توليد رايانه‌هايی از جنس كتان؟!

کد خبر: 171264

توليد اين ترانزيستورها نوعي پيوند ميان الکترونيک و نساجي محسوب شده و مي‌تواند منجر به توليد البسه‌هايي مجهز به ادوات الکترونيکي شود.

ایسنا: يك تيم تحقيقاتي موفق به ساخت ترانزيستور از الياف طبيعي کتان شدند كه اين دستاورد مي‌تواند منجر به توليد البسه‌هايي مجهز به ادوات الکترونيکي شود. «هينرستروزا» عضو يک تيم تحقيقاتي است که روي ساخت ترانزيستورها از الياف طبيعي کتان کار مي‌کند. به اعتقاد «هينرستروزا» توليد اين ترانزيستورها نوعي پيوند ميان الکترونيک و نساجي محسوب شده و مي‌تواند منجر به توليد البسه‌هايي مجهز به ادوات الکترونيکي شود.

نتايج اين تحقيق گامي موثر در اين حوزه محسوب مي‌شود؛ زيرا با اين کار مي‌توان ادوات پيچيده نظير مداراتي از جنس کتان توليد کرد. با اين کار البسه مي‌توانند دماي بدن را احساس کنند و در صورت نياز بدن را گرم يا سرد کنند. اين البسه‌ مي‌تواند تعداد ضربان قلب را محاسبه کرده و فشار خون را نيز اندازه‌گيري کند، همچنين مي‌تواند ميزان عملکرد يک ورزشکار را نيز مورد بررسي قرار دهد. «هينرستروزا» مي‌افزايد اين تحقيق مي‌تواند روزي منجر به توليد کامپيوترهايي از جنس کتان شود. نتايج اين تحقيق در نشريه «Organic Electronics» به چاپ رسيده است. در اين پروژه نانوذرات طلا به‌ همراه پليمري هادي در کتان مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا رفتارهاي الکترونيکي به کتان القاء کند. از کتان هم، به ‌عنوان زيرلايه استفاده شده، زيرا خواص ذاتي، مکانيکي و ارزان بودن آن موجب مي‌شود تا براي اين کار مناسب باشد. در اين تحقيق، در گام اول يک لايه از نانوذرات را روي سطح کتان قرار مي‌دهند. لايه‌هاي بعدي، رسانا يا نيمه‌هادي خواهند بود. در نهايت از اين کتان براي ساخت دستگاه استفاده مي‌شود. اين لايه‌ها بسيار نازک هستند، به ‌طوري که انعطاف‌پذيري کتان حفظ مي‌شود. در اين پروژه دو نوع ترانزيستور مختلف از جمله ترانزيستور «الکتروشيميايي آلي» و ترانزيستور «اثر ميدان آلي» ساخته شد. هر دو نوع ترانزيستور، در صنعت الکترونيک به‌ عنوان قطعات مدار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين پروژه، تحقيقي بين رشته‌اي محسوب مي‌شود که در آن محققان نساجي از دانشگاه «کرنل»، فيزيکدانان دانشگاه «بلوگنا» و مهندساني از دانشگاه «کاگليري» (هر دو از ايتاليا) و پژوهشگران «Ecole Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne» فرانسه همکاري داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها