درگذشت شاعر ایرلندی برنده نوبل ادبیات

کد خبر: 283642

سیموس هینی شاعر ایرلندی، نمایشنامه‌نویس، مترجم، مدرس دانشگاه و دریافت کننده جایزه نوبل ادبیات در سال 1995 از موافقان آزادی ایرلند شمالی از دست انگلیس بود.

درگذشت شاعر ایرلندی برنده نوبل ادبیات
فارس: سیموس هینی شاعر ایرلندی، نمایشنامه‌نویس، مترجم، مدرس دانشگاه و دریافت کننده جایزه نوبل ادبیات در سال 1995 صبح امروز در دوبلین در گذشت. وی در 13 آوریل 1939 در روستای ماسبون در حدفاصل «کسل‌داون» و «تومبریج» در ایرلند شمالی به دنیا آمد اما تا پاین عمر در دوبلین پایتخت جمهوری ایرلند زندگی کرد.
هینی از موافقان آزادی ایرلند شمالی بود و بزرگترین اعتراضش به انگلیس آن بود که در سال 1972 ضمن سرودن شعری تصمیم گرفت با سفر به دوبلین تابعیت ایرلندی را به جای تابعیت انگلیسی بپذیرد. وی همچنین از تهاجم فرهنگی انگلیس به ایرلند نگران بود و سعی می‌کرد برای احیای زبان بومی ایرلندی، اشعار خود را به این زبان ارائه دهد و به احیای فرهنگ بومی این کشور کمک کند. این شاعر برجسته ایرلندی که استاد شعر دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد بود علاوه بر جایزه نوبل، جوایز «یادبود جفری فابر» (1968)، جایزه ای‌ام فورستر(1975)، جایزه ترجمه «قلم»(1985)، تاج طلایی شعر (2001)، جایزه تی اس الیوت (2006) و دو جایزه «ویتبرد» را در سال‌های 1996 و 1999 دریافت کرد و در سال 2012 یک عمر تلاش برای ارتقای شعر را دریافت کرد. آکادمی نوبل در سال 1995 در هنگام اعطای جایزه به این شاعر ایرلندی اشعار وی را «آثار تغزلی زیبا و عمیقا اخلاقی» خوانده بود که «معجزات روزمره و گذشته را تمجید می‌کند».
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها