پایان یک دهه انتظار ابراهیم حاتمی کیا

کد خبر: 321263

روز سوم جشنواره سی و دوم در کاخ جشنواره، به واسطه رونمایی از فیلم سینمایی "چ" روز حاتمی کیا خواهد بود.

مجله مهر: صبح امروز دوشنبه 14 بهمن ماه قطعاً برای ابراهیم حاتمی کیا رنگ و طعم ویژه ای دارد. نه به دلیل اکران فیلمی تازه از او که به این جهت که پس از یک دهه انتظار آرزوی او برای ساخت فیلمی با محوریت شهید چمران به مرحله کمال رسیده و "چ" رونمایی می شود.

فیلم اول: چ/ ابراهیم حاتمی کیا

اگر مروری کوتاه بر اخبار و اظهارات ابراهیم حاتمی کیا داشته باشیم خواهیم دید که این فیلمساز از سال های ابتدایی دهه 80 نیت ساخت فیلمی درباره شهید مصطفی چمران که خود "دردانه شهیدان جنگ" می خواندش، داشته است.

"

فیلمی که نخستین پروانه ساخت برای آن در سال 89 و به تهیه کنندگی محمد پیرهادی صادر شد اما با انصراف حاتمی کیا در آن سال ساختش منتفی شد تا سال 90 که با تهیه کنندگی مهدی کریمی و حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آن وارد عرصه تولید شود.

فیلم بنابر آنچه در پروسه تولید رسانه ای شد اثری متفاوت در کارنامه حاتمی کیا به ویژه از نظر جلوه های بصری محسوب می شود. این غنای تصویری با داستان و روایت متفاوت راوی "آژانس شیشه ای" قطعاً رنگ و بویی متفاوت خواهد یافت.

در فیلم حاتمی کیا ایفای نقش شهید چمران را فریبرز عرب نیا برعهده داشت که در مراحل پایانی تولید فیلم این همکاری با حاشیه هایی همراه شد و پرونده تولید فیلم بدون عرب نیا بسته شد. در کنار عرب نیا اما بازیهای بابک حمیدیان، مریلا زارعی و مهدی سلطانی هم می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

فیلم دوم: لامپ 100/ سعید آقاخانی

سعید آقاخانی بازیگری است که پس از سالها ایفای نقش در مجموعه های طنز تلویزیونی، کارگردانی را هم در همین مدیوم تجربه کرد تا توانمندی و اعتماد لازم برای ورود به عرصه کارگردانی سینما را به دست آورد.

فیلم سینمایی "لامپ 100" اولین ساخته آقاخانی در مدیوم سینما است. فیلمی که موضوع محوری اش اعتیاد و دردسرهای مترتب بر آن است و با زبانی طنز سرنوشت نه چندان شیرین یک خانواده را روایت میکند.

"

آقاخانی برای ساخت این فیلم از همراهی محسن تنابنده بهره مند بوده است. تنابنده در این فیلم هم به عنوان بازیگر اصلی و هم در مقام مجری طرح آقاخانی را همراهی کرده است.

"لامپ 100" یکی از معدود آثار طنز جشنواره امسال است که در صورت توفیق می تواند مسیر حضور جدی تر آقاخانی در میدان کارگردانی سینما را هموارتر کند.

فیلم سوم: خط ویژه/ مصطفی کیایی

مصطفی کیایی با فیلم "ضدگلوله" شناخته شد. فیلمی که اولین فیلم فیلمساز بود اما لوح تقدیر بهترین فیلم جشنواره سی ام را برای او به همراه آورد.

همین توفیق هم سبب شد عزم کیایی برای ادامه مسیر فیلمسازی طنز جزم شود. "خط ویژه" محصول چنین فرآیندی است و یکی از معدود آثار طنز جشنواره امسال محسوب می شود. فیلمی که البته نمی توان آن را یک کمدی صرف دانست.

"

مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، محسن کیایی، سام قریبیان، میترا حجار و پریناز ایزدیار، بازیگران اصلی فیلم هستند.

"خط ویژه" روایت کاوه نابغه علوم کامپیوتری است که به همراه خواهر و شوهرخواهرش تحت شرایط خاصی حساب بانکی رانت‌خواری به نام محتشم را هک می‌کنند‌. محتشم برای بازگشت پولش به روش‌های غیر قانونی رو می‌آورد اما این پول هنگفت در اختیار هفت جوان قرار می گیرد و مشکلات عدیده‌ای را برای آنها بوجود می‌آورد.

فیلم چهارم: برف/ مهدی رحمانی

مهدی رحمانی پس از "دیگری" و "پنهان" ثابت کرده فیلمسازی است که می توان به ادامه فعالیتش در سینما امیدوار بود. فیلمساز جوانی که حالا با فیلم "برف" به جشنواره سی و دوم آمده است و امید زیادی دارد که مخاطبان آثار قبلی با این فیلم او نیز همراه شوند.

"برف" روایتگر داستان خانواده ای است که در تدارک مراسم خاستگاری برای تنها دخترشان هستند اما با مشکلات عجیبی مواجه می شوند. رويا تيموريان، افشين هاشمي، محمدرضا غفاري، آناهيتا افشار، رابعه مدني، مينا ساداتي، شيرين يزدانبخش و ميلاد کي مرام بازيگران اصلی "برف" هستند.

فیلم پنجم: پایان خدمت/ حمید زرگرنژاد

از فیلم های بخش نگاه نو جشنواره است که اطلاعات خبری ویژه ای درباره محتوا و ساختارش رسانه ای نشده است و احتمال می رود از فیلم های کم حاشیه و بازتاب جشنواره باشد. سعید راد، جمشید مشایخی، امیر جدیدی، هدی زین العابدینی، رامین راستاد، رامسین کبریتی و محمد فیلی بازیگران این فیلم به کارگردانی حمید زرگرنژاد هستند.

بنابر اعلام سایت رسمی جشنواره فیلم مضمونی اجتماعی دارد و روایتگر سربازی است که در روزهای پایانی خدمت سربازی خود درگیر اتفاقاتی می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها