لباس مردان نمکی کشف شد

کد خبر: 165616

در بافت این پارچه ها به طرز ماهرانه ای از الیاف رنگی نیز استفاده شده که چشم هر بیننده ای را خیره می سازد.

مهر: سرپرست هیئت کاوش معدن چهره آباد گفت: در ادامه کاوشهای باستانشناسی در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان، بخش هایی از لباس کارگران معدن به دست آمد. ابوالفضل عالی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در بافت این پارچه ها به طرز ماهرانه ای از الیاف رنگی نیز استفاده شده که چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. وی افزود: در ادامه فعالیتهای باستان شناسی در لایه های پایین معدن نمک چهرآباد تکه هایی از پوست و مو نیز به دست آمده است و تحقیقات تکمیلی جهت شناسایی این یافته ها برای تشخیص جانوری یا انسانی بودن این بقایا ادامه دارد. عالی افزود: در این فصل از کاوش، استفاده از متخصصین حفاظت و مرمت جهت حفظ و نگهداری هرچه بهتر اشیای به دست آمده خصوصا اشیایی با جنس مواد ارگانیک در دستور کار قرار دارد.

سرپرست هیئت کاوش معدن چهره آباد افزود: همچنین آزمایشات زمین شناسی و ژئوالکتریک در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان انجام شد. به گفته عالی، در ادامه کاوشهای باستان شناسی در معدن تاریخی چهرآبادزنجان یک عدد "سوزن" از جنس مفرغ کشف شد. وی افزود: طی روزهای گذشته با انجام کاوشهای باستانشناسی، بخشی از بقایای استخوانهای جانوری،‌ گیاهان، پوست، مو، چوب، فضولات جانوری و همچنین سفال(پیه سوز) کشف شده است. وی گفت: پیگیری تونلهای باستانی با هدف مشخص نمودن نقشه تونلها و تکنیک های استخراج نمک و ابزارهای حفاری از اهداف این فصل از کاوش معدن تاریخی چهرآباد زنجان است. عالی افزود: در این فصل از کاوش تعداد 20 نفر باستانشناس و متخصصان در حوزه علوم مختلف، از کشورهای ایران،‌ آلمان، اتریش و ایتالیا در معدن چهرآباد زنجان مشغول کاوشهای باستان شناسی و تحقیقات علمی است. سرپرست هیئت کاوش معدن چهره آباد افزود: در ادامه فعالیت گروه باستان شناسی در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد زنجان، آزمایشات زمین شناسی و ژئو مورفولوژی، گیاه شناسی، ژئوالکتریک و ... که همگی در راستای بدست آوردن دید بهتر از نحوه زندگی معدن کاران (معدن نمک چهرآباد) و جوامع دوره هخامنشی و ساسانی و محیط زیست منطقه در دوره باستان در حال انجام است.

عالی افزود: متخصصین ژئو الکتریک، آزمایشات و بررسی های خود را به منظور پی بردن به احتمال وجود تونلها و راه روهای احتمالی در لایه های پایین معدن انجام دادند. وی گفت: معدن نمک چهرآباد زنجان درحال حاظر تنهامعدن تارخی در کشور است که تحقیقات علمی و باستانشناسی در آن جریان دارد و در این راستا تا کنون طی کاوشهای باستانشناسی در این محوطه تاریخی تعداد 6 عدد مومیایی به دست آمده است. عالی افزود: کاوشهای باستانشناسی در سایت تاریخی معدن نمک چهرآباد ادامه دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها