همبرگر حلال در رستوران‌های فرانسوی و تهدید سکولاریسم

کد خبر: 123007

آن‌ها مخالفت خود با این موضوع را به این اعتبار اعلام داشته‌اند که رواج این فروشگاه‌‌ها حمله به سنت‌های مسیحی و سکولاریزیمی فرانسوی‌ها است.

همبرگر حلال در رستوران‌های فرانسوی و تهدید سکولاریسم

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با ورود به موضوع تبدیل شدن بسیاری از رستوران‌های فرانسوی به رستوران‌های عرضه فروش غذای حلال به تعداد بالای مسلمانان در فرانسه و درخواست‌های فراوان آن‌ها برای مصرف غذای حلال اذعان کرده است. این روزنامه می‌نویسد رویکرد جدید همانطور که مشخص است موجب خشم بسیاری از رهبران سیاسی شده است. آن‌ها مخالفت خود با این موضوع را به این اعتبار اعلام داشته‌اند که رواج این فروشگاه‌‌ها حمله به سنت‌های مسیحی و سکولاریزیمی فرانسوی‌ها است. به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا»، واشنگتن پست در ادامه این گزارش افزوده است همبرگرحلال تبدیل به نمادی شده است که موجب افزایش ناراحتی‌ها در قبال مهاجرین و مخصوصا مسلمانان در سراسر اروپای غربی شده است،‌ زیرا با افزایش تعداد رستوران‌های اسلامی میزان خواسته‌های مسلمانان برای احترام گذاشتن به عادت و رسوم آن‌ها نیز بالا می‌رود . اما از سوی دیگر بسیاری از مهاجرین مسلمان از این موضوع که هماهنگ با تعالیم دینی‌ آن‌ها است استقبال کرده‌اند. حالا دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوییک بخاطر شروع فروش همبرگر حلال در ۲۲ فروشگاه خود از ماه گذشته مشهور شده است. کوییک بخاطر این موضوع با فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای مکدونالد که در سراسر جهان شعبه دارد رقابت می‌کند. هرچند بحران همبرگر هنوز به سطح ملی در فرانسه نرسیده است اما تصمیم فروشگاه زنجیره‌ای کوییک موحب مخالف تعدادی از شهردار‌ها در برخی از شهرهایی شده است که تلبیغ فروش غذای حلال را در فروشگاه‌های خود کرده‌اند. گفتنی است خبرگزاری آلمانی دویچه آلمان نیز ماه گذشته ضمن انتشار گزارشی در این‌باره نوشته است: این که سوپرمارکت‌های فرانسه در آغاز ماه رمضان، اواسط ماه اوت (هفته چهارم مرداد ماه)، شروع به تبلیغ در مورد محصولات "حلال" کردند، موجب ایجاد هیجان در میان عده‌ای شد. ژاک ادوار شاره، مدیر رستوران‌های زنجیره‌ای کوییک می‌دانست چنین چیزی پیش می‌آید، برای همین کنفرانسی مطبوعاتی را برای موضوعی ترتیب داد که به طور معمول کسی به خاطرش اصحاب مطبوعات را فرانمی‌خواند. اما شاره لازم ‌دانست توضیح دهد که چرا در آینده بر شمار رستوران‌های کوییک در فرانسه که "همبرگر حلال" عرضه می‌کنند، افزوده خواهد شد. همان طور که از مدیر یک شرکت خصوصی با سود یک میلیارد یورویی در سال انتظار می‌رفت، استدلال شاره بر پایه مباحث اقتصادی بود. وی گفت که از ماه اکتبر تا کنون فروش همبرگر حلال به طور انفجاری بالا رفته و نسبت به سابق دو برابر شده است. شاره افزود که شمار مشتریان این رستوران‌ها هم بیشتر شده و منطق ایجاب می‌کند که بر تعداد آن‌ها افزوده شود. شاره در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که راه دیگری برای شرکت کوییک در رقابت بازار اقتصاد وجود ندارد، مگر آن که پاسخگوی تقاضایی باشد که از سوی مشتریان وجود دارد. وی افزود که امکان به دست آوردن سود از این طریق به طور بالقوه موجود است، چون فرانسه با پنج میلیون مسلمان بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان در اروپا را داراست. برآورد می‌شود که سود "بازار محصولات حلال" بالغ بر پنج و نیم میلیارد یورو در سال باشد. در سال ۲۰۰۹ مک‌دونالد در لندن به طور آزمایشی به فروش "محصولات حلال" پرداخت، اما پس از تنها چند هفته این محصولات را از لیست فروش خود خط زد.

شاره گفت که همبرگر حلال تنها در ۲۲ شعبه از ۳۰۰ شعبه کوییک به فروش می‌رسد و در این رستوران‌ها همبرگرهای سنتی هم فروخته می‌شود. وی افزود که اگر کسی نخواست وارد رستورانی شود که در آن همبرگر حلال می‌فروشند، می‌تواند با ماشین، خود را در مدت کوتاهی به شعبه دیگر کوییک برساند؛ به هنگام انتخاب محل رستوران‌های همبرگر حلال به این مسئله توجه شده است. گفتنی است پیش از این و زمانی که در پائیز سال گذشته اعلام شد رستورانهای زنجیره ای کوییک تصمیم گرفته است تنها در هشت شعبه از شعبات خود همبرگرهایی به مشتریانش عرضه کند که از گوشت حلال تهیه شده است برخی از سیاستمداران فرانسه به خصوص در میان هم حزبی های نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه از این اقدام خشمگین شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، گزاویه برتران، دبیر کل حزب "او.ام.پ" و لوک شاتل، سخنگوی دولت با انتقاد از این تصمیم، آن را اقدامی در جهت قومیت گرایی دانستند. ریشار مالیه، نماینده منطقه بوش-دو-رون در پارلمان، تنها ارائه کردن همبرگر حلال و ندادن حق انتخاب به مشتریان غیر مسلمان را اقدامی فاجعه آمیز توصیف کرد. رنه واندیرندونک، شهردار شهر روبه، در شمال فرانسه اظهار داشت در نظر دارد موضوع را در موسسه مبارزه با تبعیض مطرح و علیه رستورانهای زنجیره ای کوییک شکایت کند. بحث در مورد تصمیم کوییک را مارین لوپن، معاون جبهه ملی (راست افراطی) مطرح کرد و آن را غیر قابل قبول خواند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها