عبدالحسینی:هنر، ابزار سرگرمی نیست

کد خبر: 357999

امیر عبدالحسینی با بیان اینکه نگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آموزش هنر، ذوقی، سلیقه‌ای و اوقات فراغتی نیست، گفت: هنر ابزار سرگرمی نیست و اگر این‌گونه بود تابستان را فرصت خوبی برای سرگرم کردن و کسب درآمد قرار می‌دادیم.

آنا: امیر عبدالحسینی با بیان اینکه نگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آموزش هنر، ذوقی، سلیقه‌ای و اوقات فراغتی نیست، گفت: هنر ابزار سرگرمی نیست و اگر این‌گونه بود تابستان را فرصت خوبی برای سرگرم کردن و کسب درآمد قرار می‌دادیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، به تشریح نوع نگاه و عملکرد شهرداری در برپایی کلاس‌های آموزش موسیقی پرداخت.
به‌گفته برخی از مدرسان، پیش‌ازاین در فرهنگسراها آموزش موسیقی توسط اساتید مختلف با حضور 200 هزار هنرجو دایر بود، اما به گفته شما به دلیل پایین بودن سطح دانش اساتید، آموزش‌ها متوقف شد، چطور اساتید با سطح علمی پائین امکان آموزش را پیدا کرده‌اند؟
ابتدا بگذارید آمار هنرجویان را اصلاح کنم. تعداد هنرجویان ثبت‌نام‌شده حدود 22هزار نفر بوده است و شما تعداد را 10 برابر کرده‌اید. این آمار و ارقام غلط فقط هیجان زودگذر رسانه‌ای است؛ اما در خصوص استادان، یکی از دلایل مهم توقف کلاس‌ها سطح پایین برخی از معلمان و استادان کلاس‌ها بود. بگذارید آمار قابل‌تأملی ارائه کنم. در بررسی‌های صورت گرفته طی این چند هفته، از بین 176 نفر مدرس موسیقی تنها 51 نفر بر اساس مروری در سوابق و بررسی‌های کارشناسانه دارای شرایط تدریس بودند و نکته این‌جاست که از بین این‌ها تعداد انگشت‌شماری دارای تحصیلات موسیقی هستند؛ اما این را که چگونه استادانی با سطح پایین تدریس می‌کرده‌اند باید آسیب‌شناسی کرد. نمی‌خواهم این ضعف و ایراد و نابسامانی را به مسئولان قبل وارد کنم و یا این‌که بگویم سیستم آموزش هنر فدای درآمدزایی شده است؛ اما با کمال تأسف ضعف سیستم و ساختار آموزش هنر حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مشکل بزرگی میدانم که در بعضی از موارد به ضایعه تبدیل شده است.
چطور تاکنون هیچ نظارتی به این قضیه نشده است؟
شاید ضرورت نظارتی احساس نمی‌شده، یا شکایتی از روند کلاس‌ها نبوده یا ارزیابی مناسبی صورت نگرفته است. شاید هم نظارتی بوده و کاهش درآمد آموزش فرهنگسراها باعث متوقف نشدن کلاس‌ها شده است. شاید هم نظارت صورت گرفته، اما شناخت درستی وجود نداشته و ایرادها و معایب دیده و گزارش نشده است. درهرحال با تغییر و تحول مدیران ارشد سازمان و بنا به تأکید اصلاح نظام آموزش هنر، این نظارت و آسیب‌شناسی و اصلاح ساختار آموزش در اولویت ما قرار گرفته است که طی یک زمان‌بندی مناسب اصلاح و ساماندهی خواهد شد.
با توجه به صحبت‌های شما که پیش‌ازاین گفته بودید آموزش موسیقی باید برای تابستان امسال ساماندهی شود، چرا این برنامه‌ریزی هنوز اجرایی نشده است؟
بنده در گفت‌وگوهای مفصل و مبسوط و منتشرشده عرض کردم که آموزش هنر و به‌ویژه موسیقی در تابستان ساماندهی خواهد شد و این امر هم در حال انجام است. "برای تابستان" و "در تابستان" دو ترکیب شبیه‌اند اما معنای هرکدام متفاوت است. ارزیابی و انتخاب معلمان، تعامل با آموزشگاه‌های خصوصی، تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات آموزش عالی و دانشکده‌های هنری، تدوین شرح درس و شیوه‌نامه آموزشی و ... در حال مطالعه و کارشناسی و ساماندهی است و به زمان نیاز دارد.
در حال حاضر یک‌ماهه آغازین تابستان سپری شده است، نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی چطور در دوماهه باقی‌مانده از تابستان می‌توانند آموزش کافی و لازم را ببینند؟
بیش از 200 آموزشگاه خصوصی در تهران مشغول به کار است و از مرجع رسمی نیز مجوز داد. از بین آن‌ها حدود 30 آموزشگاه درجه‌یک وجود دارد. نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. همان‌گونه که در گفت‌وگوهای مفصل قبلی عرض کردم، نگاه ما به آموزش هنر، ذوقی و سلیقه‌ای و اوقات فراغتی نیست. اگر این‌گونه بود که فصل تابستان فرصت خوبی برای سرگرم کردن و درآمد داشتن بود. بازهم تأکید می‌کنم و بارها هم متذکر می‌شوم که هنر، ابزار سرگرمی نیست.
چرا اجرایی شدن این طرح تاکنون به طول انجامیده و چرا ساماندهی آن را از چند ماه پیش آغاز نکردید؟
این‌گونه که شما می‌گویید به طول انجامیده معلوم می‌شود یا گفت‌وگوها و دیدگاه‌ها را دنبال نمی‌کنید، یا با مبانی و شیوه‌های آموزشی و پژوهشی آشنا نیستید. حدود 40 روز است که ما آموزش را متوقف کردیم و کارشناسان در حال تدوین شیوه‌نامه و نگارش شرح درس هستند. البته مقرر بود در پایان سال 92 این کار صورت بگیرد اما ازآنجاکه بسیاری از مراکز برای فصل بهار ثبت‌نام کرده بودند قرار شد تا برای تابستان ثبت‌نامی صورت نگیرد. ما دوره‌های خوشنویسی را در بهار ساماندهی کرده‌ایم و امروزه از محضر استادان والامقامی چون امیراحمد فلسفی، مجتبی ملک‌زاده، الهه خاتمی، علی قربانی و... در مراکز سازمان بهره‌مند هستیم. در ادامه کار بررسی و ساماندهی آموزش سایر رشته‌های هنری در عرصه هنرهای تجسمی، هنرهای صناعی و سنتی، هنرهای نمایشی و آفرینش‌های ادبی نیز مدنظر قرار دارند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها