معلم ورزش، مشکل مدارس ابتدایی تهران

کد خبر: 122676

یک مقام آموزشی: به خاطر ممنوعیت استخدام در تهران نتوانستیم معلم جدید برای ورزش جذب کنیم. / یک مدیر مدرسه: هر وقت می رویم و درخواست معلم می کنیم می گویند صبر کنید فعلا معلم ورزش نداریم.

معلم ورزش، مشکل مدارس ابتدایی تهران

برخی از مدارس تهران برای گرفتن معلم ورزش، اقدام به اخذ وجوهی از خانواده های دانش آموزان می کنند. به گزارش سرویس اجتماعی «فردا» برخی از مدارس ابتدایی تهران که فاقد معلم ورزش هستند، این نقیصه را از طریق کمک های اجباری یا داوطلبانه خانواده های دانش آموزان حل می کنند. بر اساس مشاهدات و اطلاعات خبرنگار «فردا» یکی از مدارس تهران روز شنبه با فراخوان والدین دانش آموزان از آنها می خواهد که برای استخدام معلم ورزش نفری 10 هزار تومان بپردازد. به گفته مدیران این مدرسه، آموزش و پرورش برای کلاس های اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی معلم ورزش تعریف نکرده و مدرسه مذکور همانند بسیاری از مدارس دیگر در کلاس های چهارم و پنجم هم معلم ورزش ندارد. مدیر یکی از این مدارس در گفتگو با خبرنگار «فردا» گرفتن پول اجباری را تکذیب و تاکید کرد که این مبالغ به صورت داوطلبانه است.

ممنوعیت استخدام معلم در تهران بر اساس مصوبه دولت

خبرنگار فردا برای روشن شدن این ادعا به وزارت آموزش و پرورش و دفتر قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی و سلامت مراجعه کرد و در نبود کیومرث هاشمی، محمدی رئیس دفتر این مقام مسئول توضیحاتی در این خصوص داد و اخذ هر گونه وجهی از دانش آموزان برای استخدام معلم ورزش را غیر قانونی دانست. به گفته محمدی تا سال گذشته در مقطع ابتدایی و برای کلاس های اول، دوم و سوم معلم ورزش تعریف نشده و مدارس ابتدایی تنها برای کلاس های چهارم و پنجم می توانستند معلم ورزش داشته باشند. اما وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید تصمیم گرفته که در همه مقاطع تحصیلی معلم و دبیر ورزش استخدام و جذب کند. آنگونه که محمدی توضیح داد از سال تحصیلی جدید همه مقاطع تحصیلی باید معلم ورزش یا دبیر ورزش داشته باشند و در آزمون استخدامی آموزش و پرورش - که البته همراه با حرف و حدیث ها و اعتراضاتی هم بود- ردیف هایی برای جذب معلم و دبیر ورزش تعریف شده و نیروهای جدید جذب شده اند. با این وصف چرا مدارس تهران در حال حاضر در مقطع ابتدایی معلم ورزش ندارند؟ محمدی در این خصوص گفت: برای شهرستان های استان تهران نیرو جذب شده ولی برای خود تهران به خاطر ممنوعیت استخدام نیرو در دستگاه های دولتی، وزارت آموزش و پرورش نتوانسته نیرو جذب کند. اشاره محمدی به مصوبه دولت در راستای طرح سبک سازی جمعیت تهرارن است که بر اساس آن هرگونه انتقال و ماموریت به تهران ممنوع است و تا 10 سال دیگر نیز سازمان ها و ادارات دولتی درتهران اجازه استخدام ندارند. راه حل آموزش و پرورش برای رفع مشکل

محمدی در ادامه افزود: برای حل این مشکل نظر مساعد مسئولان دولتی و وزارت را گرفته ایم که تعدادی از نیروهای رسمی شهرهای استان تهران را به آموزش و پرورش تهران بیاوریم تا مشکل ممنوعیت استخدام رفع شد. او در همین ارتباط خبر داد که هم اکنون حدود 100 نفر از معلمان ورزش با سابقه چند سال کار در شهرستان های استان را به تهران آورده ایم و به جای آنها مجوز استخدام نیروی جدید برای شهرستان های استان را گرفته ایم. این مقام آموزش و پرورش با باین اینکه مدارس تهران با کمی صبر و هماهنگی با آموزش و پرورش شهر تهران مشکل معلم ورزششان حل می شود، تاکید کرد که هر گونه اخذ پول از دانش آموزان برای استخدام معلم ورزش غیر قانونی و خلاف است. خانواده های دانش آموزان در صورت مشاهده چنین اتفاقی می توانند گزارش دهند تا با آن مدرسه برخورد شود. محمدی البته این نکته را هم افزود که اگر والدین دانش آموزان به میل خود برای انجام امور مدرسه خواستند کمکی بکنند، موضوع فرق می کند و ممانعتی ندارد اما اجبار دانش آموزان به پرداخت پول برای استخدام معلم ورزش قانونی نیست. درد دل های یک مدیر مدرسه توضیحات رئیس دفتر قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش یک روی سکه است و مشکلاتی فراوان مدارس روی دیگر سکه. خانم «ر» که خود مدیر یکی از مدارس تهران است و از والدین دانش آموزان خواسته برای گرفتن معلم ورزش در صورت امکان به مدرسه کمک کنند، تماس خبرنگار فردا را فرصتی می بیند برای باز کردن سفره درد دل های یک مدیر مدرسه. بیان مشکلات مختلف مدارس و کمبودهای بهداشتی و غیره را به فرصتی دیگر و گزارشی دیگر موکول کردیم و از او خواستیم درباره گرفتن پول از خانواده ها برای معلم ورزش توضیح دهد.

وی در این باره گفت: مدرسه ما معلم ورزش ندارد، به جز معلم ورزش امکانات ورزشی درست و حسابی هم ندارد. بچه ها در سنین مقطع ابتدایی انرژی زیادی دارند که مطمئنا ورزش در مدرسه می تواند این انرژی ها را به خوی تخلیه کند. بر همین اساس ما این مشکل را با خانواده های دانش آموزان برخی کلاس هایمان در میان گذاشته ایم و از آنها خواسته ایم در صورت موافقت و تمکن مالی مبلغی را به مدرسه کمک کنند تا بتوانیم یک معلم ورزش را برای این منظور انتخاب کنیم. این مدیر مدرسه با اشاره به همان مشکل قانونی استخدام معلم در تهران، افزود: هر وقت به منطقه می رویم و از اداره درخواست معلم می کنیم می گویند فعلا صبر کنید. معلم نداریم. او البته از برخی بی عدالتیها و تبعیض ها در این خصوص هم سخن می گوید و می افزاید: اولویت با مدارس بالا شهر و مناطق مرفه تر است. چون والدین دانش آموزان این مناطق معمولا پرس و جو می کنند و از شرایط مدارس فرزندانشان می پرسند در برابر کمبودها اعتراض می کنند و صدایشان در می آید، اگر معلمی باشد اول به آنها می هند و مناطق محروم تر و پائین تر در اولویت های آخر هستند. این خانم مدیر، مدرسه ای در تهران پارس را مثال می زند که به نسبت منطقه خدمت خود، از وضعیت بهتری برخوردار است. او می گوید سری به مدرسه «مسلم» در تهران پارس بزنید ببینید آنها معلم ورزش دارند ولی مدرسه (...) در منطقه ما هم مثل مدرسه ما نه امکانات درست و حسلبی دارد ونه معلم ورزش. خانم «ر» از تلاش های خود برای گرفتن زمین ورزشی نزدیک به مدرسه برای ورزش دانش آموزان هم خبر داد که البته آن هم منجر به نتیجه نشده و حالا یک مدرسه مانده با چند صد نفر دانش آموز و یک حیات چند ده متری مدرسه که نه تنها معلم ورزش ندارد بلکه برای تهییه چند توپ ورزشی هم با مشکل مواجه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها