با فيلمنامه تخت مشكل دارم

کد خبر: 259820

من پيش از اين لهجه لري و تركي را تجربه كرده بودم و دوست داشتم شرايطي مهيا شود كه اين لهجه را نيز در يك سريال تلويزيوني تجربه كنم.

سرویس فرهنگی «فردا»: بازيگر سريال‌هاي «فاصله‌ها»، «پس از سال‌ها»، «ترانه مادري»، «شيخ بهايي»، «دردسر والدين» و... كه در كارنامه سينمايي‌اش دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن به خاطر فيلم «غزل» ديده مي‌شود، اولين حضور تلويزيوني‌اش را با سريال «گالش‌هاي مادربزرگ» رقم زد.
او با فيلم «به خاطر همه چيز» به سينما آمد، بازيگر فيلم‌هاي شب حوراء، دست‌هاي خالي، نيما يوشيج، ازدواج صورتي، ازدواج به سبك ايراني، جنگجوي پيروز و... كه اين روزها سريال «بال‌هاي خيس» را در حال پخش از شبكه اول سيما دارد، در گفت‌وگويي كوتاه با «باني فيلم» از حضورش در اين مجموعه و سريال آماده پخش خود «اتاقي روي تپه» (داريوش ياري) مي‌گويد:
اين روزها مشغول كار هستيد؟
- خير، فعلاً استراحت مي‌كنم...
البته سريال «اتاقي روي تپه» را اخيراً به پايان رسانديد؟
- بله، كارگردان اين سريال آقاي داريوش ياري است به نظرم كار بسيار خوبي از آب در آمده است. قصه به گروه كودك و نوجوان برمي‌گردد، ولي شايد يك چيزي نزديك به «قصه‌هاي مجيد» باشد. داستان پسري است كه من نقش مادرش را بازي مي‌كنم. مسائلي براي اين پسر به وجود مي‌آيد و او سعي مي‌كند مراقب خانه باشد و شرايط را بر وفق مراد خانواده رقم بزند.
چه ويژگي خاصي باعث شده از اين كار پيش از پخش به عنوان يك كار موفق ياد كنيد؟
- به نظرم قصه ساده، روان و خيلي خوبي داشت و يكي از فاكتورهاي خوبي كه اين نقش براي خود من دارد، استفاده از لهجه گيلكي بود كه از كارگردان خواستم و ايشان هم موافقت كرد.
اين اولين بار است كه در نقشي با لهجه گيلكي حاضر مي‌شويد؟
- بله من پيش از اين لهجه لري و تركي را تجربه كرده بودم و دوست داشتم شرايطي مهيا شود كه اين لهجه را نيز در يك سريال تلويزيوني تجربه كنم. وقتي كه در اين خصوص با آقاي ياري صحبت كردم، انگيزه‌ام صد چندان شد و با ميل و رغبت بيشتري كار كردم.
پيش از اين با لهجه گيلكي آشنايي داشتيد؟
- نه از آنجا كه كار روي لهجه‌هاي بومي را خيلي دوست دارم و لهجه گيلكي را هم تقريباً مي‌شناختم، با خيال راحت كار روي لهجه را تمرين كردم و از آنجايي كه بازيگران نقش‌هاي دختر و پسرم از همان منطقه بودند بسيار كمك حالم بودند. ضمن اينكه از اطرافيانم كه محلي بودند نيز خيلي استفاده كردم.
از زمان پخش اين سريال اطلاعي نداريد؟
- قرار بود كه اين كار در ارديبهشت ماه پخش شود، اما نمي‌دانم اصلاً كار آماده هست يا خير؟ ما روزهاي پاياني اسفندماه تصويربرداري اين سريال را به پايان رسانديم.
برويم سراغ «بال‌هاي خيس»، خودتان سريال را دنبال مي‌كنيد؟
- اگر فرصت باشد تا آنجا كه مي‌توانم مي‌بينم.
كاراكتر مادر در سريال «بال‌هاي خيس» چيزي شبيه به همه مادران، اما اين بار داراي ويژگي‌هايي خاص و...
- به نظرم اين مادر هم مثل همه مادرهاي ديگر بود و يك جورهايي نگاهبان خانواده است، اما به رغم اينكه تحصيلكرده و يك روانشناس است، خودش كمبودهايي دارد. و كاستي‌هايي در كاراكتر خودش مشهود است.
مثل وسواسي بودن اين زن...
- بله، ضمن وسواسي بودن، مدام يكسري نگراني در وجودش ملموس و او نگران خانواده و فرزندانش است. اين مسئله حتي در روح و روان خودش نيز تأثيرگذار بوده است.
قبول داريد كه نوع تحصيلات او در برقراري ارتباطش با اعضاي خانواده مؤثر بوده است؟
- شايد به دليل همين موقعيتي كه دارد و رشته‌اي كه در آن تحصيل كرده، بهتر مي‌تواند جوان‌ترها را درك كند.
و در اين برقراري ارتباط او را موفق مي‌بينيد؟
- نه، تلاشش را مي‌كند، اما نقص دارد. به خاطر اينكه قرار است شخصيت مادر در اين سريال قابل باور باشد و تماشاگر بتواند به او نزديك شود او را بشناسد و گاهي با او همذات‌پنداري كند؛ پس نبايد او را مبرا از هر گونه خطا و اشتباه مي‌ديديم. مادر هم مثل همه انسان‌ها ايراد دارد، گاهي اوقات چيزهايي برايش قابل حل نيست و براي برخورد با مسائل زندگي‌اش به مشكل برمي‌خورد و اين مسئله گاه در رابطه با جوان‌ترها تشديد مي‌شود.
در كارنامه عباس رنجبر آثاري چون «به رنگ صدف» گوهر كمال و... ديده مي‌شود. به نظرتان سريال «بال‌هاي خيس» توانسته جاي پاي آن تجربه‌هاي موفق اين كارگردان بگذارد؟
- ببينيد! اين كار هم مثل خيلي از كارها در طول تصويربرداري دچار تغييرات زيادي مي‌شد. اگرچه ما خيلي تلاش مي‌كرديم كه اين اتفاق رخ ندهد. معمولاً وقتي كه من به عنوان يك بازيگر پس از خواندن فيلمنامه و قصه‌اي قرارداد مي‌بندم، دوست دارم همان چيزي كه خوانده‌ام و بر سر آن توافق كرده‌ام را بازي كنم يا اگر تغييري ايجاد مي‌شود، در مسير ارتقاي كيفيت كار باشد اما گاهي اين اتفاق رخ نمي‌دهد.
معتقديد كه فيلمنامه سريال «بال‌هاي خيس» چيزي غير از اين سريال است كه امروز روي آنتن است؟
- خيلي تلاش مي‌شد تغييرات ايجاد شود، ولي ما دوست داشتيم اينگونه نباشد. سعي شد تا آنجا كه امكان دارد و بر پايه امكانات موجود، اثري را از آب در بياوريم نزديك به خواسته‌هاي مخاطب تلويزيون. شك نكنيد كه قصه‌هاي ما هميشه داراي يكسري نقايص است و متأسفانه آن وسواس و ريزبيني لازم كمتر روي فيلمنامه‌ها حس مي‌شود.
حضور چند بازيگر با تجربه از جمله شما، علي عمراني، حبيب دهقان‌نسب و... در اين سريال باعث نشد فرصتي ايجاد شود تا بر سر نقايص فيلمنامه به گفت‌وگو بنشينيد و در خصوص حل آن اقدام كنيد؟
- من هميشه صحبت دارم و هميشه راجع به نقش و فيلمنامه با كارگردان تعامل دارم. اصولاً آقاي رنجبر آدم خوش‌رويي هستند؛ يكسري حرف‌هاي مرا مي‌پذيرفتند و جاهايي به من بازيگر باتجربه اعتماد مي‌كردند و اگر تغييرات كوچكي از سوي ما رخ مي‌داد، (ديالوگي، حسي و...) ايشان OK مي‌داد.
اگر موافق باشيد كوتاه از نقص و نقايص فيلمنامه‌هاي اخير نيز صحبت كنيم.
- هميشه اعتقاد دارم نبايد فيلمنامه‌ها تخت و يك سويه باشند. هميشه هم با كاراكترهاي تك بعدي در دل قصه‌هاي تخت مشكل داشته‌ام به نظرم كاراكترهاي يك سويه از سوي مخاطب نيز قابل باور نيست، چون با نگاه يكسري از آدم‌ها همسو مي‌شود و تماشاگر در مقابل آن گارد مي‌گيرد و ارتباط لازم را برقرار نمي‌كند. ما در سريال «بال‌هاي خيس» تمام تلاش و توان خودمان را به خرج داديم، اميدوارم مخاطب هم رضايت داشته باشد.
رضايت خودتان از سريالي كه در حال پخش داريد چند درصد است؟
- نمي‌توانم درصدي برايش بگذارم. اميدوارم بيننده‌هاي تلويزيون از سريال راضي باشند. منبع: بانی فیلم
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها