قدیسی که در آتش خرافات سوخت! +عکس

کد خبر: 677821

«ژاندارک» دوشیزه‌ای فرانسوی بود که تحت تأثیر برخی الهامات دینی قرار گرفت و مقابل دشمنان کشورش ایستاد، اما به اتهام واهی کفر و مخالفت با کلیسا، در ۱۹ سالگی در آتش خرافات کلیسای قرون وسطی سوزانده شد.

قدیسی که در آتش خرافات سوخت! +عکس
خبرگزاری فارس: «ژاندارک» دختری روستایی بود که در سال 1412 میلادی در فرانسه به‌ دنیا آمد و در 30 می سال 1431 میلادی و در نشاط‌آورترین سال‌های سرزندگی و جوانی‌اش در 19 سالگی به فرمان کلیسای کور و خرافی قرون وسطی سوزانده شد. ژاندارک هنگامی که نوجوان بود، نواحی وسیعی از کشورش تحت سلطه انگلیسی‏‌ها و متحدین آن‏ قرار داشت. او که دوشیزه‌ای مذهبی بود، در عالم رویا خود را مأمور دید که به نجات کشور و مقابله با آنگلوساکسون‌ها برخیزد.
ژاندارک
ژاندارک با اعتقاد ژرف به باورهای میهن پرستانه‌اش‌ درحالی‌که‌ دوشیزه‌ای بسیار جوان و بی‌تجربه اما با باورهای فولادین بود به دربال شارل هفتم‌ (1461‌-1403‌)پادشاه فرانسه رفت و با پافشاری از وی درخواست کرد که برای جنگ‌ با‌ اشغالگران انگلیسی فرماندهی بخشی از سپاه فرانسه را به او بسپارد. اگرچه در‌ این‌ تاریخ‌ ژاندارک دوشیزه‌ای 17 ساله بود، اما توانست موافقت پادشاه فرانسه را با سپردن سپاهی اندک‌ به‌ وی جلب کند. او با عده‌ای اندکی، انگلیسی‏‌ها را مجبور به ترک محاصره اورلئان (در جنوب پاریس) کرد و بر آن‏ها پیروز شد. ژاندارک‌ پس از این پیروزی شگفت‌انگیز به شهر ریمس در شمال شرق‌ فرانسه‌ رفت تا در مراسم تاج‌گذاری‌ شارل‌ هفتم شرکت‌ کند‌. ژاندارک‌ پس از شرکت در این مراسم‌ با‌ سپاهیان فراوان فرانسوی راهی تسخیر پاریس شد که در اشغال انگلیسی‌ها بود‌. دوشیزه‌ اورلئان در این نبرد سنگین با‌ مقاومتی شگفت‌انگیز در عقب‌ راندن‌ انگلیسی‌ها زخمی شد و به ناچار‌ دست‌ از مقاومت کشید. ژاندارک در اثر خیانت اطرافیانش در جنگ علیه سپاهیان انگلیسی‌ محاصره شد و کنت لوگزامبورگ‌ او‌ را‌ اسیر کرد و به‌ انگلیسی‌ها‌ فروخت. ژاندارک چون پیش‌تر در اورلئان انگلیسی‌ها را شکست داده بود، مورد کینه و تنفر انگلیسی‌ها بود. آن‌ها با حیله‌گری کلیسا‌ را علیه ژاندارکتحریک کردند. کلیسای انگلستان نیز با هیاهو و جنجال، او را به عنوان‌ عنصری‌ ضد دین معرفی کرد و گروه‌های فشار‌ مذهبی‌ را‌ علیه‌ وی‌ برانگیخت و سرانجام ژاندارک را‌ تسلیم دادگاه سیاه مذهبی و اسقف‌های کلیسا کرد. ژاندارک در یک محاکمه ناعادلانه که افراطیون مسیحی انگلیسی آن‌ را‌ در کنترل خود داشتند، به اتهامات عجیبی‌ مانند‌ «فساد‌ عقیده‌، بداخلاقی‌، کفر‌، الحاد، ضدیت با کلیسا و مخالفت با مسیحیت» مجرم شناخته شده و به بدترین نوع مجازات یعنی سوزانده شدن در آتش محکوم شد. ژاندارک را در میدان ویو-مارشه واقع در شهر روئن‌ (در‌ شمال فرانسه) که در اشغال نیروهای انگلیسی بود، در حضور تعداد زیادی از سپاهیان انگلیسی و مردم تحریک‌شده‌ روی سکوی بلندی قرار دادند و با انبوهی از هیزم زنده‌زنده در آتش سوزاندند. این بانوی دین‌دار، از آن پس به عنوان قهرمان ملی و اسطوره‏‌ای برای کشور فرانسه تبدیل شد. ۲۵ سال بعد در سال ۱۴۶۵ میلادی، حکم دادگاه تفتیش عقاید توسط حکومت وقت لغو و از ژاندارک اعاده حیثیت شد. هم‏چنین در سال ۱۹۲۰، ژاندارک توسط کلیسا در ردیف قدیسان مسیحی قرار گرفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها