نظر وزیر ارشاد درباره هوش مصنوعی

کد خبر: 1229648

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید اجازه ندهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود. باید این را به فرصت تبدیل کنیم.

نظر وزیر ارشاد درباره هوش مصنوعی

 محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرعت فناوری‌های جدید در حوزه فرهنگ و هنر خیلی بالاست. در سه دهه اخیر تقریبا ما نیز با سرعت بالا روبه رو بوده ایم و امروز بخش عمده‌ای از نظام سنتی ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کارآمدی خود را به دلیل همین سرعت بالا از دست داده‌است.

وی گفت: تجربیات و نظام فرهنگی امروز ما می‌گوید که در مقابل پدیده‌های نو باید با دوراندیشی وارد شویم.

وزیر فرهنگ تاکیدکرد: امروز پدیده‌ای مانند هوش مصنوعی بیشتر خودش و الزاماتش را در حوزه‌های مختلف به ما تحمیل می‌کند و ما مدام با این موضوع روبه‌رو هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: حوزه‌های فکری و دانشگاهی ما، حوزه‌های علمیه و فضلا در این حوزه که حوزه‌ متنوعی است و بخش مهمی از ساحت فرهنگی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار داده است، باید راه‌حل‌هایی اعم از مدارا و همزیستی در حوزه‌های فقهی، اخلاقی تا حوزه‌های مدیریتی و تنظیم‌گری پیدا کنند. این که تنظیم‌گری سنتی ما با ورود هوش مصنوعی باید تغییر کند یا خیر.

وی افزود: ما به شدت نیاز به تغییر آرامش خود با ورود فناوری نو هستیم. از این حیث، فراخوان عمومی در این زمینه اعلام می‌کنیم و دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه این فراخوان را ارائه می‌کند و آمادگی همه جانبه برای حمایت از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ، مقالات و ارائه بسته‌های عملیاتی برای مواجهه با این پدیده نو را داریم.

وزیر فرهنگ گفت: آماده هستیم از همه اندیشمندان، دانشجویان و پژوهشگران در این زمینه حمایت مالی کنیم. کارها و طرح‌های اجرایی شان را به ما بدهند و این نشست‌ها با یک بازه زمانی روشن تکرار می شود.

به گفته اسماعیلی نشست اول در شش ماهه اول و نشست دوم در نیمه دوم سال برگزار شود و همه بخش‌های حاکمیتی هم باید حضور داشته باشند چرا که تک بعدی نیست که با وزارت فرهنگ پیش رود.

وی گفت: از همکارانم در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارتباطات این خواهش را دارم که با ما همکاری کنند. این یک کار مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی کشور است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم این فناوری به یک تهدید تبدیل شود.

تکمیل می‌شود...

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها