پیرترین یوزپلنگ دنیا در ایران رؤیت شد

کد خبر: 127595

اين يوزپلنگ نر درحال به پايان رساندن 13 سالگی بوده و از اين جهت يك ركورد در سرتاسر دنيا محسوب می‌شود. ركورد قبلی متعلق به يك يوز نر در سرنگتی با 12 سال بوده است.

پیرترین یوزپلنگ دنیا در ایران رؤیت شد

پیرترین یوزپلنگ دنیا با 13 سال سن در پناهگاه حیات وحش نای‏بندان رویت شد. به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «فردا» ، «جنگال» كه عنوان پيرترين يوزپلنگ دنيا را با خود يدك می‌كشد، همچنان زنده بوده و ساعت 15/10صبح روز 14 آذرماه توسط بهمن نجفی، كارشناس امور حفاظتی پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايی در پناهگاه حيات وحش نای‌بندان رؤيت شده است.

اين جانور اولين يوزپلنگ در ايران بود كه در مهر 1380 به دام دوربين‌های تله‏‌ای افتاد و آخرين بار در بهمن 1388 توسط محيط بان بخشی در منطقه نای‌بندان فيلمبرداری شد. ولی از سال گذشته تاكنون بررسی‌ها برای يافتن اين يوزپلنگ كهنسال بی‌نتيجه مانده بود و خوشبختانه بالاخره مستقيما مشاهده و ثبت شد. ويژگی مشخص اين يوز نر، دم آن است كه نسبت به ساير يوزها به صورت عجيبی كوتاه است. از اين رو، درحال حاضر به نظر می‌رسد كه اين يوز درحال به پايان رساندن 13 سالگی بوده و از اين جهت يك ركورد در سرتاسر دنيا محسوب می‌شود. ركورد قبلی متعلق به يك يوز نر در سرنگتی با 12 سال بوده است كه دچار گری شده بود، حال آنكه جنگال از ظاهر خوبی برخوردار است. لازم به ذكر است كه عمر يوزپلنگ‌ها در طبيعت به دليل وجود انواع استرس‌های محيطی به ندرت از 7-8 سال فراتر رفته و نرها معمولا عمر كوتاه‌تری نسبت به نرها دارند. جنگال نامی است كه از سوی هيأت تحريريه ماهنامه "همشهری سرزمين من" كه مرداد ماه سال جاری ويژه نامه‌ای را به پرونده يوزپلنگ اختصاص داده بود، برای اين يوزپلنگ مسن انتخاب شده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها