تکنولوژی آمد، اینها را از یاد بردیم!

کد خبر: 170810
تکنولوژی آمد، اینها را از یاد بردیم!
مشرق: با گذشت زمان ابزار و وسایل مختلفی وارد بازار می شوند که کاربرد های بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم وسایلی را معرفی کنیم که به مرور زمان استفاده از آنها در کشور بسیار محدود شده است.

با پیشرفت روز آفزون تکنولوژِی تغییرات زیادی در زندگی روزمره مردم رخ داد. بسیاری از لوازم معمولی زندگی بی اسنفاده شده و یا دست خوش تغییرات اساسی شدند. بعضی از این ابزار و لوازم طوری به زندگی بشر گره خورده بود که کسی فکرش را نمی کرد روزی بتوان آنها را کنار گذاشت. در ادامه به معرفی برخی از این وسایل می پردازیم.

چرخ نخ ریسی
این وسیله سال ها یکی از مهمترین ابزار خانه ها بوده است. مردم با استفاده از چرخ نخ ریسی می توانستند پنبه، کتان و پشم را به نخ تبدیل کنند. این نخ ها به هم بافته شده و پارچه را تشکیل می دادند. در دوران قدیم به دلیل گران بودن قیمت پارچه، بسیاری از مردم از چرخ نخ ریسی استفاده می کردند.
کرسی
در گذشته بسیاری از خانواده ها برای گرم نگه داشتن خود از کرسی استفاده می کردند. تعدادی نیز از گرمکن های تخت که داخل آنها آب گرم جریان داشت استفاده می کردند. ولی امروزه استفاده از این گرم کننده ها منسوخ شده و ممکن است تعداد کمی از خانواده ها از آنها استفاده کنند.
اتوی زغالی
اتوهای زغالی قدیمی وزن زیادی داشتند. در دو قرن گذشته استفاده از این وسیله بین خانواده ها رایج بوده است. اصولا زنان در دوران قدیم، یک روز در هفته را به اتو کردن اختصاص می دادند. امروزه مدل برقی اتو با وزن سبک و کارایی بالا، جایگزین مدل های قدیمی اتوهای ذغالی شده اند.
گرامافون
از زمان اختراع این وسیله بیشتر از 100 سال می گذرد.از سال 1870 میلادی مدل های متنوعی از گرامافون وارد بازار شد و تا اواخر قرن بیستم به عنوان یکی از پرطرفدار ترین لوازم منزل مورد استفاده قرار می گرفت.
بشکه آب داغ
در گذشته برای شست و شو، تمیز کردن حوله و رفتن به حمام نیاز به انبار آب داغ بود. خانواده ها برای گرم کردن آب، مجبور بودند ابتدا آتش روشن کنند و سپس با استفاده از مواداشتعال زا آتش را روش نگه داشته و برای گرم شدن آب صبر کنند، و نهایتا آب گرم شده را با خود حمل کنند. بنابراین با وجود چنین دشواری هایی وجود یک مخزن آب گرم، یک وسیله ضروری بود. پس از مدتی، پمپ های آب گرم و موتورخانه های گازی/برقی جایگزین انبار های آب داغ شدند.
اجاق گاز فولادی
پیشتر در امریکا از اجاق گاز های آهنی استفاده می شد. سوخت این اجاق ها از چوب بود. قسمت های مختلف این اجاق گاز، مخصوص امور مختلف بود. به طور مثال، قسمتی از اجاق مخصوص گرم کردن غذا، قسمتی مخصوص پخت کیک و قسمتی نیز مخصوص طبخ گوشت حیوانات بود. امروزه استفاده از این کوره های فولادی منسوخ شده و اغلب خانواده ها در از گاز یا فر خانگی استفاده می کنند.
جاروی مکشی دستی
امروزه جارو های برقی با مکش های مختلف در بازار موجود هستند. ولی مدل های قدیمی جاروی مکشی از قدرت دست استفاده می کردند. در واقع در این نوع جارو ها، کاربر ها یک چرخ مکانیکی را با قدرت دست می چرخاندند که باعث ایجاد مکش در جارو می شد و خاک و مواد زائد را درون محفظه خود می کشید. این جاروها فقط روی فرش های نازک قابل استفاده بودند. جاروهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، روی زمین می چرخند و با استفاده از سنسور کل خانه را بدون اینکه به جایی برخورد کنند، تمیز می کنند.
چراغ نفتی
شاید این چراغ ها خیلی قدیمی به نظر برسند. ولی در واقع در مقایسه با شمع و چراغ هایی که از روغن حیوانات استفاده می کنند، پیشرفته تر هستند. این محصول به عنوان یک وسیله روشنایی مطمئن، مورد توجه خانواده ها بود. چراغ نفتی امروزه توسط خانواده های امریکایی استفاده نمی شود و بیشتر به عنوان یک ابزار دکوری در کنار خانه قرار می گیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها