرای مشکوک مسمومیت دختران دانش‌آموز ایرانی تصریح کرد که مسئولیت تحقیق در این زمینه، با مقامات تهران است.

«طارق احمد» معاون خاورمیانه و شمال آفریقای وزیر امور خارجه انگلیس این مطلب را در نشست مجلس اعیان مطرح کرد و در برابر این پرسش که چه کسی مسئول این رویداد است، افزود: گمانه زنی‌های زیادی مطرح است [...] اما یک اقدام شوم صورت گرفته و مسئولیت آن با مقامات ایرانی است که به نفع شهروندان خود، بطور مناسب تحقیق کنند.

«دیوید آلتون» نماینده مجلس انتصابی و غیرانتخابی اعیان انگلیس با طرح سووالی جهت‌دار از معاون وزیر امور خارجه انگلیس تلاش کرد تا مسئولیت این رویداد را به اغتشاشات اخیر پیونده زده و اقدامی سازمان یافته از سوی مقامات ایرانی جا بزند. او در اظهارات ادعایی خود خواستار ارجاع این پرونده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده بود.

بازار

نخستین‌بار ۹ آذرماه، در هنرستان دخترانه نور محله یزدانشهر قم، مسمومیت ۱۸ دختر دانش‌آموز گزارش شد که علائمی همچون نفس‌تنگی و بی‌حسی در عضلات دست و پا را احساس کرده بودند. ۲۲ آذر، باز هم در همین مدرسه، اما این بار ۵۱ دانش‌آموز دختر راهی بیمارستان شدند. در ادامه ۱۹ آذر در وردنجان چهارمحال، ۲۶ دی دبیرستان دخترانه فرزانگان اردبیل، ۲ بهمن روستای شفیع قوچان و ۸ بهمن دبیرستان دخترانه فاطمیه قم شاهد این رخداد بوده است.

بررسی سلسله اخبار از رخدادهای مشابه در ۱۹ آذر، ۲۶ دی، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۲۳، ۲۵، ۲۶ و ۳۰ بهمن و نیز ۲، ۳، ۶، ۷ و ۸ اسفند در بیش از ۳۰ مدرسه در شهرهای قم، اردبیل، بروجرد، کرمانشاه، پردیس، تهران و.. حکایت دارد که در مجموع بیش از ۷۰۰ تن در آنها دچار مسمومیت شده‌اند.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، تا ۹ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم و نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بروجرد گزارش شده که در مجموع به ۱۲۰۰ تن می‌رسد.

هفتم اسفندماه، فوت «فاطمه رضایی» دانش‌آموز ۱۱ ساله قمی، موضوع را حادتر کرد. بسیاری تصور کردند این دختر نیز بر اثر مسمومیت‌های سریالی جان باخته است.

در فضای مجازی هم هشتگ #فاطمه_رضایی چند ساعتی ترند و تلاش شد او به عنوان مهسای دوم مطرح شود. اما پدر این دختر در مصاحبه‌ای اعلام کرد دخترش سه هفته پیش از درگذشت او، به مدرسه نرفته بوده و فوت وی ارتباطی با این پرونده مشکوک ندارد. گرچه مصاحبه این پدر و توئیت‌های برادر فاطمه رضایی تا حدی فضا را آرام کرد اما صرف این احتمال که ممکن است مسمومیت‌ها به مرگ بینجامد، نگرانی خانواده‌ها به ویژه در قم را تشدید کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با دستور رئیس جمهور کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مساله و شناسایی عوامل مسمومیت دانش آموزان در کشور ایجاد شد و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

انسیه خزعلی درحاشیه نخستین کنگره استانی بانوان تاثیرگذار استان بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: مسمومیت دانش‌آموزان را دشمن ایجاد کرده است و به آن دامن می‌زند تا از سوء استفاده و بهره‌برداری سیاسی کند.

خزعلی ادامه داد: امیدواریم با اهتمام دولت در زمینه ارتقای تحصیلی بانوان و شناسایی عوامل مسمومیت دانش آموزان دختر؛ زمینه آرامش این قشر در سرزمین ایران فراهم شود./ایس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها