در شورای پروانه ساخت چه می‌گذرد؟

کد خبر: 348069
سرویس فرهنگی « فردا »:

عضو شورای پروانه ساخت با اشاره به اینکه بازگشت کارگردانان با سابقه به سینما اتفاقی خوشایند برای سینمای اجتماعی خواهد بود تاکید کرد هنوز ناصر تقوایی برای ساخت فیلم جدیدش درخواست نداده است. همایون اسعدیان به عنوان نماینده کانون کارگردانان سینمای ایران در جلسات شورای صدور پروانه ساخت حضور دارد. حضور عضوی از کانون کارگردانان در شورای صدور پروانه ساخت، اتفاقی بود که در سال‌های مدیریت جواد شمقدری در معاونت سینمایی رخ نمی‌داد. اتفاقا نخستین دعوا و درگیری علنی معاونت سینمایی با اهالی خانه سینما از همین‌جا آغاز شد که شورای پروانه ساخت میزبان نمایندگان خانه سینما نشد. در نتیجه این رویه بود که جلسات نخستین شورای پروانه ساخت در اتحادیه تهیه‌کندگان تشکیل شد و در واکنش به این موضوع برخی از فیلمسازان در آن مقطع درخواست دریافت پروانه ساخت ندادند.

بعد از روی کار آمدن دولت جدید، شورای پروانه ساخت تازه‌ای تشکیل شد و سازوکاری که سال‌ها در سینمای ایران معمول بود، از سرگرفته شد. دو نماینده از خانه سینما در شورا حاضر شدند. موضوعی که بعد از گذشت حدود شش هفت ماه از شروع به کار این شورا می‌توان بررسی کرد، تطابق اهداف و برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان سینمایی با روندی است که این شورا پیش گرفته است.

اسعدیان به عنوان عضوی از شورای پروانه ساخت در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره اموری که این شورا در این مدت پیش برده، صحبت کرد.

یکی از نکاتی که در برنامه‌های سازمان سینمایی در زمینه شورای پروانه ساخت به آن اشاره شده بود، در اولویت قرار دادن فیلم‌هایی بود که قصه آن‌ها پایان باز نداشت. این نگاه در شورا چطور دنبال می‌شود؟

منظور از این ماجرا آن نیست که فیلم‌های دارای پایان باز به کلی نادیده گرفته شوند و یا کنار گذاشته شوند. موضوع نگاه مثبت‌تر به فیلم‌هایی ست که پایان باز ندارند و یا ناامیدکننده نیستند.

اصلا لزوم توجه به این موضوع چطور احساس شد؟

این ناشی از جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود. این موضوع که بخش قابل توجهی از فیلم‌های جشنواره سال گذشته پایان باز داشتند و یا ضدقصه بودند موجب جلب توجه اهالی سینمای شد. دوستان تهیه‌کننده و کارگردان اغلب این نظر را داشتند که گسترش ساخت چنین فیلم‌خایی می‌تواند به سینما لطمه بزند. بر همین اساس صحبت از حمایت از فیلم‌هایی مطرح شد که قصه‌گو هستند و آغاز و میانه و پایانی برای آن در نظر گرفته شده است.

مشخصا منظور از این حمایت چیست؟

بنیاد سینمایی فارابی در اختصاص کمک‌ها به این فیلم‌‌ها پررنگ‌تر عمل خواهد کرد. با وجود همه این نکاتی که اشاره کردم، اما لازم می‌دانم این نکته را یادآوری کنیم که هیچ فیلمی بابت اینکه پایان باز برای آن در نظر گرفته شده، کنار گذاشته نشده است.

در مورد این عنوان پایان باز به نظر می‌رسد لازم است، کمی مصداقی‌تر صحبت کنیم. مثلا از نظر شورای پروانه ساخت، «جدایی نادر از سیمین» فیلمی با پایان باز است؟

اصلا چنین نیست. اصغر فرهادی یکی از بهترین قصه‌گویان سینمای ایران است و مشخصا فیلم «جدایی...» شروع و وسط و پایان دارد. منظور از فیلم‌هایی با پایان باز همان کارهایی است که در جشنواره سال گذشته با تعداد قابل توجهی از آن‌ها مواجه شدیم. فیلم‌هایی که کارگردان برای توضیح در مورد کارش و پاسخ به این پرسش که خب در پایان فیلم چه اتفاقی افتاد، می‌گوید این برشی از زندگی بود و قرار نبود به پایان مشخصی برسد.

چندی است که در خبرهای شورای پروانه ساخت، عنوان فیلمنامه‌نویس هم ذکر می‌شود. همین طور بحث در مورد پایان باز و احتمالا لزوم خوانده فیلمنامه کامل مطرح شد. شورای پروانه ساخت بعد از خواندن نسخه کامل فیلمنامه به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد؟

زمانی که درخواست ارائه می‌شود، طرحی از فیلمنامه هم موجود است. نسخه فیلمنامه کامل هم از سوی یکی از اعضای پروانه ساخت خوانده می‌شود. یکی از اعضای شورای موظف می‌شود، طرح را با فیلمنامه کامل تطبیق دهد.

یعنی همه کارگردانان باید ابتدا فیلمنامه‌شان را تکمیل کنند بعد درخواست پروانه ساخت بدهند؟

این بستگی به کسی دارد که درخواست می‌دهد. حتما حساسیت روی فیلمسازی که قصد دارد نخستین فیلمش را بسازد بسیار بیشتر از کارگردانی با سابقه است. یک فیلمساز حرفه‌ای به عنوان مثال آقای داودنژاد و آقای پوراحمد لازم نیست فیلمنامه کاملی از کارشان ارائه کنند.

به فیلم اولی‌ها اشاره کردید، یکی از نکاتی که در این دوره همانند سال‌های قبل از 1388 مطرح شده، ماجرای تهیه‌کننده و کارگردان اولی‌هاست. امور این‌ها چطور پیش می‌رود؟

در گذشته نیز چنین بود که یک کارگردان وقتی اولین فیلم سینمایی خود را می‌سازد، نمی‌تواند تهیه‌کننده فیلم هم باشد. همین طور قانون دیگری وجود داشت که یک تهیه‌کننده که برای اولین بار وارد سینما می‌شود، نمی‌تواند تهیه‌کننده یک فیلم اولی باشد. این قوانین با شروع به کار شورای جدید، دوباره مطرح شده است.

وضعیت درخواست‌ها برای ساخت فیلم‌های اجتمناعی به چه ترتیب است؟ فیلم‌های اجتماعی هم در اولویت حمایت قرار داشتند.

از زمانی که شورای پروانه ساخت جدید کار خود را آغاز کرده یک اتفاق خوشایند رخ داده و آن اینکه کارگردانان حرفه‌ای و بدنه سینما که آثاری استاندارد داشته‌اند برای دریافت پروانه ساخت، تقاضا داده‌اند. از جمله این افرد می‌توان به کامبوزیا پرتوی، علیرضا داودنژاد، بهمن فرمان‌آرا، سیروس الوند، کیومرث پوراحمد، محمدعلی سجادی، ابوالحسن داودی، داریوش فرهنگ و برخی دیگر از کارگردانان خوشنام و خوش‌فکر اشاره کرد. اغلب این کارگردانان در حوزه موضوعات اجتماعی کار می‌کنند و فیلمسازی دوباره آنان می‌تواند وضعیت مناسبی برای سینمای اجتماعی ما فراهم کند.

خبرهایی در مورد فیلمسازی دوباره بهرام بیضایی و ناصر تقوایی مطرح شده بود. درخواست این کارگردانان در شورای پروانه ساخت مطرح شده است؟

ناصر تقوایی هنوز درخواستی ارائه نکرده است، اما نتیجه درخواست بهرام بیضایی به زودی اعلام خواهد شد.

منبع:‌خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها