یادگار همت و متوسلیان در مناطق عملیاتی غرب

کد خبر: 131357

عملیات محمد رسول الله در تاریخ 12 دی ماه سال 60 با هدف پاکسازی و انسداد مسیر های ورودی عناصر ضدانقلاب، و ارتقای امنیت شهرهای مرزی در منطقه اورامانات به اجرا درآمد.این عملیات با فرماندهی شهید حاج ابراهیم همت و حاج احمد متوسلیان در دو محور جداگانه همراه شد .

یادگار همت و متوسلیان در مناطق عملیاتی غرب

در سالهای ابتدایی جنگ، مناطق جنوبی نزد و ایران و عراق در اولویت قرار داشت و از این رو بیشتر عملیات های بزرگ ایران نیز در این منطقه پایه ریزی و اجرا می شد ، از طرفی استقرار نیروهای ضد انقلاب و کوموله ها در مناطق غربی و شمال غربی باعث شده بود تا نیروهای بعثی با خیالی آسوده به این مناطق نظر داشته باشند. به گزارش خبرنگار سرویس پایداری «فردا» ،با این همه ارتش و سپاه نیز با اعزام فرماندهان بزرگی نظیر شهید مصطفی چمران ، شهید حاج ابراهیم همت و حاج محمد متوسلیان به منطقه نشان می دادند که نسبت به مناطق فوق بی تفاوت نیستند و انجام چند عملیات توانست موقعیت رزمندگان اسلام را در این نواحی تقویت کند. عملیات محمد رسول الله در تاریخ 12 دی ماه سال 60 در مناطق عملیاتی مریوان، نوسود و پاوه و در ارتفاعات مرزی معروف به «تخت اورامانات» و با هدف پاکسازی و انسداد مسیر های ورودی عناصر ضدانقلاب، و ارتقای امنیت شهرهای مرزی در منطقه اورامانات به اجرا درآمد. از دیگر اهداف این عملیات پیشروی در خاک دشمن بعثی و تصرف چندین ارتفاع و روستای منطقه و تصرف شهر طویله عراق بوده است که با فرماندهی شهید حاج ابراهیم همت و حاج احمد متوسلیان در دو محور جداگانه همراه شد . در عملیات محمد رسول الله ، رزمندگان می‌بایست از دو محور مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان و پاوه به فرماندهی شهید همت وارد عمل شده و با آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه ، در محدوده بین نوسود و مریوان ، و نیز انهدام دشمن، شهر طویله عراق و چند روستا را به تصرف درآورند. همچنین محور مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، ماموریت داشت تا ضمن آزادسازی ارتفاعات شنگادور، توالی (پنج قله)، دره تاریک، جانبازان و ملقه پشقله، شهر طویله را تصرف و تامین کند. حاج محمد ابراهیم همت نیز مأموریت داشت تا در محور پاوه پاکسازی شهر نوسود، ارتفاعات کل هرات، سرنی، شوشمی و تعدادی از روستاهای منطقه از وجود دشمن (عناصر ضدانقلاب و نیروهای عراقی) را انجام داده و با ورود به شهر طویله در خاک دشمن پیشروی کند به این ترتیب رزمندگان اسلام پس از اقامه نماز مغرب و عشا به طرف اهداف تعیین شده حرکت کردند و پس از چندین ساعت کوهپیمایی، عملیات در بامداد روز بعد با رمز مبارک "لااله‌الا‌الله، محمد رسول الله" آغاز شد.

در محور پاوه، نیروهایی که از معبر "وزلی" وارد عمل شده بودند در حین عبور از کنار شهر نوسود - جهت عزیمت به ارتفاع سرنی با عناصر ضدانقلاب درگیر شدند و در نتیجه تعدادی از ضدانقلابیون کشته و تعدادی نیز اسیر شدند. در ادامه، اگرچه این نیروها به رغم هوشیاری دشمن توانستند هدف خود را تامین کنند، لیکن فشارهای دشمن موجب شد ارتفاع مذکور چندین بار دست به دست شود. نیروهای محور ملقه پشقله و جانبازان نیز موفق شدند هدف خود را به سرعت تصرف کنند و وارد شهر طویله عراق شوند. در این میان، عدم سقوط ارتفاع "کل هرات" و حضور دشمن روی آن موجب شد تا به رغم موفقیت نیروهای خودی در طرفین این قله مشکلات جدی در تامین و تدارک نیروهای خودی ایجاد شود. از نتایج این عملیات می توان به انهدام کامل پایگاههای دشمن در اطراف طویله و تصرف و تأمین شهرک طویله ، کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر از دشمن به همراه اسارت بیش از 150 نفر از نیروهای عراقی و انهدام 10 عراده توپ و 50 دستگاه انواع خودرو به اضافه 4 دستگاه تانک و نفربر عراقی اشاره کرد .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها