مناطق‌تهران‌به‌نام‌هنرمندان‌نام‌گذاری‌شد

کد خبر: 231131

در این نشست هنرمندان و مدیرانی چون رحمت امینی دبیر جشنواره، حسن دولت آبادی، مرضیه برومند، عزت الله انتظامی، هما روستا، داریوش مودبیان، عبدالحی شماسی، داوود رشیدی، ایرج راد، سیاوش طهمورث، محمود عزیزی، رضا توکلی، رضا بابک، اتابک نادری و... حضور داشتند.

مهر: دومین جشنواره تئاتر شمسه امروز افتتاح و هر منطقه از تهران به نام یک هنرمند پیشکسوت تئاتر نامگذاری شد.
افتتاحیه دومین جشنواره تئاتر شمسه صبح امروز 23 آبانماه با حضور جمع کثیری از هنرمندان تئاتر در تالار ایوان شمس برگزار شد. در این نشست هنرمندان و مدیرانی چون رحمت امینی دبیر جشنواره، حسن دولت آبادی، مرضیه برومند، عزت الله انتظامی، هما روستا، داریوش مودبیان، عبدالحی شماسی، داوود رشیدی، ایرج راد، سیاوش طهمورث، محمود عزیزی، رضا توکلی، رضا بابک، اتابک نادری و... حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم دکتر رحیمیان شهردار منطقه 4 به عنوان میزبان دبیرخانه مرکزی تئاتر درباره برگزاری این جشنواره گفت: به یاد ندارم هیچ موقع شهرداری ها به اندازه مدیریت محمدباقر قالیباف تا این اندازه در زمینه فرهنگ برنامه سازی کرده باشند. در گذشته شهرداری ها بیشتر کارکرد خدماتی و عمرانی داشتند و ما برای ساخت یک کتابخانه هم با مشکل روبرو بودیم.
وی ادامه داد: اما در طول سالهای فعالیت قالیباف شهرداری در همه زمینه ها فعال شده چه در کارهای خدماتی و چه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی. جشنواره تئاتر شمسه فرصت بسیار خوبی است که هم از حضور پیشکسوتان و هنرمندان بهره ببریم و هم پتانسیلی که در مناطق مختلف وجود دارند کشف و به عنوان یک سرمایه گذاری زیربنایی در عرصه فرهنگ و هنر مورد بهره برداری قرار گیرند.
در ادامه رحمت امینی دبیر علمی تخصصی جشنواره بیان کرد: مفهوم جشنواره شمسه ترکیبی از کلمات شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت است. در دوره اول این جشنواره اختصاص به معرفی و تثبیت معالیتهای جشنواره داشت و در دوره دوم قرار است به اهداف نهایی یعنی نهادینه شدن تئاتر در مناطق و در دل مردم بپردازیم.
وی افزود: خوشبختانه در دوره قالیباف بخش فرهنگی اجتماعی شهرداری در اولویت قرار گرفته که جای خوشحالی دارد. طی چند ماه آینده در 374 محله تهران استعدادهای تئاتر یشناسایی می شوند. همچنین در 22 منطقه کانون های تئاتر مناطق افتتاح می شود و هر کانون به نام یکی ازبزرگان تئاتر ایران نام گذاری خواهد شد تا در چند سال آینده به عنوان پدر معنوی تئاتر مناطق شناخته شوند.
در بخش دیگری از این مراسم محمد هادی ایازی معاون فرهنگی هنری اجتماعی شهرداری تهران درباره دلائل راه اندازی این جشنواره توضیح داد: در مناطق جنوبی شهر استعدادهای بسیار زیادی وجود دارد که شکوفا نمی شوندچون ما نتوانستیم اصحاب و شرایط شکوفایی این استعدادها را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما از استاد انتظامی اجازه گرفتیم تا ملک مجاور منزلشان را هم خریداری و ضمن مرمت خانه انتظامی ملک مجاور را تبدیل به موزه تئاتر کنیم. امیدوارم بتوانیم دینی را که به گردن جامعه تئاتر یست محقق کنیم به نحوی که هیچ هنرمندی دغدغه ایجاد تولید تئاتر را نداشته باشد.
حسین رحیمی نماینده دبیرخانه جشنواره بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و در ادامه هنرمندان مختلفی که هر منطقه به نام آنها به ثبت رسیده بود روی سن آمدند و لوحشان را امضا کردند. ابتدا هما روستا با تشویق حاضران روی صحنه آمد و به جای همسرش مرحوم سمندریان لوح منطقه یک را که به نام این استاد به ثبت رسیده است امضا کرد.
منطقه 2 به نام مهدی هاشمی، منطقه 3 به نام استاد عزت الله انتظامی، منطقه 4 به نام عبدالحی شماسی، منطقه 5 کانون سیاوش طهمورث، منطقه 6 به نام استاد رحمت امینی، منطقه 7 به نام رویا تیموریان، منطقه 8 به نام اصغر همتف منطقه 9به نام حسین مسافر آستانه منطقه 10 به نام گلاب آدینه، منطقه 11 به نام ایرج راد، منطقه 12 به نام داوود رشیدی، منطقه 13 به نام مرضیه برومند، منطقه 14 به نام علیرضا خمسه، منطقه 15 به نام حسن دولت آبادی، منطقه 16 به نام مرشد ترابی، منطقه 17 به نام جواد هاشمی، منطقه 18 به نام حبیب دهقان نسب، منطقه 19 داریوش مودبیان، منطقه 20محمود عزیزی، منطقه 21 رضا بابک، منطقه 22 جمشید مشایخی و منطقه تاکسیرانی به نام داوود فتحعلی ثبت شد.
بیشتر این هنرمندان در این مراسم حضور داشتند که روی صحنه آمده و لوحشان را امضا کردند. هما روستا زمانی که روی سن آمد و ضمن تشکر از مردم و شهرداری گفت: از همه شما تشکر می کنم که اسم همسر من را زنده نگه می دارید.
سیاوش طهمورث زمانی که روی سن آمد عنوان کرد: امیدوارم از تجربه، دانش و هوش هنرمندان که سرمایه های مملکت ما هستند به واقع استفاده شود و فقط منحصر به برگزاری جلساتی اینچنینی نباشد.
اصغر همت نیز گفت: امیدوارم شهرداری مثل چند سال اخیر که به کارهای فرهنگی روی اورده بتواند کم کاری، اهمال و کم لطفی نهادهایی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را جبران کند. امیدوارم این رویداد نهادینه شود تا بتوانیم استعدادها را در نوجوانی کشف و آنها رابه جامعه تحویل دهیم.
داوود رشیدی نیز از اینکه سالهای تئاتر پر هستند و نمایش‌ها با مخاطب‌های بسیاری روبرو می شوند ابراز خرسندی کرد و گفت: این مردم هستند که می‌توانند تئاتر را سرپا نگه دارند.
مرضیه برومند نیز به این نکته اشاره کرد: متاسفانه انحطاط اخلاقی این روزها بسیار دیده می شود که این مسئله در بسیاری مواقع اشک من را در می آورد. وضع فرهنگ این مملکت خیلی خراب است. برخورد مردم در کوچه و خیابان با هم وحشتناک است. اگر سعادتی اتفاق بیفتد جمعی است و کسانی که فکر می کنند فردی به سعادت می رسند ابله هستند. بنابراین این هنرمندان هستند که باید در ارتقا سطح فرهنگی تاثیر گذار باشند.
تقدیر از مرتضی خمسه‌ای پیشکسوت عرصه خیمه شب بازی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در پایان برنامه نیز افتتاح دومین دوره جشنواره شمسه با بریدن کیک توسط همه هنرمندان برگزار شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها