یاری‌کننده‌ای در سینما نیست؟

کد خبر: 376041

سرویس فرهنگی « فردا »: «روز واقعه» هنوز و پس از 20 سال از ساخت‌اش شاخص‌ترین و بهترین فیلم سینمای ما درباره قیام امام حسین و واقعه عاشوراست و چند فیلم جسته و گریخته دیگر هرگز نتوانست به نیمی از موفقیت و محبوبیت آن هم دست یابد.

فیلمی که با قلم توانمند بهرام بیضایی، کارگردانی شهرام اسدی، بازی همدلی برانگیز علیرضا شجاع نوری و موسیقی مجید انتظامی در حافظه مردم بخوبی نقش بست و با وجود نمایش های متعدد تلویزیونی به سبب نبود اثر هم وزن دیگری، ذره ای از علاقه مردم به این اثر ماندگار کاسته نشده است.

اما این پرسش کلیشه ای همچنان بی پاسخ باقی مانده که چرا سینمای ما از ظرفیت های عظیم و دراماتیک حادثه عاشورا استفاده نکرده و هنوز اندر خم یک کوچه است و چرا آن طور که عبدالله نصرانی به ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین پاسخ گفت و خودش را هر چند خیلی دیر به کربلا رساند، یاری کننده حسین و یارانش نبوده است؟

به نظر می رسد با وجود عشق و علاقه و نیت فعالیت در این عرصه از سوی سینماگران، بستر تولید اصولی و درست فراهم نیست و مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور در همه این سال ها عزم جدی در این خصوص نداشته است.

نمونه بی برنامگی و نامنسجم بودن چنین ساختاری تولید همین فیلم تا اینجا ناکامِ «رستاخیز» است که سال ها وقت و هزینه چند میلیارد تومانی صرف آن می شود، اما هنوز وضع اکران آن مشخص نیست.

مشکلات مضمونی و تاریخی فیلم که برخی به آن خرده گرفتند و باعث به وجود آمدن حاشیه هایی برای این اثر شد، معلول نسنجیدن همه جوانب فیلم در مراحل پیش تولید و اولیه ساخت فیلم است.

تاسف آور است که سینمای ما چند سال عمر و چند میلیارد از سرمایه خود را صرف اثری می کند که در نهایت به چنین سرنوشت تلخی دچار می شود.

هر چند روز گذشته وزیر ارشاد درباره آخرین وضع این فیلم گفت: اکران رستاخیز مشکلی ندارد و خود تهیه کننده و کارگردان می خواهند فیلم را در موقعیت دیگری اکران کنند.

اتفاقا پرسش همین جا شکل می گیرد که چه زمانی بهتر از این ایام برای اکران فیلمی با چنین موضوع و درونمایه ای وجود دارد؟! رستاخیز می توانست با کمی تدبیر و تعامل در همین روزها روانه پرده سینماها شود، با این وضع ظاهرا همچنان در سینما کسی نیست که حسین را یاری کند.

منبع: جام جم آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها