مرشد محسن میرزا علی در خصوص نقالی عاشورایی اظهار داشت: نقل یعنی گفتن، نقال کسی است که گفتن را بلد است و برای مردم میگوید؛ از زمان پارتها تا امروز نقالی وجود داشته است؛ حتی ۵ تا نقال هم در شاهنامه داشتهایم، خود فردوسی هم نقال بوده است.
وی در گفتگویی با خبرنگار سرویس فرهنگی فردا نقالی را هنری مبتنی بر معرفت دانست و افزود: اساسا نقالی معرفت است، اصلا داستان عاشورا چکیده معرفت است، تفکر، نام و اهداف امام حسین شیره و عصاره معرفت است؛ نقلها و داستانهای حسینی هم بر این اساس عرفان کامل است، به شرطی که نقال بتواند از پس نقل آن بر بیاید و دیدگاه امام حسین را چه در پرده و چه در نقالی به تصویر بکشد. مرشد محسن میرزا علی در خصوص روضه خوانی و قیاس آن با نقالی و پرده خوانی عاشورایی تصریح کرد: روضه خوانی هم شاخهای از هنرهای آئینی و سنتی کشور ما است، در زمینه هنرهای عاشورایی شاخههای مختلفی داریم که در این میان مداحی برگرفته شده از نعت خوانی، ستایش خوانی و منقبت خوانی است؛ اگر در مجالس ذکر مصیبت آسیبی مداحی و عزاداریها رسیده است، از جانب شعرا و وعاظ
است، مداحان جایگاه ویژهای در تبلیغ دارند. این نقال عاشورایی خاطر نشان کرد: از آنجا که نقال عاشورایی وجود ندارد، طبیعتا نقالی عاشورایی هم به آن شکل وجود ندارد، الان نقالهایی که وجود دارند از تعداد انگشتان یک دست کمترند، ما کلا سه نفر هستیم که در کشور نقالی میکنیم اما با این حال در یونسکو ثبت جهانی شدهایم، عدهای هم در پی آن هستند که با استناد به اینکه نقالی ثبت جهانی شده است، آن را رونق دهند، اما در واقع تا جایگاهی به نقال ندهند و نقالان عاشورایی توسط دولت و مجلس مورد حمایت قرار نگیرند، نقالی عاشورایی مورد توجه قرار نخواهد گرفت. این هنرمند که مبدع هنر نقالی دفاع مقدس نیز هست، نقالی را برترین حربه برای جنگ نرم دانست و گفت: نقالی زبان بسیار گویایی برای مبارزه در جنگ نرم دارد اما متاسفانه حمایتی از نقالی و نقالان در کار نیست، آقای x و y که مداح هستند در همین شبها برای مداحی مبالغ هنگفتی مانند شصت ملیون تومان و حتی بیشتر پول میگیرند، من تا کنون با چند نفر از مداحان برنامه اجرا کردهام و تاثیر مداحی و نقالی را در کنار یکدیگر بر روی مردم دیدهام، طبیعتا گیرایی نقالی خیلی زیاد است. تصویردهی و قدرت بیانی
که در نقالی وجود دارد خیلی در این هنر و تاثیر آن بر مردم نقش دارد. اما متاسفانه حامی مالی در این زمینه برای نقالان وجود ندارد، مداحان حمایت مالی میشوند، تریبون در اختیار دارند اما یک نقال باید برای ارائه هنر عاشورایی خود، خودش را بکشد و آیا نهایتا حقوق مالی خود را با سختی دریافت خواهند کرد.
دیدگاه تان را بنویسید