ساخت کوچک‌ترين بطري آب دنيا+عکس

کد خبر: 132547

محققان چيني و آلماني با دستکاري ساختار «فولرين» موفق شدند که آن را به ‌نحوي طراحي کنند که بتوان درون آن مولکول‌هاي آب را قرار داد.

افکارنیوز: محققان چيني و آلماني با دستکاري ساختار «فولرين» موفق شدند که آن را به ‌نحوي طراحي کنند که بتوان درون آن مولکول‌هاي آب را قرار داد. از اين سيستم مي‌توان در حمل و نقل مواد در مقياس بسيار کوچک استفاده کرد. در اين پروژه از گروه‌هاي فسفات براي باز و بسته کردن دهانه‌ فولرين استفاده شده ‌است.

کيانيان زانگ و همکارانش در بنجينگ با همکاري همتايان آلماني خود، مقاله‌اي را درباره‌ قفسه‌هاي فولريني در نشريه Angewandte Chemie چاپ کردند. پيش از اين، پژوهشگران نشان داده بودند که از قفسه‌هاي فولرين مي‌توان براي کپسوله کردن مواد استفاده کرد. در اين پروژه اين محققان راهي براي باز و بسته کردن فولرين به‌منظور داخل کردن آب درون آن ارائه دادند. يکي از بخش‌هاي مهم اين پروژه، ايجاد دهانه‌اي با اندازه‌ مناسب است؛ به‌ طوري که يک مولکول آب بتواند از آن عبور کند، همچنين اصلاح ساختار فولرين، از ديگر بخش‌هاي مهم اين پروژه به شمار مي‌رود. به ‌دليل خواص شيميايي اين ماده، گروه‌هاي فسفات موجود در دهانه‌ فولرين مي‌تواند به‌ راحتي به لبه‌ دهانه متصل و بعد جدا شوند، با اين کار تک‌مولکول آب مي‌تواند درون آن محصور شود. از اين مولکول مي‌توان در نقل و انتقال مولکول‌هاي کوچک يا اتم‌هاي راديواکتيو براي مقاصد پزشکي استفاده کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها