"توپ رمضان" در مصر/ عکس

کد خبر: 352489

در میان کشورهای اسلامی در مصر بیش از همه فانوس‌های ماه رمضان استفاده می‌شود و سرآغاز استفاده از توپ رمضان در زندگی مصری‌ها دارای داستان جالبی است.

"توپ رمضان" در مصر/ عکس
ابنا: ماه مبارک رمضان در کشور مصر با دو نشانه جدا ناپذیر همراه است که در "فانوس رمضان" و "توپ رمضان" نمود پیدا می‌کند. همچنین در ماه مبارک شاهد ازدحام در مغازه‌ها و مراکز تجاری هستیم که کالاها و غذاهای مخصوص و ویژه رمضان مانند آجیل مخصوص این ماه و انواع خرما و رطب را به فروش می‌رسانند، شاید بتوان گفت که مهمترین کالاها و اشیایی که در این بازارها برای فروش عرضه می‌شود، فانوس‌های سنتی هستند. در میان کشورهای اسلامی در مصر بیش از همه فانوس‌های ماه رمضان استفاده می‌شود و این به عنوان یک سنت و نشان ماه رمضان در این کشور کاربرد بسیار دارد. تاریخ استفاده از فانوس ماه رمضان به عصر و دوره فاطمی‌ها بازمی‌گردد.
سرآغاز استفاده از توپ رمضان در زندگی مصری‌ها دارای داستان جالبی است. کتاب‌های تاریخ چنین می‌گویند که والی مصر در دوره "إخشیدی" به نام "خوشقدم" در حال تجربه و آزمایش توپی بود که یکی از والیان به او هدیه کرد بود و از قضای روزگار اولین شلیک صورت گرفته توسط این توپ با غروب آفتاب اول رمضان 859 هـ مصادف بود و پس از شلیک آن توپ بود که شیوخ و مردمان قاهره به سمت کاخ خوشقدم به راه افتادند تا از وی به خاطر شلیک این توپ در زمان افطار تشکر کنند و این شد که پس از آن شلیک توپ در اولین غروب ماه رمضان متداول و مرسوم شد. از دیگر روایت‌ها در این ارتباط اینکه "محمد علی کبیر"،‌ والی مصر و بنیانگذار خاندان علوی در مصر در سال 1805 در حال آزمایش توپ جدیدی بود که آن را از آلمان وارد کرده بود تا طرح خود درباره پیشرفت ارتش مصر را به اجرا بگذارد که اولین شلیک با اذان مغرب اولین روز ماه مبارک رمضان مصادف شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها