حجاب‌بازیگران‌خارجی‌درایران

کد خبر: 360012
سرویس فرهنگی « فردا »:‌

یکی از قوانین جاری در ایران حفظ حجاب است، رعایت آن در سینما نیز جزو الزامات است، اما وقتی پای بازیگر خارجی به میان می‌آید وضعیت تغییر می‌کند.

خبری که پیش از این به عنوان احتمال حضور آیشواریا رای ستاره سینمای هند در فیلم «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور و تهیه‌کنندگی حسن دادخواه منتشر شده بود، حالا با تایید تهیه‌کننده به عنوان خبری قطعی مطرح است؛ اما آنچه جای سئوال دارد، وضعیت پوشش این بازیگر است، اینکه او همانند بازیگران ایرانی مقابل دوربین محمدپور حاضر خواهد شد یا همانند بازیگران خارجی که در خارج از ایران با کارگردانان ایرانی همکاری کرده‌اند، پوشش سرزمین خود را خواهد داشت.

دادخواه در گفت‌و‌گویی که با «ایسنا» داشته تاکید کرده مایل است آیشواریا رای با حجاب بازیگران ایرانی مقابل دوربین «سلام بمبئی» حاضر شود. این در حالی است که کارگردان فیلم به «ایسنا» گفته او مانند بازیگران خارجی که با ایرانیان همکاری می‌کنند، مقابل دوربینش می‌رود.

پیشینه سینمای ایران در همکاری با بازیگران زن خارجی می‌تواند نشان دهد که معمولا در این شرایط کدام الگو به کار گرفته می‌شود.

ژولیت بینوش و «کپی برابر اصل»

وقتی بازیگر صاحب اسکار مقابل دوربین عباس کیارستمی در فیلم «شیرین» قرار گرفت، همانند تمامی بازیگران زنی که در این فیلم حاضرند، روسری بر سر داشت. کیارستمی این فیلم را در ایران ساخت و در آن تصویری از تعداد زیادی از بازیگران زن سینمای ایران ثبت کرد که به تماشای داستان غم‌انگیز «شیرین و فرهاد» نشسته‌اند. فیلم شامل واکنش بازیگران در صورت‌هایشان نسبت به داستان «شیرین و فرهاد» بود. بینوش یکی از بازیگران این فیلم است که همانند دیگر بازیگران این فیلم حجاب دارد.

اما زمانی که نوبت به ساخت «کپی برابر اصل» در اروپا می‌رسد طبیعتا براساس داستان و شخصیت‌های حاضر در آن، بینوش که نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند با ظاهری مربوط به مردمان اروپایی مقابل دوربین کارگردان صاحب نخل طلای سینمای ایران حاضر می‌شود. کیارستمی این فیلم را در فرانسه و ایتالیا ساخت. حضور در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره کن برای بینوش به همراه داشت.

بره‌نیس بژو و «گذشته»

اصغر فرهادی برای ساخت فیلم سینمایی «گذشته» راهی فرانسه شد و این فیلم را با تهیه‌کنندگی ممنتو فیلمز،‌ شرکتی فرانسوی ساخت. بره‌نیس بژو بازیگر نامزد اسکار، در این فیلم سینمایی نقش اصلی زن را ایفا می‌کرد. بژو نقش یک زن فرانسوی را داشت که از همسر ایرانی‌اش جدا می‌شود تا با مردی دیگر ازدواج کند. او درگیر سامان‌دهی به وضعیت فرزندانش است و در تمامی بخش‌های فیلم با پوشش معمول در پاریس مقابل دوربین فرهادی قرار گرفت.

این وضعیت در مورد دیگر بازیگران زن «گذشته» نیز وجود داشت.

دارین حمزه و «33 روز» و «کتاب قانون»

دارین حمزه از بازیگران لبنانی است که در دو فیلم ایرانی بازی کرده است. او در سال 1386 در «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری مقابل دوربین رفت و نقش زنی مسیحی را ایفا کرد که بعد از علاقمند شدن به مردی ایرانی به اسلام روی می‌آورد.

تا جایی که دارین حمزه به دلیل نقشش در لبنان به سر می‌برد و دین او مسیحیت بود، حجاب اسلامی بر سر نداشت، اما ازدواج او با مرد ایرانی،‌ گرایشش به اسلام و ورودش به ایران، ظاهر او را تغییر داده و دارین حمزه روسری بر سر می‌گذارد و پوششی مانند دیگر زنان در ایران دارد.

حمزه در فیلم «33 روز» به کارگردانی جمال شورجه نیز بازی کرده که به دلیل فیلمبرداری این کار در لبنان هرچند او کلاه بر سر دارد، اما دارای حجاب اسلامی نیست.

الیسا کاچر و «استرداد»

«استرداد» به کارگردانی علی غفاری از فیلم‌های فاخر دوره مدیریت جواد شمقدری محسوب می‌شود. این فیلم به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می‌شود. بخش عمده‌ای از داستان فیلم در روسیه می‌گذرد و غفاری برای ساخت فیلم راهی این کشور شد. در بخش‌های خارجی فیلم بازیگران خارجی هم مقابل دوربین رفتند که از جمله آنان می‌توان به الیسا کاچر اشاره کرد.

هرچند که به دلیل سرمای روسیه در اغلب بخش‌ها کاچر کلاه و شال بر سر دارد، اما کارگردان واقعیت را قلب نکرده و تصویری واقعی از یک زن روس در آن سال‌‌ها به نمایش گذاشته است.

آیشواریا در سینمای ایران

حالا نوبت همکاری ستاره سینمای هند با یک کارگران ایرانی است. به گفته دادخواه هزینه تولید فیلم سینمایی «سلام بمبئی» که در ایران، هند و فرانسه ساخته خواهد شد، پنج میلیارد تومان است. دستمزد آیشواریا از سوی این تهیه‌کننده سه میلیارد تومان اعلام شده که گویا این بخش را تهیه‌کننده هندی پرداخت خواهد کرد. محمدرضا گلزار بازیگر ایرانی فیلم است. «سلام بمبئی» ماجرای عشق یک دانشجوی ایرانی به دختری هندی است.

با توجه به شکل کار بخش عمده مربوط به حضور آیشواریا گویا در خارج از کشور خواهد بود، اما تهیه‌کننده ایرانی اصرار دارد در همین بخش‌ها هم این بازیگر با حجاب مقابل دوربین حاضر شود. اتفاقی که با مروری بر پیشینه حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران چندان سابقه نداشته است. در این فیلم‌ها زمانی که بازیگران در ایران حضور داشتند و یا وقتی در نقش یک زن مسلمان در خارج از کشور بودند، حجاب اسلامی داشتند و در غیر این صورت متناسب با فضای جامعه‌شان البته با پوششی مناسب برای پخش در سینمای ایران مقابل دوربین کارگردانان ایرانی حاضر شده‌اند.

منبع: خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها