پدر گرافیک ایران / عکس

کد خبر: 217010

مرتضي مميز به عنوان پدر گرافيك ايران تلاش هاي فراواني را براي پيشرفت گرافيك در ايران انجام داد و پيشنهاد قرار دادن رشته گرافيك را در دانشگاه ها داد.

پدر گرافیک ایران / عکس
باشگاه خبرنگاران : وقتي كه صحبت از گرافيك در ايران مي شود و به دنبال تاريخچه آن بسياري از مطالب را جستجو مي‌كنيم در تمامي صفحات تاريخ گرافيك نامي آشنا مرتبا تكرار مي‌شود نام كسي كه از وي به عنوان پدر گرافيك ايران ياد مي شود. استاد مرتضي مميز كه پدر گرافيك ايران است در چهارم شهريور 1315 در تهران به دنيا آمد. سال 1344 از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و سه سال بعد گواهينامه طراحي غرفه و ويترين و نيز معماري اش را از مدرسه عالي هنرهاي تزئيني پاريس دريافت كرد.
دوره دريافت ليسانس استاد مميز نزديك به 11 سال طول كشيد و اين هنرمند فقيد در طول اين مدت به كارهاي مختلفي از جمله كار در آتليه گرافيكي پرداخت. استاد مرتضي مميز اولين كسي بود كه پيشنهاد ايجاد رشته گرافيك را در سال 1348 به دانشكده هنرهاي زيبا ارائه كرد. بنيان گذاري اين رشته براي دانشجويان هنر باعث شد كه روحي تازه بر كالبد گرافيك ايران بود. مميز در كنار بسياري از فعاليت هاي هنري كه داشت به عنوان مدير هنري در مجلاتي مانند كيهان هفته، ايران آباد، فرهنگ، كاوش، كتاب هفته را نيز برعهده داشت. اين هنرمند برجسته گرافيك ايران به جهت علاقه اي كه به اين هنر داشت آثاري بي نظير را خلق مي‌كرد و پركاري و خلاقيت وي باعث شد كه به عنوان گرافيكي مولف مشهورتر شود. مميز در طول نيم قرن فعاليت هنري خود در ايران و نيز در سطح بين المللي در احيا و ابداع هنر گرافيك در ايران و نيز گسترش فرهنگ ملي و سنت هاي هنري نقش تعيين كننده اي را داشت. مميز در طول فعاليت هنري خود بيش از 10 نمايشگاه انفرادي در تهران و نيز دو نمايشگاه انفرادي در آلمان، و در بيش از 74 نمايشگاه گروهي در ايران، آلمان، فرانسه، آمريكا، بلژيك، فنلاند و يوگسلاوي، شركت كرد. در سال 1375 به پاس چهل سال تلاش وي نمايشگاهي از تصوير سازي هايش در نگارخانه لاله برگزار شد. مرتضي مميز در سال هاي پاياني عمرش به بيماري سرطان مبتلا شد و بيست و سوم آبان براي آغاز شيمي درماني در بيمارستان بستري شد و سرانجام در سال 1384 در سن 69 سالگي درگذشت. مميز در طول حياتش جوايز بسياري را كسب كرد كه از آن جمله مي‌توان به كسب مدال طراحي نمايشگاه بين المللي طراحي در فرانسه، جايزه و مدال بهترين پوسترهاي سينمايي جشنواره فيلم فجر تهران در طول سال هاي 69-66-65 و نيز جايزه بهترين آثار طراحي نشانه هاي دهه 80 ميلادي اشاره كرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها