فطر تجلی فطرت
در پی یک ماه خویشتنداری و عبادت ویژه و با بجا آوردن مناسک ماه مبارک رمضان و تقویت ملکه «تقوا» به میزان برخورداری از معنویت این ماه، اینک زمان شکوفایی باغ ایمان در فضای معطر فطر فرا رسیده است. فطر به عنوان تجلی فطرت خداجوی انسان، نشانگر این امتیاز بزرگ مکتب اسلام است که در هر عصری میتوان میراث انبیا را که همان سر دادن ندای توحید است، استمرار بخشید و براساس آن تحولی اجتماعی را موجب شد و ارزشهای توحیدی را به بشریت ارزانی داشت. مناسک ماه مبارک رمضان و جشن پایانی آن که با قنوتهای پرطراوت و سرود توحید همراه میباشد، به رغم متحوای دینی، پدیدهای اجتماعی با تأثیرگذاری بر سویههای سیاسی است که توان ایجاد تحول در ارزشهای حاکم بر اجتماع را داراست و در حقیقت خود همچون نماز ناتمام امام رضا(ع) اقدامی در جهت از میان برداشتن موانع رشد معنوی و کمال انسانی و حاکمیت دادن به ارزشهای تعالیبخش است. مکتب اسلام به اقتضای غنای توحیدی با هرگونه سلطه الحادی و شرکآمیز مخالف است و جنبشهایی را نیز در طول تاریخ و در جوامع بشری با انگیزه یگانهپرستی علیه نظامهای استکباری و استبدادی سامان داده است. بیجهت نیست که مکتب محمدی(ص) از همان ابتدا با جمعیت کفر و شرک درافتاده و صفبندیهای کفر و ایمان به وقوع پیوسته است. در مکتب اسلام دعوت به توحید به عنوان یک استراتژی، به عینه به چشم میآید و در تعالیم آن نیز توحید پایه تکامل و تربیت شخصیت تراز مکتب معرفی میشود. خداباوری و توحید در جهانبینی اسلام محور کلیه عقاید و افعال یک فرد مسلمان بوده و به خودی خود پیداست که توحید در روابط بنده با خالق هستی خلاصه نمیشود و دامنه آن نیز کلیه شئون هستی از جمله حیات بشری را در بر میگیرد و همچون روح کلی بر تمامی پدیدهها غلبه دارد. براساس این نگرش، توحید و یگانهپرستی در روابط اجتماعی رنگ سیاسی به خود گرفته و با مظاهر شرک و کفر درمیافتد و پیروان خود را از اطاعت و فرمانبرداری نسبت به نظامهای سلطهگر باز میدارد. بدین سان جامعه اسلامی با وظایف خویش از نقطه نظر مکتب آشنا شده و میآموزد که چگونه رفتاری شایسته مسلمانی داشته باشد. به بیانی دیگر، محور تفکر و اندیشه اسلامی را توحید با همه ابعاد آن شکل میدهد و انبیای الهی نیز به عنوان اسوهای موحد و یکتاپرست در تاریخ بشر مطرح هستند. روح دعوت انبیا و ادیان الهی را توحید شکل داده و در صحنه عینی جامعه به صورت نفی حاکمیت طاغوتیان و مبارزه با آنان جلوهگر میشود و حاکمیت خودکامگان را به چالش میگیرد. تاریخ ادیان سرشار از مبارزه و مقابله با نمرودها و فرعونهاست که انبیای الهی با شجاعتی کمنظیر در مقابل کفر و شرک آنان ایستاده و ندای توحید سر دادند. انبیای الهی در واقع مصلحانی بودند که برای زدودن جامعه از ظلم و ستم و فساد که مظاهر اجتماعی کفر و شرک هستند، قیام کردند و براساس تصویری که قرآن کریم ارائه میدهد، با پایفشاری بر توحید و یکتاپرستی به دنبال اصلاح امور جامعه خویش بودند. بیشترین همّ انبیای الهی صرف مبارزه با چندگانهپرستی و شرک شده و رواج توحید نیز در دستور کار آنان قرار داشته است. تعالیم اسلام و از جمله مناسک ماه مبارک رمضان که با پشتکار و جدیت مؤمنانه پی گرفته میشود و از جمله در قیام و قنوت عید فطر انعکاس دارد، طریقی است که از برگزیده شدن نخستین فرستاده الهی آغاز و با بعثت رسول گرامی اسلام به اوج خود رسیده است و در پرتو تعالیم شریعت در پایان یک ماه عبادت و اطاعت، هر آنچه رنگ شرک و کفر دارد، از سوی مسلمانان طرد شده و سلطه آنان نیز نفی میگردد. عید سعید فطر تجلی توحید عملی در صحنه اجتماع بر همه مسلمانان جهان مبارک باد. منبع: روزنامه ایران
دیدگاه تان را بنویسید