تحقیق دیده بان جنگی درباره زنبور عسل!
انتخاب هوشمندانه نام فیلم نیز نقطه عطف آغاز و پایان فیلم است که در آن درباره ملکه زنبور عسل اطلاعاتی داده میشود که مطابق آن عنوان میشود «ملکه نباید کندو را ترک کند چرا که نمیتواند به وظیفهاش عمل کند و از سویی خواهد مرد». این اطلاع وقتی که در نمای آخر سکانس پایانی دو اسکلت باقی مانده در برج دیده بانی به نمایش در میآید به خوبی در ذهن تماشاگر تداعی معانی پیدا میکند.
نمایش «ملکه» در سینمای رسانههای فیلم فجر در کنار شور بخشیدن به جشنواره امسال ثابت کرد که هیچ ژانری کهنه نمیشود اگر نوآوری و زاویه دید متفاوت به یک موضوع وجود داشته باشد. «ملکه» تاکنون بهترین فیلم جشنواره فجر امسال بوده است. داستان فیلم درباره یک دیدهبان جنگی در آخرین روزهای دفاع مقدس است که درباره زنبورهای عسل تحقیق میکند. وی با پیدا کردن مکانی مناسب برای دیده وری بر نیروی دشمن تسلط پیدا میکند اما خاطراتی در دفترچه یادداشت دیده ور قبلی که اسکلتش در بالای برج دیده بانی وجود دارد وی را دچار تحول فکری میکند به طوری که در دادن گرا به نیروهای آتشبار ایران تمام سعیاش را میکند تا فقط تجهیزات دشمن نابود شوند و آسیبی به انسانها نرسد. این ترحم به دشمن در شروع فیلم و نمای اول نیز دیده میشود که فرمانده ایرانی دلش نمیآید عقربها را زیر پایش له کند؛ موجوداتی که نمادی از دشمن هستند. فیلم به دلیل محیط بسته دیده بانی میتوانست کندی قابل ملاحظهای را داشته باشد اما با تدبر کارگردان و استفاده خوب فیلمبردار از دوربین و انتخاب زاویه دیدهای مناسب از سویی و نمایش برخی از صحنهها از نمای نقطه نظر دوربینها از طرف دیگر دیدنی است و اصلا تماشاگر را خسته نمیکند. از سویی اطلاعات جزیی که شامل شخصیتپردازی و پرسشهای مطروحه ذهن مخاطبان نسبت به داستان فیلم است به صورت تدریجی افشا میشوند که تشنگی تماشاگر را نسبت به دانستن اطلاعات لازم به خوبی رفع میکند. نکته جالب توجه زمان بالای فیلم نسبت به استاندارد فیلمهای سینمایی است که با وجود آن مخاطب احساس کسالت نمیکند. انتخاب هوشمندانه نام فیلم نیز نقطه عطف آغاز و پایان فیلم است که در آن درباره ملکه زنبور عسل اطلاعاتی داده میشود که مطابق آن عنوان میشود «ملکه نباید کندو را ترک کند چرا که نمیتواند به وظیفهاش عمل کند و از سویی خواهد مرد». این اطلاع وقتی که در نمای آخر سکانس پایانی دو اسکلت باقی مانده در برج دیده بانی به نمایش در میآید به خوبی در ذهن تماشاگر تداعی معانی پیدا میکند. «ملکه» در رده سینمای دفاع مقدس قرار میگیرد اما به دلیل ساختار متفاوت آن اثری ارزشمند در رثای نوع دوستی است که در کنار نمایش حقانیت ایران در جنگ تحمیلی سعی دارد تا بیانیهای فاقد شعارزدگی در مدح ارزشهای معنوی وجود انسان باشد. فضاسازی و شخصیتپردازی در فیلمنامه، فیلم برداری، کارگردانی، تدوین و جلوههای ویژه فیلم نمره قابل قبولی دارند و در کنار بازیهای خوب بازیگران فیلم بهره وافری از بازی فوق العاده حمید آذرنگ برده است.
دیدگاه تان را بنویسید